Zo maak je een eigen Instagram Filter
Heb je altijd al je eigen filter Instagram Filter willen hebben? Wij ook! Daarom zijn wij aan de slag gegaan en is er een mooi resultaat uit gerold. Neem een kijkje op onze Instagram voor het bewijs. Wil jij dit ook? In dit blog leggen we je stap voor stap uit hoe je een filter maakt.
Wat zijn de filters van Instagram?
Als je Instagram stories opent, zie je onderaan 'filters' staan. En geloof ons, je hebt genoeg keuze! Als online marketingbureau wilde wij natuurlijk niet zonder filter zitten. Daarom zijn wij aan de slag gegaan met kaders en achtergronden. Is het moeilijk? Hoeft niet, kan wel. Heb je computer skills nodig? Nee, tenzij je all-out wil gaan. Mijn kennis van computers is basis en mij is het ook gelukt dus als jij op hetzelfde level zit als ik, dan kun jij het ook! Niet geschoten is altijd mis.
Wat bereik je met je filters?
Voordat we laten zien hoe je te werk moet gaan, laten we eerst zien waarom deze tool echt iets voor jou is! Deze tool is misschien niet voor alle bedrijven weggelegd, maar het is een geweldige optie voor merken die jongeren op Instagram proberen te bereiken. Want vergeet niet dat maar liefst 67% van alle Instagram-gebruikers een leeftijd heeft tussen de 18 en 29 jaar. Ook niet onbelangrijk is dat één derde van de meest bekeken Instagram Stories afkomstig van bedrijven!
Persoonlijkheid
Je kunt je onderscheiden van je concurrenten met je eigen, unieke stijl. Tip! Zorg dat je filter bij jouw huisstijl past, zodat je altijd herkenbaar bent.
Interactie verhogen
Creëer extra aandacht onder je volgers met je filter. 60% van de bedrijven die Instagram Stories gebruikt, heeft een interactief element om de maandelijkse betrokkenheid te vergroten. Denk hierbij aan de quizzen en de poll-sticker. Deze interactie kun je ook genereren door je filter.
Wees een van de eersten!
Niet iedereen maakt gebruik van een filter. Je kunt je concurrenten daarom voor zijn met deze mogelijkheid.
Vergroot je naamsbekendheid
Je filter wordt weergegeven in de ‘Effect Gallery’. Hier kan iedereen jouw filter gebruiken, dus ook potentiële volgers. Wanneer iemand een verhaal deelt met jouw filter, zal jouw Instagram naam bovenaan gezien worden.
Wat heb je nodig?
-
- Instagram of Facebook
- Canva of één van de Adobe programma’s
- Spark AR
Wat is Spark AR?
Spark AR is de website waar je de studio om jouw eigen filter te maken kunt downloaden.
Zodra je het programma hebt gedownload, kun je van start! Zodra je bent ingelogd met je Facebook account, dan komt je in het menu van de studio terecht. Hier kun je kiezen wat voor filter je wilt maken.
Wij hebben voor de achtergrond gekozen, maar er zijn nog veel meer keuzes zoals; stickers, gezicht decoraties, make-up etc.
Het stappenplan voor het maken van een filter?
Stap 1: Maak een ontwerp
Voordat je in Sprak AR te werk kan gaan, maak je eerst je ontwerp. Ik heb dit gedaan met Canva, maar je kunt dit ook doen met behulp van de Adobe programma's.
Let op! Maak gebruik van de juiste afmetingen: 375 x 667 pixels. Daarnaast mag er geen logo of tekst in de achtergrond verwerkt zijn.
Zodra je het ontwerp helemaal af hebt, kan het in Spart gezet worden. Klik op “Background” en je komt in de studio.
Stap 2: Zet je ontwerp in Spark AR studio
- Aan de linkerzijde zie je een blauwe pijl die naar de balk “replaceme”wijst. Dit is het label voor het plaatsen van een achtergrond.
- Wanneer je met je rechtermuisknop op deze knop klikt, dan komen er opties tevoorschijn.
- Klik op “Replace” en je documenten komen naar voren. Klik op de achtergrond die je gemaakt hebt.
- En hupsakee, je achtergrond staat in het scherm! #whoopwhoop
Stap 3: Test je filter
- Ben je benieuwd hoe je filter er op je telefoon uitziet? Ga dan naar de linkerbalk en klik op “Test on device”.
- Klik op “Send to App” en kies voor Facebook of Instagram. Vervolgens klik je op ”Send” en je filter wordt naar het account gestuurd waar je bent ingelogd.
- Wil je de filter delen met anderen? Klik dan op “Copy link”.
Stap 4: Upload je filter
- Zodra je tevreden bent met je filter, dan kun je 'm gaan uploaden. Onder de knop voor de test zie je het upload icoon
- Wanneer je hier op klikt, wordt je filter door het programma gecontroleerd. Dit duurt even.
- Ook staat er “Upload Option”. Je kunt kiezen voor een “New Effect” of je vervangt het effect. Vervangen van het effect kan alleen als je al bezig was met het bewerken van een effect.
- Zijn beide vinkjes groen gekleurd? Klik dan op de blauwe knop rechtsonder met “Upload”.
Stap 5: Filter verzenden
- Zodra je op “Upload” klikt, opent Google een nieuw tabblad. Dit is de Spark AR Hub.
- In Spark AR Hub krijg je een lijst te zien die afgewerkt moet worden voordat je filter online geplaatst kan worden.
- Platform: om te beginnen kies je voor een platform; Facebook of Instagram. Adverteer je ook op Facebook? Dan kun je eventueel ook voor Facebooks Ads kiezen. Choose wisely, want je kunt er maar één tegelijk kiezen.
- Effect file: deze is al voor je ingevuld. Dit is namelijk het document waar je filter in zit.
- Naam: geef je filter een naam. In de effectengallerij in Instagram wordt je filter hierop gezocht, dus kies een naam wat duidelijk aangeeft wat jouw achtergrond is.
- Categorie: hier kies je 1 van de 5 opties in welke categorie jouw filter past. Gaat het om de achtergrond? Kies dan voor “Wereld-AR”.
- Keywords: of zoekwoorden. Voorbeeld; wij hebben een jungle filter, dus onze keywords zijn onder andere “jungle”, “jungle vibes” etc. Je mag 20 woorden gebruiken.
- Eigenaar: kies hier het Facebook profiel die de filters bij gaan houden.
- Instagram-account: kies hier het account waar de filter op te zien zal worden.
- Demo video: maak een kort filmpje van ongeveer 7 seconde met de filter. Dit kun je doen met de test die je al eerder hebt gemaakt.
- Pictogram: let op! Deze moet 200 x 200 pixels zijn. Als je deze afbeelding hebt geüpload, kun je aan de rechterzijde in het voorbeeld zien hoe het er uit gaat zien.
- Publicatiedatum: kies voor “Zo snel mogelijk” of “Op tijd en datum”
- Instructions for reviewer: hier geef je een korte beschrijving van je filter. Schrijf hoe je het gebruikt of citeer een leuke quote.
- Promotional status: klik deze aan als je een bedrijfspagina hebt.
- Als je deze lijst hebt ingevuld, klik je op de blauwe knop onderaan “Verzenden”
- Je filter wordt nu gecontroleerd. Spark AR geeft aan dat dit 10 werkdagen kan duren. Bij ons duurde dit een uurtje!
That's it! Ga naar Instagram of Facebook en je zult zien dat je filter klaar staan voor gebruik!
De statistieken
Een paar uur nadat je effect live is gegaan, kun je de statistieken inzien in Spark AR Hub.
Er zijn 2 Insights-categorieën: Discovery en Engagement. Voor Facebook en Instagram zijn er 5 statistieken: vertoningen, openen, vastleggen, opslaan en delen.
Discovery (ontdekken)
- Vertoningen is het aantal keer dat je effecten op het scherm zijn weergegeven. Vertoningen worden geteld in Instagram-verhalen en Facebook-verhalen én berichten.
Vertoningen worden ook uitgesplitst naar platform en kanaal. Je kunt zien hoe vaak je effecten zijn weergegeven:
- In Facebook- of Instagram-verhalen - Verhaalimpressies.
- In Facebook- of Instagram-feeds - Feedvertoningen.
Engagement (verbintenis)
- Geopend (opens) is het aantal keren dat mensen je effect hebben geopend in de Instagram- of Facebook-camera's.
- Opnames (captures) is het aantal keren dat iemand een foto of video heeft gemaakt met je effecten op de Facebook- of Instagram-camera's.
- Opslaan (saves) is het aantal keren dat mensen een foto of video hebben gemaakt, terwijl ze je effect gebruikten en deze op hun apparaat bewaarden.
- Delen (shares) is het aantal keren dat iemand een foto of video met jouw effecten heeft gemaakt en deze heeft gedeeld. Delen worden geteld in Instagram-verhalen en Instagram Direct-berichten en in Facebook-berichten en -verhalen.
Je kunt pas gecombineerde statistieken zien voor al je effecten en statistieken voor individuele locatiegerichte effecten, tot dat er een bepaald aantal is bereikt.
Dat was een lesje Instagram filters. En ga je nu zelf aan de slag? Ja? Is het gelukt? Vergeet ons dan niet in je filter te taggen! #vindenweleuk!