Gouden marketingtips van een online marketeer!
Heb jij je ook weleens afgevraagd welke tandpasta de tandarts gebruikt? Of welke gezichtscrème de schoonheidsspecialist koopt? Zij gebruiken natuurlijk hét beste van het beste, net zoals Online Jungle de beste marketingmiddelen inzet. Benieuwd naar dé gouden marketingtips van een online marketeer? Ik, Pepper, interviewde Vyella Kaptein, de eigenaresse van Online Jungle over haar eigen marketing en tips. Een interview dat je als ondernemer niet mag missen!
Wat zijn volgens jou dé gouden marketingtips?
"Bepaal je doelgroep en baken die goed af. Ga op zoek naar jouw ideale klant. Natúúrlijk kan jouw doelgroep ‘vrouwen’ zijn, maar dat is nog niet specifiek genoeg. Want tussen een vrouw van 18 en 88 zit nogal een verschil. Stel je voor: je hebt een boek geschreven en het is voornamelijk gericht op jonge meiden. De doelgroep stel je dan bijvoorbeeld vast op vrouwen van 18 tot 24 jaar, maar dat hoeft niet te betekenen dat een man van 28 of een meisje van 16 het niet mag lezen. In een marketingcampagne vertel je ook niet letterlijk: ‘Aan alle 18 tot en met 24-jarige vrouwen’. De ideale klant afbakenen is puur voor jou en jouw marketingstrategie. Zo kun je gerichter te werk gaan met de marketingcampagne, zodat het sneller de mensen bereikt die hoogstwaarschijnlijk de meeste interesse hebben in jouw product of dienst. Een rollator bedrijf heeft er bijvoorbeeld weinig aan om reclame te maken bij 25-jarige op Instagram. Jongeren hebben minder snel een rollator nodig en Instagram is niet zo populair onder ouderen. Jouw doelgroep bepalen is éssentieel voor een goede marketingcampagne."
Wat zijn de nieuwe marketingplannen voor Online Jungle?
"Ik vind het leuk om kennis te delen, wat mij op het idee heeft gebracht om blogs te gaan schrijven over mijn vak. Op mijn website kunnen bezoekers gratis tips verkrijgen over Digital Marketing en Copywriting. Zo kan ik op een leuke manier mijn kennis delen én het is ook nog eens goed voor mijn eigen marketing. Door een deel van mijn kennis vrij te geven, krijgen potentiële klanten meer vertrouwen in mij en mijn werk. Daarnaast creëert het meer content voor mijn social media-accounts én zal mijn website vaker bezocht worden dankzij Google.
Tegenwoordig ben ik ook een stuk actiever op social media. Ik heb vaste momenten waarop ik mijn contentkalender doorneem en plan ook fotoshoots in om meer content te creëren. De foto’s op mijn socials zijn vooral van mijzelf en mijn bedrijf, waarbij ik een bericht schrijf vanuit de ik-persoon. Zo krijgen mijn posts een personal touch. Ik merk toch dat mensen het fijn en interessant vinden om te weten wie het brein is achter een bedrijf."
Doet Online Jungle ook aan offline marketing?
"Jazeker! Ik geef nieuwe klanten altijd een bananenplantje om op kantoor te zetten of mee naar huis te nemen. Zo kunnen ze hun eigen Offline Jungle creëren. Naast dat het een leuk cadeau is, heeft de bananenplant elke dag water nodig. Mijn logo staat op het potje en er zit altijd een handgeschreven kaartje bij, waardoor zij iedere dag herinnerd zullen worden aan Online Jungle. Het gebeurt ook vaak dat er tussendoor foto’s van de bananenplant gemaakt worden, die op socials geplaatst worden en Online Jungle dan weer in wordt getagd. De offline jungle zorgt ook voor een online jungle! En over jungles gesproken: er zijn nieuwe Online Jungle notitieboekjes binnengekomen vanuit Sri Lanka, die gemaakt zijn van olifantenpoep. Dat klinkt misschien een béétje vies, maar olifantenpoep wordt anders toch weggegooid en nu wordt er tenminste iets tofs mee gemaakt!"
Dit klinkt allemaal best milieubewust, doe je daar meer mee?
"Ik vind het belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan het milieu op hun eigen manier. We kunnen onze kop niet meer in het zand steken en daarom is het goed als iedereen zijn steentje bijdraagt. Ik ben geen milieugoeroe, maar doe wel mijn best om milieubewust te blijven en anderen daarbij te helpen. Als ik bij een bedrijf binnenkom, denk ik altijd met hen mee over hoe zij duurzamer kunnen worden. Bij Pokébowl heb ik bijvoorbeeld het idee voorgedragen om over te stappen naar bakjes gemaakt van rietsuiker in plaats van plastic. Ik hoef daar verder niets voor terug en ben al blij als ik iets van een verschil kan maken.
Verder doneer ik twee keer per jaar geld aan een goed doel dat gerelateerd is aan het milieu. Laatste keer heb ik het olifantenfonds in Sri Lanka gesteund (já, ik ben dol op olifanten). Dit zijn allemaal voorbeelden van wat ik zelf leuk vind om te doen en zo denk ik dat elk bedrijf iets kan bijdragen.
Pasgeleden had ik bijvoorbeeld een opdracht bij een restaurant wat tijdens het diner onbeperkt water verkoopt voor 2,95 per persoon, waarvan het grootste deel van de opbrengst naar het goede doel gaat. Zij deden dus al iets voor het goede doel, maar er stond hier niks over op hun social media, waardoor het bij de gasten nog niet bekend was. Ik vertelde hen dat het júíst leuk is om te delen. Zo kun je anderen inspireren om hetzelfde of iets soortgelijk te doen. Daar komt nog eens bij dat over het algemeen iedereen het milieu belangrijk vindt en daarom graag z’n beste beentje voorzet. #winwin"
Waarom willen jouw klanten met Digital Marketing beginnen?
"De markt loopt hen voorbij. Tot 15 jaar geleden had je bijvoorbeeld een computerzaak, waar klanten persoonlijk advies vroegen en ze vervolgens iets ter plekke kochten. De marketing was vooral mond-tot-mond reclame en offline uitingen. Nu groeit het aanbod en is het hebben van social mediapagina’s of een website ónmisbaar voor een bedrijf. Natúúrlijk mag de persoonlijke touch niet ontbreken, maar online actief zijn, is belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen.
Een voorbeeld: een schoonheidsspecialiste wil meer klanten binnenhalen om haar crème te verkopen. Ze heeft nu vooral klanten uit de buurt, maar zou graag haar klantenkring uitbreiden naar de rest van Nederland. Dan is het handig om een webshop te hebben en hier een online campagne voor uit te werken. Een webshop kan actief gepromoot worden, waardoor er meer potentiële klanten op haar website terechtkomen. Op haar website is het mogelijk om de crème aan te schaffen én zien ze ook dat er schoonheidsbehandelingen mogelijk zijn. Zo is de kans groot dat de online klanten, offline klanten worden."
Benieuwd naar wat Online Jungle voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op of vraag een GRATIS social media check aan!