B2B marketing tips
Wat is B2B marketing? Wat zijn de laatste B2B marketingtrends? En hoe begin je met een B2B marketingstrategie? Dit en nog meer vragen over B2B marketing behandelen we in dit blog. B2B marketing lijkt namelijk in zijn kern wel op B2C marketing, maar er gaan toch net even wat dingen anders én je moet met verschillende factoren meer rekening houden. De funnels van B2B marketing zien er namelijk anders uit dan die van de B2C marketing en in je online marketingstrategieën is het dus belangrijk om daar rekening mee te houden. Benieuwd naar alle waardevolle informatie en tips die wij voor je op een rijtje hebben gezet? Lees dan met ons mee.
B2B marketing betekenis
B2B is een afkorting van business to business, wat inhoudt dat je een bedrijf bent wat zakendoet met andere bedrijven. Een B2B bedrijf hoeft echter niet uitsluitend zaken te doen met andere bedrijven; het kan ook verkopen aan de consument, maar de voornaamste inkomstenbron komt wel vanuit andere bedrijven. Elk bedrijf wat dus de meeste inkomsten in percentages haalt uit zakelijke transacties is een B2B bedrijf, ook al is het product of de service uiteindelijk bedoeld voor de consument. B2B marketing is dus simpelweg de marketing voor business to business bedrijven.
Voorbeelden van B2B bedrijven
Binnen de B2B zijn er verschillende branches en de doelgroepen van B2B bedrijven verschillen daarom ook ontzettend van elkaar. Hieronder zie je een aantal van de meest populaire branches binnen de B2B:
- Dienstverlening.
- Consultancy.
- Import en export.
- Maakindustrie.
- Advocatenkantoren gespecialiseerd in bedrijfsrecht.
- Marketing.
Verschillen tussen B2B en B2C marketing
Wat is dan het grote verschil tussen B2C en B2B marketing? De grootste verschillen zijn de customer journey én de besluitvorming. Met B2C heb je namelijk vaak maar te maken met één of twee personen en met B2B heb je meestal te maken met meerdere personen (een bedrijf), dus de besluitvorming kan langer duren. Bedrijven zullen ook minder snel dan een consument een impulsaankoop doen, want ze geven namelijk niet hun persoonlijke geld uit, maar dat van het bedrijf. Er komt een hele andere verantwoordelijkheid bij kijken en vaak is het bij grotere bedrijven ook zo dat de aankoop door meerdere mensen moet worden goedgekeurd. Het is dan ook vaak zo dat de tijd tussen het eerste klantcontact en de werkelijke aankoop een stuk langer is dan bij een consument (customer journey). Het is geduld hebben en je bedrijfsstrategie zo goed mogelijk instellen op langdurige relaties. Het kost vaak meer moeite, maar bedrijven doen meestal wel aankopen voor een hoger bedrag of kopen in één keer veel.
Persoonlijke relaties zijn belangrijk
Ondanks dat we het hebben over bedrijven, is de persoonlijke aandacht bij B2B misschien nog wel belangrijker dan bij de B2C. Je hebt namelijk nog steeds met mensen te maken en het is cruciaal dat je goede klantrelaties opbouwt om je naamsbekendheid te vergoten én om een vaste klantenkring te creëren. Zelfs bij de grootste bedrijven zijn het namelijk nog steeds een groep mensen die de belangrijke besluiten nemen. De marketing is dus, net als bij B2C, gericht op mensen. Wel komt het vaak voor dat een B2B marketingstrategie een kleinere doelgroep heeft dan een B2C marketingstrategie. Het mag dus ook een stuk gespecialiseerder zijn. Er zijn zelfs marketingstrategieën die een specifiek bedrijf (of een groep bedrijven) zien als één doelgroep (Account Based Marketing).
Starten met een B2B marketingstrategie
Om te beginnen met een B2B marketingstrategie moet je eerst je doelen uitschrijven. Er is waarschijnlijk één overduidelijk doel: het aankopen van een product of dienst, maar zoals een wijs man ooit zei: “Er leiden meerdere wegen naar Rome”. Het is belangrijk dat je al die wegen kent en dat je de bedrijven gaat helpen de wegen te bewandelen (om maar even in de metafoor te blijven). Ga bordjes neerzetten, de obstakels weghalen en de weg vernieuwen. Stel tussendoelen, want bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief, een ingevuld contactformulier of een kennismakingsgesprek zijn ook al doelen op zichzelf. Schrijf je customer journey zo zorgvuldig mogelijk uit en kijk vanuit daar wat er moet gebeuren. Als je dat eenmaal duidelijk hebt, heb je al een sterke basis.
Marketingmogelijkheden
In principe draait het bij B2B marketing om twee dingen: het generen van leads en de up-selling verzorgen bij de huidige klanten. Leads genereren kan op verschillende manieren:
- Online Marketing op LinkedIn, Instagram, Facebook of andere social mediakanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.
- Branding.
- PR door bijvoorbeeld te gastbloggen of persberichten te schrijven.
- Content Marketing door te bloggen, regelmatig te posten op socials of SEO.
- Account Based Marketing.
- Evenementen en beurzen.
- Inbound marketing.
- Direct marketing.
De up-selling verzorgen bij de huidige klanten gaat alleen net wat anders. Vaak wordt er gebruik gemaakt van e-mailmarketing, maar ook veel bedrijven hebben een accountmanager wiens taak het is om de persoonlijke relaties te onderhouden.
B2B marketingtrends
De marketingtrends veranderen constant en daarom is het als bedrijf belangrijk om hierin mee te gaan. Iets wat erg interessant is voor de B2B marketing is het investeren in personalisering door gebruik te maken van AI (Artificiële intelligentie) zodat je strategieën meer op maat gemaakt kunnen worden. Door gebruik te maken van dit soort systemen komt er veel meer data vrij over jouw doelgroep en zo dus ook over hun behoeftes. Je kunt constant blijven optimaliseren wat nodig is om mee te spelen met de ‘big guys’. Je wilt natuurlijk niet dat grotere potentiële klanten aan je voorbijgaan, omdat je marketing niet inspeelt op een bepaalde niche. Juist de grote klanten waarmee je een goede relatie opbouwt, kunnen zorgen voor een veilige basis en een mogelijkheid om te groeien. Ook mogen we klantgerichte content marketing, gebruik van video en B2B-influencers niet laten liggen in het rijtje B2B marketingtrends.
Ben je een B2B bedrijf en zou je graag meer aan je marketing willen doen? Ben je bang dat je het ergens nog te veel laat liggen en heb je nog een lijst aan potentiële klanten waar je mee zou willen werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, want wij hebben veel ervaring met B2B marketing en helpen je graag.