Keen: hét nieuwe platform van Google
Heb jij ook weleens dat je je erg nutteloos voelt na een uur of twee scrollen op social media? Begrijpelijk, want de huidige social media platformen brengen ons meestal niet veel verder in het leven. Het is vooral vermakelijk en er zijn wel accounts die informatief zijn, maar het is vaak door het algoritme niet meer goed te overzien. Daarom heeft Google iets nieuws gelanceerd: Keen, een platform waar je wel wat van kunt leren. Google gaat de strijd aan met Pinterest, want Keen lijkt op Pinterest, maar het is Pinterest met machine learning. Ben je benieuwd wat Keen precies is en hoe het werkt? Lees dan dit blog waarin we al je vragen gaan beantwoorden.
Wat is Keen?
Keen is een nieuw platform waar je meer kunt leren over interesses die jij leuk vindt. Zoals al eerder werd gezegd, lijkt het wel op Pinterest, maar het is nét wat informatiever én slimmer. Google heeft veel kennis tot zijn beschikking en maakt dus gebruik van intelligente machine learning; hoe meer tijd je op de app besteedt, hoe relevanter de content voor je wordt. Wel schijnt het dus zo te zijn dat Keen niet je zoekverleden gebruikt en puur content laat zien op basis van wat jij als gebruiker invoert. Je krijgt dus alleen te zien wat je wilt zien; wie had dat in 2020 nog gedacht
Hoe is het ontstaan?
Het idee is ontstaan door co-founder CJ Adams, omdat zijn vrouw en hij merkten dat ze veel kostbare tijd stopten in het scrollen op social media. Veel uren gingen verloren en ze werden er maar niet wijzer van. Hij realiseerde zich dat het beter was om die tijd online te besteden aan iets waarin hij geïnteresseerd was. De basis voor Keen was gelegd, waarna Adams het idee is gaan onderzoeken met vier collega’s van Google. Uiteindelijk zijn ze ook samen gaan werken met het People en AI Research (PAIR) team van het bedrijf, wat zich bezighoudt met machine learning en zo heeft Keen de vorm gekregen die het nu heeft.
Hoe werkt het?
Je vertelt Keen waar jij meer tijd aan wilt besteden en beheert zelf alle content die je daarover te zien krijgt. Dit doe je door verschillende Keens te maken (Keen is een woord dat vaak wordt gebruikt om naar iemand met een intellectuele snelheid te verwijzen). Hoe beter jij je Keens (ofwel interesses) organiseert, hoe beter de aanbevelingen worden voor jouw Keen. Daar gebruikt de app zijn machine learning voor.
Wanneer jij bijvoorbeeld de interesse ‘Italiaans eten koken’ invoert, zie je handige tips en recepten over Italiaans eten. Ook kan Keen je specifiekere ideeën geven zoals ‘Italiaanse pizza maken’ of ‘Zuid-Italiaans koken’. Vervolgens maak je er een Keen voor aan en sla je alle voor jou relevante content op. Het is eigenlijk gewoon een handige manier van nuttige informatie verzamelen.
Voor wie gebruik ik het?
Keen kun je alleen voor jezelf gebruiken, maar ook voor anderen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om meerdere Keens te maken en die te delen met je vrienden of familie. Je kunt zelf bepalen wie de Keens te zien krijgen door ze openbaar of privé te maken.
Keen is vanaf nu al te gebruiken op je browser en in een app die je kunt downloaden in de Google Play Store. Helaas is er nog geen duidelijkheid over of de app ook een plekje zal krijgen in de Apple Store. Wij hopen als IOS-liefhebbers wel dat het snel verkrijgbaar is! Blijf jij graag up-to-date over alle nieuwtjes? Houd onze Instagrampagina in de gaten en lees ondertussen ons blog over de nieuwe functie: LinkedIn Stories.