Adverteren met Google Shopping
Dit blog is voor de mensen die al weten wat Google Shopping is. Weet je dat nog niet zo goed? Lees dan eerst ons andere blog over ‘De voordelen van Google Shopping’.
Google Shopping is hét platform om te gebruiken als je producten online verkoopt. Bijna niks wordt namelijk tegenwoordig nog online gekocht zonder sterke SEO, social mediakanalen of SEA. Laat Google Shopping nou een mooie combinatie zijn van SEO en SEA die ervoor gaat zorgen dat je vrijwel alleen maar warme leads naar jouw website stuurt. I mean: wie wil dat nu niet? Natuurlijk zit er wel een addertje onder het gras: je moet wel kúnnen adverteren met Google Shopping, want het is een skill op zich. Maar maak je geen zorgen: wij helpen jou in dit blog met de eerste stappen maken om een Google Shopping advertentie expert te worden. In dit blog behandelen namelijk de verschillende soorten advertenties die je kunt maken, hoe je de advertenties goed inricht en wat dit hele plannetje allemaal kost. Lees je met ons mee?
Google Shopping advertenties
Met Google Shopping advertenties kunnen potentiële klanten in één oogopslag allerlei producten zien die passen bij hun vraag. Wanneer iemand dus op jouw advertentie klikt, hebben ze jouw product al vergeleken met je sterkste concurrenten. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw product bij de goede zoekwoorden belandt?
Google is altijd op zoek naar de meest relevante producten voor zijn gebruikers en Google beoordeelt dat door te kijken naar jouw Merchant Center. De Merchant Center is de plek waar je alle gegevens over je winkel en product uploadt en zo beschikbaar stelt voor de advertenties. Zorg dus dat je alle gegevens up to date houdt en zo uitgebreid mogelijk invult. Met Google Shopping kun je drie verschillende soorten advertenties maken: Shopping-productadvertenties, Shopping-showcaseadvertenties en advertenties voor producten in de winkel.
Shopping-productadvertenties
Een shopping-productadvertentie kun je het beste maken wanneer je graag bepaalde producten meer wilt verkopen. Dit zijn namelijk de advertenties die vaak staan bij zoekopdrachten zoals ‘roze jurk’ of ‘houten tafel’. Google selecteert deze advertenties automatisch met de gegevens uit jouw Merchant Center.
Shopping-showcaseadvertenties
Via Pinterest is het mogelijkheid om jouw website te linken aan je account, waardoor je een websitelink kan toevoegen aan iedere pin die je plaatst. Met één simpele klik belanden mensen dus direct op jouw website of landingspagina.
Advertenties voor producten in de winkel
Heb je geen online webshop, maar wil je wel online laten weten dat je bepaalde producten op voorraad hebt in jouw winkel? Dan zijn deze advertenties iets voor jou! Google gebruikt jouw feedgegevens die inzicht geven in hoeveel winkelvoorraad je ergens nog van hebt, om zo mensen over te halen om naar jouw winkel te gaan om een bepaald product te kopen. Dit is vooral erg handig als het een wat unieker product is of een product waarvan je weet dat sommige mensen het liever in de winkel willen kopen zoals kleding of schoenen. Zo breng je ook alsnog jouw gevestigde winkel online en kan het digitale verkeer zomaar veranderen in meer klanten in je winkel.
Hoe meer, hoe beter
Wanneer je advertenties maakt in Google Shopping is het belangrijk dat je zoveel mogelijk advertenties gaat maken. De kans dat je dan bij meerdere relevante zoekopdrachten verschijnt is groter. Je betaalt toch per klik op je advertentie, dus het financiële risico is minder groot dan bij bijvoorbeeld Facebook adverteren. En als er weinig wordt gekocht na het klikken op je advertentie kun je altijd nog optimaliseren of de advertentie uitzetten.
De kosten van adverteren met Google shopping
De kosten bij Google Shopping zijn niet consistent en er is dus niet één duidelijk antwoord. Je bepaalt wel altijd zelf een maximum, dus je zult nooit meer uitgeven dan je wenst. Het komt ook vaak voor dat je minder betaalt dan je maximum bod bijvoorbeeld. De kosten hangen in principe af van drie verschillende factoren:
- Het bedrag dat jij bereid bent om te betalen en het bedrag wat je concurrentie bereid is om te betalen.
- De kwaliteit van je website en feed.
- De tijd dat je de advertentie wilt laten lopen.
De drie verschillende advertenties hebben ook alle drie een ander kostenmodel. De productadvertenties worden berekend op basis van kosten per klik (CPC), dus je betaalt wanneer iemand op jouw landingspagina terecht komt. De kosten van de showcaseadvertenties worden berekend door kosten per engagement (CPE). Het engagement vindt plaats doordat iemand uiteindelijk op jouw website klikt óf de advertentie uitvouwt en er langer dan 10 seconden naar kijkt. De kosten voor de advertenties voor producten in de winkel worden ook berekend door te kijken naar het engagement en dat is wanneer iemand over de advertentie scrollt, erop tikt of klikt.
Adverteren met Google Shopping kan eigenlijk net zo moeilijk of makkelijk zijn als je het zelf maakt, maar hoe meer tijd, moeite en geld je erin steekt, hoe meer je er ook uit zult halen. Google Shopping is namelijk een hele waardevolle tool om meer online en/of offline verkoop te realiseren. Het fijne is ook dat het bijna allemaal meetbaar is en dat je kunt zien wat jouw advertenties opleveren. Wil je graag met Google Shopping starten, maar vind je het toch te lastig? Of besteed je het gewoon liever uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op onze ‘Google ads’ pagina!