LinkedIn telde in 2020 maar liefst 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers en is daarmee zonder twijfel één van de beste zakelijke media in Nederland. Net zoals elk sociaal medium heeft LinkedIn een algoritme wat bepaalt welke posts je te zien krijgt op je startpagina. Algoritmes werken nooit hetzelfde, dus het LinkedIn algoritme is bijvoorbeeld anders dan die van Instagram. Zeker als ondernemer kun je veel profijt halen uit het begrijpen van het LinkedIn algoritme, want dan kun je het algoritme voor je laten werken. Dus wil jij meer leren over het LinkedIn algoritme? Dan heb je geluk, want in dit blog bespreken we dat uitgebreid en geven we je waardevolle tips die je helpen met het maken van goede posts. Ben je er klaar voor?
Wat is een algoritme?
De betekenis van een algoritme is: "Een set regels die stap voor stap uiteenzetten welke wiskundige handelingen er moeten worden verricht". Algoritmes zijn dus best handig en daarom heeft LinkedIn ook een algoritme met allerlei regels die bepalen hoe goed jouw post scoort. Hoe meer interactie er is met jouw post binnen een bepaalde tijd, hoe meer jouw post verder wordt gepusht door het algoritme. Jouw LinkedIn startpagina werkt dus niet op chronologische volgorde, want je ziet vaak nieuwe posts gemixt met posts van meerdere dagen, of soms wel weken, geleden. En wat valt er op bij de posts van een tijd geleden? Ze hebben allemaal veel interactie! En dat wil jij natuurlijk ook ? Maar eerst moet je de basis van het LinkedIn algoritme begrijpen en dat leggen we je uit door middel van vier fases.
Fase 1: kwaliteit van content
Wanneer je een post plaatst, beoordeelt het algoritme je post en kun je vallen onder drie verschillende categorieën:
- Spam
- Lage kwaliteit
- Goede kwaliteit
Fase 2: de eerste uren
Nu je post online staat, beoordeelt een bot hoe goed je post scoort. Reageren er mensen? Heb je likes? Wordt je post gedeeld? Hoe meer interactie je hebt, hoe beter. Daarom is het belangrijk om je meldingen goed in de gaten te houden na het plaatsen van een post. Ga het gesprek aan in de comments en verhoog je kans op interactie. Uiteraard kan het in deze fase ook de verkeerde kant op gaan. Je post kan gemarkeerd worden als spam of iemand verbergt je bericht. Als dit een aantal keer gebeurt, zal de bot dat ook oppikken en kun je waarschijnlijk niet door naar fase 3.
Fase 3: het LinkedIn algoritme bepaalt wel of geen verdere groei
De bot heeft jouw post nu laten zien aan een selectieve groep mensen om te kijken hoe het werd ontvangen en nu is de vraag: gaan ze het bericht verder pushen? Dit hangt dus allemaal af van hoe je post heeft gepresteerd in fase 2. Als de uitkomst positief is, wordt je post waarschijnlijk verder gepusht door de bot. Dit gaat een tijd zo door wanneer er interactie blijft voorkomen.
Fase 4: beoordeling door een redacteur
Als je in deze fase bent belandt, heeft je post het gegarandeerd goed gedaan. Nu wordt je post namelijk beoordeeld door een redacteur (já een echt mens) bij LinkedIn. Hij of zij kijkt dan verder wat er met de post gaat gebeuren. Ook gebruiken ze jouw post om te begrijpen waarom het zo goed werkt, zodat ze die kennis kunnen gebruiken voor het optimaliseren van hun algoritme. Dat is best wel cool, right?
Hoe gebruik je het LinkedIn algoritme in jouw voordeel?
Inmiddels snap je hoe de basis van het algoritme in elkaar zit en wil je natuurlijk graag in fase 4 belanden. Máár dat gebeurt niet zomaar! Je moet er vaak hard voor werken en een béétje geluk hebben. Alleen zonder een strategie kom je waarschijnlijk niet heel ver. Hieronder hebben we een aantal waardevolle tips voor je.
Gebruik je persoonlijke account
LinkedIn focust zich het meest op mensen en persoonlijke connecties. Het is natuurlijk een B2B platform, maar achter de business zitten nog steeds mensen en LinkedIn begrijpt dat maar al te goed. Dus heb je een bedrijfsaccount waarop je post? Geen probleem, maar deel de posts ook op je persoonlijke account. Je zult meer zichtbaarheid creëren en mensen reageren eerder onder een post van een persoon dan van een bedrijf.
Houd je content op LinkedIn
LinkedIn is een sociaal medium en verdient, net zoals elk ander sociaal medium, geld met de tijd die jij spendeert op hun platform. Dit betekent dat LinkedIn mensen zo lang mogelijk wil laten scrollen, dus posts met externe links naar bijvoorbeeld YouTube, een website of een blog doen het minder goed. Schrijf daarom kwalitatieve content alleen voor LinkedIn. Je hebt dan alsnog veel mogelijkheden, want je kunt video’s, foto’s en evenementen toevoegen aan je post. En als je er écht helemaal voor wilt gaat, kun je zelfs een LinkedIn artikel schrijven!
Deel kennis
Het is belangrijk dat je content plaatst van kwaliteit, want anders zullen mensen er niet snel enthousiast van worden. Maar wat voor content kun je dan plaatsten? Gelukkig kennen wij een heel populair onderwerp op LinkedIn: tips en how to’s. LinkedIn-gebruikers willen vaak wat leren, zijn op zoek naar informatie of zoeken naar een baan/werknemer. Het delen van kennis is daarom ontzettend waardevol. Ook creëer je er een expert-status mee; jij weet wat je doet! Wees dus niet bang om kennis te delen, want geloof ons; het wordt goed beloond.
En als je dan al helemaal goed wilt scoren, deel deze tips en how to's dan in de vorm van een slide show. Je kunt zo'n slideshow redelijk eenvoudig in Canva maken. Volg vervolgens de volgende stappen:
Het LinkedIn algoritme is in de basis helemaal niet moeilijk, maar er zijn natuurlijk veel factoren die meespelen en niet bekend zijn. Echter kan het al veel schelen als je de basis snapt en dat doe je, aangezien je aan het einde van dit blog bent gekomen! Ben je helemaal klaar om te starten met het aanpakken van je LinkedIn? Lees dan ook eens ons blog over ‘LinkedIn stories’ of ‘LinkedIn adverteren’. En kom je er uiteindelijk niet uit? Neem dan contact met ons op, want Online Jungle kan je altijd helpen met je LinkedIn(strategie).