Interview met fotograaf Annebel Eppinga
Fotografie is niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Het ene mooie plaatje na het andere komt tevoorschijn op de verschillende social kanalen. Fotograaf Annebel Eppinga weet hier alles vanaf. Mooie foto’s zijn essentieel voor goede marketing. Mee eens of ready om overtuigd te worden? Lees met me mee!
Momenteel heeft Annebel vooral veel klussen in de lifestylesector en staat zij graag met haar camera in de hand om content te schieten voor ondernemers en bedrijven. Voordat wij haar het hemd van het lijf gaan vragen over de kracht van fotografie, zijn wij eerst benieuwd hoe Annebel in de fotografiewereld terecht is gekomen.
“Als kind was ik altijd al bezig met mijn camera en het bedenken van een beeldverhaal. Nadat ik op mijn 18e een jaar in Spanje heb gewoond, ben ik toegepaste fotografie en beeldcommunicatie gaan studeren aan de Fotovakschool in Rotterdam. Tijdens deze studie werd ik nieuwsgierig naar de werkzaamheden van zelfstandige fotografie. Hierdoor ben ik naast m’n studie op mijn 21ste gestart met ondernemen. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heb ik een goed netwerk opgebouwd.”
Hoe ga je te werk als fotograaf?
“Fotografie is veel meer dan alleen even een camera oppakken en een fotootje schieten. Het bestaat voor mij uit drie onderdelen: pre-productie, de fotografie en de postproductie. De pre- en postproductie gebeuren bijna altijd op kantoor en de fotografie natuurlijk op locatie. Pre-productie is voornamelijk het contact houden met opdrachtgevers en de voorbereidingen treffen voor de fotografie. Ik werk standaard een callsheet, concept en moodboard uit, maar een klant kan mij ook vragen om bijvoorbeeld een locatie te zoeken. Als al het voorwerk klaar is, beginnen de dag of dagen op locatie. Na de fotografie worden de beelden verwerkt, geselecteerd, bewerkt en vervolgens teruggekoppeld naar de opdrachtgever. Je vindt mij dus veel achter de computer en camera.”
Nu we Annebel beter hebben leren kennen, zijn we benieuwd wat volgens haar de kracht is van fotografie en hoe een sterk beeld de marketing van een bedrijf een boost kan geven?
“Beeld is tegenwoordig zo’n groot onderdeel van onze communicatie. Beeld kan jouw bezoekers aansporen om een stuk tekst te gaan lezen, wat ze misschien zonder het beeld niet hadden gedaan. Het versterkt je verhaal en laat zien dat je jouw bedrijf serieus genoeg neemt om in mooi en professioneel beeld te investeren. Het geeft een gevoel van expertise en vertrouwen.”
https://online-jungle.nl/wp-content/uploads/2019/12/Schermafbeelding-2019-12-09-om-18.38.44-224x300.png
Annebel Eppinga Fotografie
Ondanks dat Annebel breed opgeleid is qua techniek en beeldvorming en daardoor bijna alles kan, geeft zij toch de voorkeur aan het fotograferen van mensen. Net als journalistiek is ook fotografie een onbeschermd beroep. Iedereen lijkt zich tegenwoordig tekstschrijver of fotograaf te noemen, maar Annebel is een échte fotograaf. Wij vroegen haar daarom hoe zij zich kan onderscheiden in dit grote aanbod.
“Ik zie elke opdracht als een samenwerking. Ik behaal het beste eindproduct door open te staan voor het talent en kennis van iedereen die meewerkt aan de opdracht, dus ook de kennis van de opdrachtgever en het model bijvoorbeeld. Samen gebruiken we ál onze krachten om het beste resultaat neer te zetten. De energie die dan ontstaat, zie je later terug in de beelden.”
Hoe bevalt de samenwerking tussen jou en Online Jungle?
“Met Vyella merk ik dat we altijd goed op één lijn zitten en elkaar goed aanvullen. Ik fotografeer voor haar eigen social pagina’s en doe dit ook samen met haar voor externe opdrachtgevers. De communicatie is helder tussen ons, wat ervoor zorgt dat ik de wensen van de opdrachtgever goed weet te vertalen naar beeld.”
Benieuwd hoe de combinatie tussen Online Jungle en Annebel Eppinga fotografie jouw online zichtbaarheid kan vergroten? Neem dan vrijblijvend contact op!
Fotografie: Annebel Eppinga