De (nieuwe) regels voor influencer marketing: wat mag wel en wat niet?
Op 1 november 2020 is de Mediawet aangepast en dat heeft onder andere voor het eerst invloed op influencer marketing. Daarom is het als bedrijf of als influencer belangrijk dat je weet wat er speelt, want zoals het ernaar uitziet, kun je (in de toekomst boetes) krijgen wanneer je in overtreding bent. Nu zul je vast wel benieuwd zijn naar wat op dit moment wel en niet mag en daar gaan we je gelukkig een handje bij helpen. In dit blog leggen we uit wat de Nederlandse Mediawet is, wat de nieuwe wetten betekenen voor influencers en wat de nieuwe regels precies zijn. Dus heb jij geen zin in onnodige boetes? Lees dan met ons mee.
De Nederlandse mediawet
In de Nederlandse mediawet staat welke taken en verantwoordelijken de media en de overheid hebben. Hierin zijn wetten vastgesteld voor de publieke- en commerciële omroep, andere media-instellingen, reclame, sponsoring en vrijwel alles wat met media te maken heeft. Er is daarvoor ook een officiële toezichthouder aangewezen: het Commissariaat voor de Media (‘CVDM’), die bevoegd is om sancties op te leggen wanneer de regels niet worden nageleefd. Social media diensten vielen alleen een lange tijd niet onder deze wet, waardoor influencers en adverteerders vrij spel hadden. Sinds 1 november 2020 geldt de Mediawet ook voor videoplatforms zoals YouTube en Instagram.
Wat betekent de nieuwe mediawet voor influencer marketing?
Eerder waren er al verplichtingen voor adverteerders en influencers die vastgesteld stonden in de Reclamecode Social Media (RSM). Zij regelen onder andere hoe de commerciële relatie tussen een bedrijf en de influencer online kan worden uitgedrukt. Daarom zie je bepaalde hashtags zoals #ad, #sponsored of #gekregen voorbijkomen. Ook vloggers op YouTube kondigen vaak van tevoren aan dat ze iets hebben gekregen of dat het om een samenwerking gaat. Echter kon het RSM geen sancties opleggen en waren er geen ‘grote’ gevolgen voor het overtreden van de verplichtingen, behalve reputatieschade. Het is momenteel nog niet duidelijk hoe de sancties eruit komen te zien, maar ze komen er wel. Gebruikers van videoplatforms kunnen feitelijk vanaf 1 november al overtredingen maken en daarom dus ook een sanctie opgelegd krijgen.
De (nieuwe) regels voor influencer marketing
De (nieuwe) regels voor influencer marketing zijn eigenlijk niet geheel nieuw, omdat het wel de kern bevat van het RSM. Het is belangrijk dat bedrijven en influncers niet doen aan sluikreclame. Reclame maken zonder te laten merken dat het reclame is. Je mag dus best reclame maken in je video voor een nieuwe foundation, áls het maar duidelijk is dat je het laat zien, omdat je een samenwerking hebt met het merk van de foundation. Hoe je daar precies invulling aan geeft, is iets wat de influencers en bedrijven onderling met elkaar moeten bespreken. Als er maar rekening gehouden wordt met de wet.
De nieuwe regels op een rij
- Wanneer er sprake is van reclame in een video, moet je dat duidelijk vermelden. Ook wanneer je een hele video maakt in opdracht van een bedrijf.
- Wanneer je betaald krijgt om een product te tonen in een video, moet dat aan het begin en aan het einde van de boodschap worden vermeld.
- De maker mag niet aansporen tot kopen, afnemen of huren van producten of diensten door het aan te prijzen. Je mag het dus wel laten zien, maar niet aanprijzen. Vijf keer benadrukken dat een product geweldig is, mag niet.
- Ben je een influencer die video’s maakt en daar ook geld mee verdient? Meld je dan aan bij de toezichthouder: het Commissariaat voor de Media.
Een goede ontwikkeling
Sluikreclame is heel gevaarlijk voor de consument en al helemaal voor jonge kinderen. De mediawet is er om die groepen te beschermen. Het is daarom goed dat social media daar nu ook onder valt. Het is namelijk nog moeilijker om onderscheid te maken tussen reclame en ‘normale’ content op social media. Op TV heb je bijvoorbeeld reclameblokken en wordt de term product plaatsing veel gebruikt in series en films. Alleen op social media zie je alles door elkaar en zijn er helaas ook influencers die bewust sluikreclame maken, omdat ze er dan bijvoorbeeld meer voor betaald krijgen. De nieuwe wetten zullen de consument (en vooral de jonge consument) beschermen.
Wil je meer leren over wat wel en niet mag in de marketing of het ondernemerschap? Lees dan eens ons interview met Sharon, eigenaresse van Lady Lawyer, over 'Wanneer is e-mailmarketing illegaal en wat zijn de gevolgen?' of leer van administratie-expert Lola hoe je buitenlandse facturen verwerkt in je administratie. Je kunt soms niet voorzichtig genoeg zijn!