Schrijven lijkt zo simpel. Je begint met typen en hupsakee er staat een sterk verhaal op je beeldscherm. Maar in werkelijkheid komt er meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Want jij wilt toch ook dat jouw blogpost, persbericht of artikel van het begin tot het eind gelezen wordt? Het is daarom belangrijk dat jouw tekst zowel aantrekkelijk als foutloos is, zodat de lezer geboeid raakt om door te lezen.  

Om je hierbij te helpen hebben wij 10 tips voor het schrijven van sterke (web)teksten voor je op een rijtje gezet:  

1. Bepaal je doelgroep

Wie wil je dat de tekst gaat lezen? Jouw doelgroep is namelijk cruciaal om de tone of voice te bepalen. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk om jou als lezer met ‘je’ aan te spreken en vlotte woorden te gebruiken. Maar als jij je op ouderen richt, dan kun je beter ‘u’ gebruiken en je woordkeuze hierop aanpassen.

2. Voorkom spelfouten

Heb je moeite met d’tjes en t’tjes? Denk dan terug aan de regels die je long time ago op de basisschool geleerd hebt. Vergelijk alles met het werkwoord lopen en gebruik ’t kofschip. Én onthoudt dat de verleden tijd met een D is (behalve bij ’t kofschip) en de toekomende tijd met een T!   

Bijvoorbeeld:
Hij wandelt naar de stad. (= nu / toekomst).
Hij is naar de stad gewandeld. (= verleden tijd).

Twijfel je toch nog, ga dan naar de website Taaltelefoon.

Bekijk verder eens de meest voorkomende taalfouten en ga na of je deze fouten zelf ook maakt.

3. Schrijven is schrappen

Als je spreekt gebruik je veel meer woorden dan je eigenlijk nodig hebt. Deze overbodige woorden kun je in je geschreven tekst beter skippen. Hou het to the point en aantrekkelijk, waardoor je extreem lange zinnen voorkomt en toch duidelijk kunt maken wat je bedoelt.

4. Gebruik synoniemen

Wij zijn groot fan van synoniemen.net en hebben deze website dan ook áltijd openstaan tijdens het schrijven van teksten. Synoniemen dragen er namelijk aan bij dat jouw tekst aantrekkelijker wordt, soepeler om te lezen én last but not least de kans vergroot wordt dat deze beter scoort in Google. #winwinwin

5.    Plaats leestekens  

Van punten en komma’s wordt jouw artikel aantrekkelijk. En dat is nog niet alles: Google is er ook dól op! Lees je tekst daarom nog eens kritisch door en vraag je bij iedere zin af of er een punt of komma geplaatst kan worden.  

6. Voeg citaten toe

Maak je tekst nóg krachtiger en persoonlijker door een citaat, quote of uitspraak toe te voegen. Hierdoor voelt je lezer zich verbonden, begrepen en is sneller geneigd om door te lezen. 

“Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt; niets is moeilijker dan belangrijke gedachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt.”
A. Schopenhauer

7. Gebruik metaforen

Probeer je iets ingewikkelds uit te leggen, gebruik dan een metafoor. Dit is een vorm van beeldspraak waarin een vergelijking wordt gemaakt. Zo zorg je ervoor dat een lastige tekst toegankelijk wordt en de lezer geboeid blijft.

8. Plaats koppen

Naast dat Google van goede interpunctie houdt, is de zoekmachine ook fan van koppen. Plaats daarom relevante koppen en tussenkoppen in jouw tekst.

9. Lees de tekst altijd na

Dit doen wij niet één keer, niet twee keer, maar drie of soms zelfs wel vier of vijf keer! En ondanks dat wij tekstschrijvers zijn, halen we er iedere ronde weer fouten uit. Een typ- of spelfout is namelijk zó gemaakt

10. Laat jouw tekst door iemand anders controleren

Soms heb je de tekst al zó vaak doorgelezen dat je woordblind geworden bent. Daardoor kun je er minder kritisch en fris naar kijken, dan iemand anders. 

Dat waren ze! Heel veel succes en vooral plezier met schrijven. En mocht je zelf handige tips of een vraag hebben, laat hieronder dan zéker een reactie achter.