#BUSINESSTALK: Online Jungle in gesprek met schrijfster in eigen beheer Nikki Pommer
Nikki Pommer heeft als schrijfster in eigen beheer al twee boeken uitgegeven en ze is pas 22 jaar jong. Ze begon op haar zeventiende met schrijven en heeft daar uiteindelijk een eigen onderneming mee gebouwd. Belangrijk bij het uitgeven van een boek in eigen beheer is het hebben van een goede marketingstrategie. Het boek moet natuurlijk wel verkocht worden! Daarom gaan we met Nikki in gesprek over haar twee boeken, vertelt ze over hoe ze fulltime is gaan ondernemen en welke online en offline marketing ze heeft toegepast.
Haar eerste boek ‘De wijze lessen van een twintiger’ heeft ze uitgegeven in 2018 en is vandaag de dag nog steeds te koop in meerdere boekhandels en online te bestellen. Het boek gaat over persoonlijke ontwikkeling gericht op jongeren. Voor jongeren zijn er weinig redenen om te starten met persoonlijke ontwikkeling; het is iets wat ze zelf vaak moeten opzoeken en Nikki wil dit met haar boek toegankelijker maken.
“Op zeventienjarige leeftijd kreeg ik al een burn out. Ik was heel prestatiegericht en vroeg daardoor op jonge leeftijd al te veel van mezelf. Ik kwam daardoor thuis te zitten en kreeg in die periode niet de juiste zorg. Daarom ben ik zelf actief bezig geweest met mijn herstel door me bezig te houden met persoonlijke ontwikkeling. Door op jonge leeftijd al zo’n slechte periode mee te maken en zelf te genezen, leer je ontzettend veel. Ook wist ik dat er meerdere jongeren waren met soortgelijke problemen. Dat heeft me geïnspireerd om mijn eigen verhaal te vertellen en het hielp mee dat ik al schrijfster was. Ik schreef fan fictieverhalen en had op een online platform al meer dan 100.000 lezers.”
Nikki’s eerste boek was de start van haar huidige bedrijf. Ze geeft nu lezingen en trainingen op het gebied van stresspreventie, omgaan met een burn out en productiviteit. Niet zo lang geleden was ze nog parttime assistent-manager bij een tankstation, maar haar onderneming liep zo goed dat het haar fulltimebaan is geworden. Dit was echter niet van de één op andere dag.
“Aan het einde van mijn herstelproces begon ik met schrijven en het verhaal stond zo dichtbij me dat ik al wist dat ik het zelf wilde uitgeven. Toen ik weer begon met parttime werken, ging ik door met het schrijven van mijn boek en startte ik met het nemen van de eerste stappen om het uit te geven in eigen beheer. Maandenlang heb ik mensen meegenomen in het proces van zelf een boek schrijven en hoe het is om een schrijfster te zijn in eigen beheer door te posten op Instagram. De storytelling was uiteindelijk zo’n belangrijk gedeelte van mijn marketingstrategie. Mensen hebben mijn boek gekocht zonder echt werkelijk geïnteresseerd te zijn in het onderwerp. Ze gunde het me gewoon en waren heel benieuwd naar wat ik in al die maanden had neergezet.”
Tegenwoordig draait het voor veel bedrijven of personen om het aantal volgers en likes op social media. Ze stellen bijvoorbeeld het doel dat ze 10.000 volgers willen aan het eind van het jaar. Zoveel volgers hebben, is natuurlijk waardevol als het ook echt je doelgroep is. Alleen dat is niet waar Nikki de focus op legt.
“Momenteel heb ik iets meer dan 1100 volgers en dat kan als ‘weinig’ worden gezien. Wat ik complete onzin vind, want we vergeten soms dat het écht 1100 mensen zijn. Stel je eens een plein met duizend mensen voor? Dat is een vol plein. Wat voor mij veel meer waarde heeft, is een warme relatie hebben met je volgers. Ik kreeg op een gegeven moment veel DM’s binnen met persoonlijke vragen en doordat ik die vragen beantwoordde, ging ik in gesprek met mijn doelgroep. Ik heb misschien geen 10k volgers, maar ik heb wel veel warme leads tussen mijn volgers zitten. Dit is zo waardevol geweest voor de verkoop van mijn boek.”
Vroeger was het voor de hand liggend dat je een boek fysiek uitgeeft. Tegenwoordig is er ook de optie om alleen een E-book versie te maken. Als schrijfster in eigen beheer heeft Nikki haar eerste boek fysiek uitgebracht en het tweede boek alleen als E-book.
“Mijn eerste boek wilde ik per se tastbaar maken en dat heeft ook geholpen met de verkoop. Een E-book leest toch anders en het verschilt per onderwerp welke vorm juist is. Een tastbaar boek op de markt zetten, kost meer, maar maakt het wel aantrekkelijker. De meeste mensen houden toch liever een boek vast, dan een telefoon of E-reader. Een fysiek boek is vaak ook wat indrukwekkender. Veel mensen geven nu E-books uit voor een zachte prijs of gratis. Het voelt minder bijzonder. Toch heb ik mijn tweede boek wel alleen als E-book uitgegeven. Het is namelijk een ‘how to’ waar je iets leert en dat is online goed te verkopen en te lezen. Denk dus goed na met welk doel je het uitgeeft. ”
Een ‘offline’ boek heeft ook ‘offline’ marketing nodig. Een goede manier om dat toe te passen is door bijvoorbeeld in de media te komen. Wanneer je schrijfster in eigen beheer bent, moet je er zelf voor zorgen dat jouw boek bijvoorbeeld in een boekenhandel of bibliotheek terechtkomt.
“De eerste keer dat ik in de media kwam was dankzij mijn moeder. Ze had me aangemeld voor een prijs, die ik gewonnen heb. Daar kwam natuurlijk gelijk veel media-aandacht bij kijken, maar als je niet zo’n lieve moeder hebt als ik, moet je gewoon de stoute schoenen aan durven trekken en jezelf opgeven. Dankzij de media-aandacht werd ik weleens benaderd door boekhandels, maar ik ben ook vaak genoeg zelf naar binnen gestapt bij een boekhandel met mijn boek. Een echte aanrader, want de boekhandels krijgen zoveel mailtjes, dat een persoonlijk bezoek erg op prijs wordt gesteld. Het vergroot de kans dat je jouw boek daar mag verkopen.”