LinkedIn start met zakelijke stories
Weet je nog toen Instagram ‘stories’ in het leven had geroepen? En weet je nog dat veel mensen het niet tof vonden, omdat het idee van Snapchat was? Ja dat klopt, Instagram stories was in het begin lang niet zo populair als dat het nu is. Inmiddels gebruiken veel Instagrammers de functie volop en kunnen we ons geen Instagram meer zonder voorstellen. De mensen die stories gelijk in zijn gaan zetten, zijn vaak extreem gegroeid, want het was nieuw én uniek waardoor ze opvielen. Nu heeft LinkedIn net ‘LinkedIn stories’ geïntroduceerd en velen zijn er nog sceptisch over. Maar misschien is dit als bedrijf juist dé kans om ontzettend te groeien met je following, want wie weet is LinkedIn stories over een jaar of twee de normaalste zaak van de wereld. Dit fenomeen hebben we namelijk weleens eerder gezien. Ben jij benieuwd hoe Linkedin stories werkt? En hoe jij ze kunt gebruiken? Lees dan met ons mee, want wij beantwoorden de meest belangrijke vragen voor je.
Wat is LinkedIn stories?
LinkedIn Stories is een functie waarmee je als lid beelden en korte video’s van je dagelijkse kunt delen van je professionele momenten. Het maakt niet uit of je nu een eigen bedrijf hebt of gewoon meer wilt vertellen over jouw functie aan anderen; iedereen die een LinkedIn-account heeft kan het. Verhalen die je hebt geplaatst, blijven 24 uur lang bestaan op LinkedIn.
Waarom zou ik LinkedIn stories gebruiken?
Het maken en plaatsen van verhalen is een makkelijke en leuke manier om je connecties mee te nemen in je dagelijkse leven als ondernemer of werknemer. Je kunt eenvoudig je ervaringen en inzichten delen met je professionele kennissen, om zo een betere relatie met hen op te bouwen. Op deze manier kun je dus meer vertellen over je aanbod door creatief de verhalen in te zetten.
Hoe werken LinkedIn stories?
Het zit eigenlijk vrijwel hetzelfde in elkaar als Instagram stories. Je kunt een verhaal toevoegen linksboven aan je pagina waar ‘Uw verhaal’ bijstaat. Vervolgens kun je ervoor kiezen om een foto te maken of een video op te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om een eerder gemaakte afbeelding of video te gebruiken. Dan is er nog de optie om tekst erbij te schrijven en om bijvoorbeeld een sticker toe te voegen. Je kunt verschillende dingen uitproberen om je verhaal zo leuk mogelijk te maken. Vervolgens klik je gewoon op ‘Verhaal delen’ en voilà! Je hebt verhaal gemaakt.
Wie zien mijn LinkedIn stories?
Je verhaal wordt gedeeld met al je connecties en zij kunnen die 24 uur lang zien, nadat je de story hebt geplaatst. Iedereen kan dan vervolgens ook je verhaal delen met hun netwerk wat heel gunstig is! Stel je namelijk eens voor: Emma drinkt koffie met een vriend en hij vertelt haar dat hij op zoek is naar een illustrator voor zijn bedrijf. Emma weet even niemand die dat doet en kan haar vriend niet verder helpen. Totdat ze het verhaal ziet van Rick, een oud klasgenoot, die vertelt over zijn dag waarin hij vermeldt dat hij weer bezig is met illustraties maken voor een klant. Emma denkt natuurlijk meteen aan het gesprek van vanochtend en stuurt het verhaal door naar haar vriend. En zo heeft Rick er opeens weer een nieuwe klant bij; een topfunctie dus! Wil je nu echt niet dat iemand jouw verhaal ziet? Dan kun je de ongewenste connectie blokkeren en zijn jouw verhalen niet langer meer te zien voor hem of haar.
Kun je zien wie je verhaal heeft bekeken?
Iedereen die een story maakt heeft toegang tot een lijst met mensen die hun verhaal hebben bekeken. Je ziet dus ook gelijk hoe vaak je verhaal wordt bekeken. In principe zie je iedereen met hun naam en kopregel, maar het kan ook aangepast zijn. Iemand kan namelijk kiezen tussen drie opties:
- Je naam en kopregel
- Privékenmerken van het profiel
- Privémodus (anoniem)
Je kunt deze instellingen veranderen bij ‘opties voor het bekijken van verhalen’ in je instellingen.
Wat moet je vooral niet op LinkedIn stories plaatsen?
LinkedIn is natuurlijk een heel ander platform dan Instagram en daarom is het wel goed om te weten wat je vooral dus niet op LinkedIn moet plaatsen. LinkedIn is namelijk een zakelijk platform dus houdt het ook gewoon zakelijk. Foto’s van je kat? Of jij in bikini op het strand op je vrije zaterdag? Dat is niet verstandig en vooral irrelevant voor je zakelijke netwerk. Ondanks dat het een zakelijk platform is, is het ook niet leuk als je vanaf nu alleen maar gaat verkopen. Probeer de stories natuurlijk te houden en niet elke dag mensen wat aan te smeren.
Het zou dus zomaar kunnen dat LinkedIn Stories ‘the next big thing’ is, want meestal slaan nieuwe functies op grotere platformen wel aan. Kijk maar naar de geschiedenis. Dus ga jij al gebruik maken van LinkedIn stories? Of twijfel je nog over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, want we kunnen je verder helpen met je LinkedIn-strategie.
Volg jij Online Jungle al op LinkedIn?