Voice search
“Voice search gaat het nieuwe ding worden, dus je moet er als bedrijf op gaan inspelen!” Het kan zijn dat je deze uitspraak als ondernemer of werknemer weleens hebt gehoord, want al een paar jaar vertellen meerdere marketingexperts dat voice search belangrijk gaat worden. In dit blog beantwoorden we je mogelijke vragen over voice search zoals: ‘Hoe belangrijk is het om voice search te verwerken in je SEO-strategie? En is voice search ook werkelijk mega aan het groeien? En hoe kun je je SEO-strategie optimaliseren voor voice search?’ Dit en nog meer kritische vragen over voice search kun je vinden in dit blog. Lees je mee?
Hoe werkt het?
De naam zegt het eigenlijk al: je zoekt naar antwoorden op je apparaat door gebruik te maken van je stem. Je spreekt bijvoorbeeld in: ‘Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?” en Siri of Google Assistant beantwoordt zo goed mogelijk je vraag. Elke digitale assistent reageert op een bepaald commando zoals: ‘Hey Siri’ of ‘Hey Google’ en dan kun je vervolgens je vraag stellen. Je kunt de digitale assistenten vragen om een app te openen, muziek af te spelen, een specifieke vraag te beantwoorden, andere smart devices te bedienen en geïnstalleerde routines uitvoeren zoals je ochtendroutine.
Populariteit voice search
Voice search is inmiddels beschikbaar voor je smartphone, laptop, tablet en smart speaker. Eén op de vier huishoudens in Amerika heeft bijvoorbeeld al Google Home en in Nederland bezit een half miljoen mensen een smart speaker. Mediapods verwacht dat ongeveer 30% van alle zoekopdrachten gedaan worden zonder scherm en in 2022 zal het percentage groeien naar 50%. Of dat werkelijk gaat gebeuren, is een kwestie van afwachten. Alleen zien we wel een toenemende populariteit. Het is namelijk erg gemakkelijk en de digitale assistentie wordt alleen maar beter. Ook zal bijvoorbeeld een product als ‘Google Home’ net als in Amerika, ook in Nederland steeds populairder worden.
SEO-strategie aanpassen
De brandende vraag is natuurlijk of je als bedrijf nu je SEO-strategie op voice search moet aanpassen. Het antwoord is eigenlijk voor nu ja en nee, want het hangt er gewoon vanaf wat voor bedrijf je hebt. Denk eens na: wat zouden mensen vragen aan Google waar mijn bedrijf antwoord op kan geven? Als je een kapperszaak hebt, is het belangrijk dat je gevonden kan worden op kappers in de buurt bijvoorbeeld. Zorg dus dat je locatie duidelijk is aangegeven in Google. Ben en je een freelance marketeer? Dan wil je misschien wel gevonden worden op goede marketeers (Rotterdam/Amsterdam/Den Haag). Er valt zo voor ieder bedrijf wel iets te vinden en het is een afweging die je moet maken.
Het verschil tussen voice search en tekstuele zoekopdrachten
Het verschil tussen tekstuele en gesproken zoekopdrachten is dat de één het beter doet met shorttail zoekwoorden en de ander met longtail zoekwoorden. Waar we met SEO voor tekst ons meestal focussen op de shorttail zoekopdrachten, kun je dat met voice search beter voor longtail doen. Je moet dus een stuk specifieker zijn met voice over zoekopdrachten en veel meer denken aan: hoe zou iemand dit inspreken? Er zit namelijk een groter verschil in dan je denkt. Volgens het National Center for Voice and Speech in de Verenigde Staten spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut en typen zij er slechts 40 per minuut.
Je SEO voice search proof maken
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe pas je nu werkelijk je SEO-strategie aan op voice over? Hier hebben wij vijf manieren voor:
- Schrijf specifiek blogs over bepaalde vragen.
- Optimaliseer je website zodat deze snel werkt.
- Maak vaker gebruik van vragen in je content.
- Pas locatie targeting toe om goed gevonden te worden in jouw buurt.
- Schrijf je content op een gesproken toon.
Het is dus niet heel ingewikkeld om je website voice search proof te maken áls je al verstand hebt van SEO. Het zijn eigenlijk wat kleine aanpassingen en het is al helemaal makkelijk mee te nemen als je maandelijks aan je SEO werkt. Heb je nog geen verstand van SEO of zou je het liever willen uitbesteden aan experts? Bekijk dan eens de SEO-pagina waar we je graag meer vertellen over de mogelijkheden.