adverteren tiktokHoe kun je adverteren op TikTok?  

TikTok is tegenwoordig helemaal hip en happening, waardoor meerdere bedrijven al zijn begonnen met het adverteren op TikTok. Een goede keuze als je een jongere doelgroep wilt bereiken. Alleen is deze manier van adverteren vrij nieuw voor de meesten, dus mocht je nog niet weten hoe dit precies in zijn werk gaat, moet je vooral blijven lezen ;) In dit blog vertellen we meer over hoe je TikTok inzet als marketingkanaal, hoe je kan samenwerken met TikTok influencers én behandelen wij de verschillende mogelijkheden om te adverteren op TikTok 

TikTok gebruiken als marketingkanaal.  

Hashtagchallenges op TikTokOp TikTok is het alleen mogelijk om video’s te plaatsen, dus het is belangrijk dat je als bedrijf videocontent hebt of bereid bent om te maken. Eén van de manieren om je bedrijf meer zichtbaar te maken op TikTok is een hashtagchallenge starten. De populaire hashtagchallenges zien de gebruikers altijd voorbijkomen wanneer ze op het kopje ‘Ontdekken’ klikken (zie de afbeelding). Deze hashtagchallenge kan je ook gebruiken om mee te adverteren. Met een hashtagchallenge kan je als bedrijf engagen met de gebruikers en als je een leuke challenge verzint, kan de challenge ook viral gaan. Eén van de eerste challenges die viral ging, was van het merk Guess. De gebruikers werden uitgedaagd voor een challenge door de influencer Bebe Rexha om zelf video’s te creëren op inspirerende plaatsen in denim van Guess. De hashtag die werd gebruikt was #InMyDenim. Bekijk hieronder een video over de #InMyDenim challenge.

Samenwerken met Influencers.

In Nederland zijn er TikTok influencers die al meer dan een miljoen volgers hebben. Door samen te werken met een influencer die bij jouw bedrijf past, kan je een grote doelgroep bereiken. De influencer kan dan samen met jou of zelfstandig bedenken wat voor video’s de juiste doelgroep gaat aanspreken. In Nederland is er nu één partij die nauw samenwerkt met TikTokCreator NetworkCreator Network is een internationale partij met influencers zoals Lisa and Lena, die op TikTok het aantal van 32 miljoen volgers hebben. 

Sara Doll op TikTok

Nina Schotpoort op TikTok

Stefan de Vries op TikTok

Adverteren.

De Efteling op TikTokOp TikTok zijn er meerdere mogelijkheden om te adverteren. De mogelijkheden zijn nog niet zo uitgebreid als op Facebook en Instagram, maar het voordeel is dat adverteren op TikTok nu nog weinig wordt gedaan. Grote kans dus dat jouw advertentie de aandacht trekt van jouw doelgroep! Een goed voorbeeld van een Nederlands bedrijf wat adverteert op TikTok is de Efteling (zie de afbeelding hiernaast). De advertentietargeting kan nu alleen nog op locatie en leeftijd. Wel denken wij dat er binnenkort meerdere opties zullen komen om nog beter te kunnen adverteren. Dit zijn nu de mogelijkheden om te adverteren op TikTok 

  • Pre-roll ads duren drie tot zes seconden en de gebruikers zien de advertentie vóórdat een TikTok-video start. 
  • Vertical ads kunnen tot vijftien seconden duren, kunnen weggeklikt worden en zien de gebruikers tussen de TikTok-video’s door. 
  • Overlay Ads zijn te zien bovenaan de TikTok-video. 
  • Billboard is een soort gesponsorde by-mention die twee seconden te zien is voor de start van een video. 
  • Branded filters: deze ken je wellicht al van Instagram en Snapchat. Je maakt een eigen filter, zodat gebruikers deze kunnen gebruiken en met je bedrijf engagen.  

Belangrijk is natuurlijk dat je bij het adverteren een actie uitlokt bij de gebruikers. Je kan de gebruiker doorverwijzen naar een landingspagina of naar een hashtagchallenge. Maak het zo gek als jezelf wilt ;)  

Als jouw doelgroep Generatie Z is, kan het zeker verstandig zijn om je bedrijf zichtbaar te maken op TikTok! Zorg wel dat je het platform goed leert kennen en mee kan gaan in de trends. Begin met het creëren van content en bouw het adverteren langzaamaan op. Laat je creatieve geest erop los! Wil je nou nog meer leren over TikTok? Dan heb je geluk, want in dit blog gaan wij dieper in op de nieuwe trend, belichten we de doelgroep, leggen we uit of jouw bedrijf TikTok-waardig is, wat het doel is van de app en behandelen we een extra nieuwtje voor de ouders onder ons.