Instagram SEO zorgt ervoor dat je jouw Instagrampagina kunt (blijven) optimaliseren, want net zoals Google is ook Instagram een zoekmachine. Instagram hanteert veel dezelfde technieken als Google en daarom wordt het ook wel Instagram SEO genoemd. In dit blog leren we je alles over hoe je SEO toepast op je Instagrampagina, zodat Instagram je sneller zal voorstellen aan de juiste mensen én je account ook nog eens aantrekkelijker wordt om te volgen. Ben je ready voor het aannemen van een alles veranderende SEO-mindset? Lees dan met ons mee.
Wat is SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ wat in het Nederlands vertaald kan worden naar ‘zoekmachine optimalisatie’. De term SEO wordt vooral veel gebruikt voor Google, maar de betekenis is eigenlijk vrij algemeen. Veel online uitingen hebben ingebouwde zoekmachines om hun website of medium zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je brengt simpelweg vraag en aanbod bij elkaar. Zoekmachines willen in principe maar één ding: de zoekvraag beantwoorden van hun gebruikers. Daarvoor hebben ze bepaalde algoritmes ontwikkeld die hen helpen de content in hun database te analyseren. Wanneer jij dus snapt waar zo’n zoekmachine je content op beoordeelt, kun je jezelf beter vindbaar maken op bepaalde onderwerpen oftewel zoekwoorden. Zo komt de vraag van jouw klanten ook bij jouw aanbod terecht.
Dus laten we snel verder gaan met de tips die ervoor gaan zorgen dat de zoekmachine van Instagram jouw account beter gaat begrijpen én interessanter gaat vinden.
Tip 1: verander je (gebruikers)naam
De zoekmachine van Instagram kun je vinden bij de ‘Explore-page’. Hier zie je bovenaan een balk met ‘zoeken’ staan en daarmee kun je onder andere accounts zoeken aan de hand van een zoekwoord. Het is dus belangrijk dat jij ook gevonden kan worden op zoekwoorden die relevant zijn voor jou. Je kunt dit op twee manieren mogelijk maken:
- Verander je gebruikersnaam. (Bijvoorbeeld: van @onlinejungle naar @onlinejunglemarketing)
- Verander je naam. (Bijvoorbeeld van Online Jungle naar Online Jungle | Marketing)
Zo worden wij bijvoorbeeld gevonden als gebruikers online jungle intikken, maar we worden ook gevonden op marketing. Uiteraard spelen er nog meer factoren een rol bij wie Instagram bovenaan laat zien, dus wij verschijnen niet altijd bovenaan bij iemand die marketing intikt. Instagram kijkt ook naar wie de zoeker volgt, welke content ze leuk vinden en met wie ze connecties hebben. Máár Instagram kijkt dus ook naar zoekwoorden!
Tip 2: optimaliseer je Instagram bio
Net zoals bij je naam of gebruikersnaam, zijn zoekwoorden belangrijk bij het invullen van je Instagram bio. Instagram crawlt namelijk ook over bio’s heen om een beter idee te krijgen van de content die er op een account wordt geplaatst. Denk daarom eens na: wat zijn drie belangrijke zoekwoorden die jouw content omschrijven? Plaats die dan in je bio op een creatieve manier. Ook kun je clickable hashtags toevoegen aan je Instagram bio. Zo kan je account gevonden worden via een hashtag.
Tip 3: Schrijf duidelijke captions
Naast dat Instagram informatie haalt uit je naam en bio, haalt het ook informatie uit alle posts die je plaatst. Daarom is het schrijven van duidelijke captions, waarin relevante zoekwoorden terugkomen, ook heel belangrijk. Instagram werkt namelijk met machine learning, wat ervoor zorgt dat een Explore page is aangepast op de behoeftes en eerdere interesses van de gebruiker. Stel je hebt interesse in vegan eten: Instagram ziet dat en gaat meer meer posts en accounts jouw kant opsturen (via advertenties en de explore page) over vegan eten om te zien hoe jij daarop reageert. Als jouw interesse blijft en misschien wel groeit, zal Instagram dit alleen maar blijven pushen. Want hoe meer interessante content zij laten zien aan jou, hoe langer je op de app blijft en daar verdienen zij geld mee. Machine learning is er dus eigenlijk om je verslaafd te maken aan de app, máár jij kunt er ook je voordeel uithalen. Door je captions te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden wordt het voor Instagram duidelijk waar je content overgaat. Op die manier kan Instagram jouw content weer laten zien aan een gebruiker die eerder al interesse heeft getoond in jouw zoekwoorden.
Tip 4: gebruik alt-teksten voor Instagram SEO
Wanneer je een (foto) post maakt, heb je de mogelijkheid om een alt tekst aan je foto toe te voegen. In principe wordt dit gebruikt om mensen met visuele beperkingen uit te leggen waar de foto overgaat, maar je kunt het ook gebruiken voor Instagram SEO. Als je nog nooit alt-teksten hebt gebruikt, heeft Instagram dat automatisch voor je gedaan door gebruik te maken van object herkenning. Maar je kunt ook zelf je alt-teksten schrijven, zodat je met bepaalde zoekwoorden kunt uitleggen waar je post overgaat. Zie hieronder hoe je een eigen alt-tekst schrijft:
Extra tip: je kunt ook van oudere foto’s de alt-tekst nog aanpassen. Ga naar de foto toe en klik op de drie stipjes. Vervolgens klik je op bewerken en zul je linksonder bij de foto een mogelijkheid zien verschijnen ‘Alternatieve tekst bewerken’.
Tip 5: zie hashtags als zoekwoorden
Relevante hashtags zijn nog steeds één van de beste manieren om ontdekt te worden door mensen die je account nog niet kennen. Het is slim om hashtags te gebruiken bij zowel je stories, video’s en foto’s, want geen hashtags gebruiken is eigenlijk alleen weggelegd voor beroemde mensen of bedrijven. En ook hashtags spelen een rol bij je Instagram SEO. Hashtags zijn altijd goed, maar je kunt echt impact maken met een hashtagstrategie. Je kunt namelijk makkelijk hashtags onderzoeken en nieuwe hashtags vinden die passen bij je content. Je kunt het vergelijken met een zoekwoorden onderzoek voor Google SEO; het zorgt ervoor dat je niet meer aan het gokken bent, maar echt weet wat je doet en je kansen op meer bereik strategisch vergroot. Je kunt het beste een hashtagstrategie maken waarin je onderzoekt welke hashtags voor jou ook echt relevant zijn. Let vervolgens goed op wat de hashtags doen en pas je strategie tussentijds aan als het nodig is.
Tip 6: verzamel tags, shares en mentions
Wanneer je SEO doet voor Google is een onderdeel van een sterke strategie altijd het verzamelen van backlinks. Dit zijn links die andere websites plaatsen naar jouw website. Bij Instagram SEO hebben we iets wat daarop lijkt: tags, shares and mentions. Het toont, net zoals backlinks, namelijk dat anderen je content goed/leuk vinden en dat zorgt voor extra vertrouwen bij de zoekmachine. Net zoals wij mensen vaak vertrouwen op reviews en populariteit, doen zoekmachines dat ook. Maar hoe krijg je tags, mentions en shares? Eigenlijk is het antwoord daar vrij simpel op: maak deelbare content. Geef waarde, doe je best en zorg voor kwaliteit. En vergeet niet; oefening baart kunst en continuïteit zorgt voor resultaat.
Instagram SEO is dus werkelijk een ding! Zeker als je al bekend was met SEO, zullen deze tips erg logisch voor je zijn. Uiteraard is het ook belangrijk om hier een strategie voor te bedenken, net zoals je dat doet voor de SEO van een website. En blijf ook vooral reflecteren en optimaliseren; houd je statistieken goed in de gaten en leer in de praktijk wat wel of niet werkt. Wil je graag meer leren over SEO of Instagram? Kijk dan eens naar onze rubriek ‘Tips & inspiratie' voor de leukste blogs of bekijk de Google-rubriek met de beste tips.