Waar Instagram, TikTok en Clubhouse lekker aan de weg timmeren, staat LinkedIn op het punt om ze in te halen. LinkedIn laat namelijk weten dat ze gebruikers tegemoet willen komen door maar liefst drie verschillende functies uit te rollen. Met deze LinkedIn updates wordt het voor gebruikers mogelijk om een eigen en exclusief profiel te creëren. Dit schept een kans om professionele verhalen tot leven te brengen op LinkedIn. Is LinkedIn jouw place to be en wil je er alles uit halen wat erin zit? Wij vertellen je meer over de updates.
LinkedIn Creatormode
Met bijna 5 miljard connecties in het afgelopen jaar, rijst het aantal conversaties de pan uit. Om je te kunnen blijven onderscheiden van de andere LinkedIn-gebruikers, heeft LinkedIn de ‘creatormode’ bedacht. Wanneer je deze functie inschakelt, kun je hashtags toevoegen aan je profiel waar jij het meeste over post. In het geval van Online Jungle, kan dat #marketing zijn. Wanneer je passende hashtags hebt gekozen, wordt er automatisch voor gezorgd dat LinkedIn jouw profiel zal tonen aan een geïnteresseerd publiek. Bij het inschakelen van de ‘creatormode’, worden de onderdelen ‘Uitgelicht’ en ‘Activiteit’ hoger in je profiel geplaatst. De gedachte hierachter is dat jouw posts in het zicht zullen springen van gebruikers die jouw account bezoeken. Daarnaast zal ook de knop ‘Connectie’ automatisch omgezet worden naar ‘Volgen’. Volgens LinkedIn maakt de verandering van deze knoppen het toegankelijker om een netwerk op te bouwen. De ‘creatormode’ functie kun je inschakelen op je account in het dashboard.
Let op: wanneer je ‘creatormode’ inschakelt, zullen alle gegeven opmerkingen en likes op LinkedIn niet meer worden weergeven onder ‘Activiteiten’. Daarnaast wordt deze functie geleidelijk uitgerold, het kan dus zo zijn dat je nog even moet wachten ;).
LinkedIn updates - Cover Story
We hadden het er net over dat je met de nieuwe tools van LinkedIn jouw profiel eigen en exclusiever kunt maken. De LinkedIn Cover Story is er één van. Hiermee kun jij als LinkedIn-gebruiker een kleine introductie video plaatsen als profielfoto. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je nieuwe werkgever jouw account checkt. Wanneer jij gebruik maakt van deze LinkedIn update, kan een ander dat zien aan de oranje cirkel die om je profielfoto komt te staan.
Een LinkedIn Cover story is heel breed inzetbaar. Wanneer je op zoek bent naar werk, kun je in de video vertellen wie je bent, in welke sector je werk zoekt, wat je plus-, en minpunten zijn en niet te vergeten: dat je graag langskomt voor een kennismakingsgesprek. Wanneer je freelancer bent, kun je het weer in een andere vorm gieten. Je kunt vertellen over jezelf, over jouw werk en dat je openstaat voor samenwerkingen. Door zelf je eigen draai te geven aan een LinkedIn Cover story, maak jij jouw profiel helemaal naar je zin.
Tip: wanneer je live gaat op LinkedIn, zal de omslagfoto op je profiel tijdens de livestreaming veranderen in de live uitzending. Volgens LinkedIn helpt dit de zichtbaarheid van je content te vergroten.
Voornaamwoorden toevoegen
Tot slot: het is gebleken dat 70% van de werkzoekenden het belangrijk vindt dat recruiters en wervingsmanagers weten wat hun geslachtsuitdrukking is. Ook geeft 72% van de recruiters aan het hiermee eens te zijn. Het is dan ook super dat LinkedIn je de optie geeft om je identiteit uit te drukken. Dit kan door middel van een veld waar je jouw geslachtsuitdrukking kunt plaatsen.
Natuurlijk zijn er naast deze LinkedIn updates nog veel meer dingen waarmee jij jezelf kunt onderscheiden op LinkedIn. Zo hebben wij een blog geschreven over LinkedIn stories en vertellen we je de voor en nadelen van adverteren op LinkedIn. Vergeet ook zeker niet om te checken hoe het algoritme van LinkedIn in elkaar zit, er zijn verschillende manieren hoe jij dit in jouw voordeel kan laten werken. Na het lezen van deze artikelen, kan het niet anders dan dat jij je als je een pro weet te onderscheiden.