Brandbook ontwikkeling
Heb alle over je business bij elkaar.
In een brandbook worden alle kenmerken en waarden van je bedrijf omschreven. Dit is niet alleen handig voor jezelf, je collega’s en nieuwe medewerkers, maar zorgt er ook nog eens voor dat je een consistent merk kunt bouwen. Doordat de visie, missie, tone-of-voice, communicatiemiddelen, huisstijlelementen etc. in het brandbook omschreven worden, heb je alle belangrijke zaken over je business bij elkaar, wat doorgezet kan worden in je branding en marketing. Zie het daarom meer als een boek vol guidelines over jouw brand.
Voor wie is een brandbook geschikt?
Of je nu eigen baas bent of op de marketingafdeling van een klein, middelgroot of groot bedrijf werkt. Een brandbook is al-tijd de basis van je bedrijf. Zie het als de fundering: hét boek waar alles, maar dan ook alles over je brand in staat. Het geeft je rust, structuur, focus en zorgt voor consistentie.
Wat komt er in het brandbook te staan?
Dit is uiteraard afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt of voor werkt. Overall komen de volgende zaken aan bod:
- De strategie
- De doelgroep
- Wat jouw bedrijf belooft
- Waarom jouw bedrijf anders is dan je concurrenten
- Visuele richtlijnen
- Communicatie richtlijnen
Maar ook de bedrijfscultuur, stakeholders en eventuele sponsormogelijkheden.


Hoe gaan wij te werk?
- Voordat we aan de slag gaan, vindt er eerst een briefing plaats. Hierin komen de wensen en eisen te staan om ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan.
- Vervolgens nemen wij jullie complete website door en overige online én offline uitingen
- Hierna wordt er een afspraak ingepland. Tijdens deze sessie vragen wij jullie het hemd van het lijf om alles te weten te komen over jullie bedrijf. Ook vragen we jullie om alvast jullie huidige huisstijlelementen met ons te delen.
- Nu we een goed beeld hebben van jullie business is het tijd voor actie. We duiken dieper in jullie doelgroep, brand story en huidige situatie, waarna er aan de slag wordt gegaan met het brandbook. Tussendoor houden we je op de hoogte of trekken we je nog eens aan je jasje om vragen te beantwoorden.
- Nadat we klaar zijn met de eerste versie van het brandbook is het de hoogste tijd om het brandbook te presenteren. Ben je tevreden? Top, dan versturen we de presentatie naar je inclusief het brandbook + mapjes waar je de huisstijlelementen overzichtelijk in terug kunt vinden.
- Tweede versie: Er bestaat een kans dat tijdens de presentatie last-minute toch nog een aantal zaken aan het licht komen. Geen probleem, daarom heet het niet voor niets een eerste versie. Wij verwerken deze laatste zaken en versturen de presentatie inclusief brandbook en de mapjes met huisstijlelementen, zoals hierboven beschreven, naar je op! Net zolang tot jij 100% tevreden bent.
En dan?
Dan is het zaak dat de kernwaarden, merkuitingen en andere guidelines die in het brandbook beschreven staan ook daadwerkelijk door het hele bedrijf opgevolgd worden.
Voor het brandbook geldt het overigens niet dat dit eeuwig hetzelfde blijft. Wij gaan daarom graag voor jouw business of het bedrijf waar je voor werkt aan de slag om een brandbook op te stellen van de huidige situatie van het bedrijf + de visie en missie waar jullie naartoe willen. Verandert dit of merken jullie dat de doelgroep aan het verschuiven is? Pas dit dan aan in het brandbook, zodat deze weer helemaal up-to-date is. Dit liever aan ons overlaten? Ook dat is uiteraard mogelijk.
Hopelijk hebben wij je weten te overtuigen dat een brandbook dé basis is voor een sterkte branding en marketingstrategie.