Alles uit het leven halen én gelijkheid zijn twee zaken die onderhandelcoach Merel van der Wouden extreem belangrijk vindt. Na haar studie rechten verhuisde zij naar Canada. Na hier enkele jaren gewerkt en gewoond te hebben, werd het tijd voor een change. Wat ze precies wilde gaan doen, daar was ze nog niet achter. Waar ze goed in was, dat wist zij als de beste; namelijk onderhandelen.
Dit zat er als klein meisje al in. Of het nu ging om knikkers ruilen tegen grotere bonken of later om een goed salaris. Haar onderhandel skills kwamen haar goed van pas, waardoor zij hetzelfde salaris ontving als haar mannelijke collega’s. Anno twintigste eeuw lijkt dit logisch, maar niets blijkt helaas minder waar. Merel is zich steeds meer in deze ongelijkheid gaan verdiepen en heeft er tegelijkertijd voor gezorgd dat haar onderhandel skills meer dan on point waren. En voilà daar ontstond opeens een business idee. In sneltreinvaart bereikte zij duizenden mensen op social media, stond zij in de media en later als spreker op verschillende podia.
Wij vroegen ons af hoe Merel dit allemaal voor elkaar heeft gebokst en gingen daarom met haar in gesprek. Lees je mee?
Hoe ben je precies op het idee gekomen om onderhandelcoach te worden?
“Ongelijkheid is een hot topic. Iedere vrouw vindt het oneerlijk om minder te verdienen dan haar mannelijke collega die hetzelfde werk doet. Compleet logisch, want dat vind ik ook, maar ik merkte dat de onderhandelskills die ik bezit niet vanzelfsprekend zijn. Als een vriendin haar beklag deed, dan zei ik altijd “zeg er dan wat van!”, maar ze wisten niet goed hoe ze het aan moesten pakken of durfden niet goed. Puntje bij paaltje was ik iedereen van tips aan het voorzien. Ik merkte dat ik hier steeds beter in werd én ook nog eens onwijs veel energie uithaalde. Ondanks dat ik wel ambitie had om te gaan ondernemen, had ik nog niet de link gelegd om hier m’n businessmodel van te maken. Ik stond nog niet eens ingeschreven bij de KvK, maar besloot wel alvast een coach in de arm te nemen. Dankzij dit traject ontstond het idee. Na flink veel onderzoek ben ik alles op papier gaan zetten en is Blackbird Negotiations ontstaan.”
Een lange tijd heb je als digital nomad gewerkt. Hoe heb je er toch voor kunnen zorgen dat je veel in de media verscheen?
“Het grappige is dat ik Blackbird Negotiations op heb gericht vanuit Bali. Later ben ik even terug gekomen naar Nederland en daarna weer gaan reizen. Ondanks dat ik op dat moment dus niet in Nederland was, verscheen ik wel regelmatig in de Nederlandse media. Dit had er naar mijn idee vooral mee te maken dat ik..
- ..een niche heb gekozen
- ..vrouw ben
- ..ongelijkheid een veel besproken onderwerp is en
- ..er niet veel onderhandelcoaches zijn en dan al helemaal geen vrouwen.
Ik denk dat ik hier niet standaard in was en daarom juist interessant, waardoor ik door media benaderd werd. Natuurlijk heb ik ook heel hard gewerkt aan m’n eigen social media kanalen, waardoor ik zichtbaar was, maar daarna is het balletje wel gaan rollen.
Ondanks dat deze media aandacht jou gedeeltelijk aan is komen waaien, komt dit dus wel doordat je een sterk concept heb.
“Ja precies. Daarom zeg ik ook altijd tegen mensen die als ambitie hebben om te gaan ondernemen, maar niet goed weten wat ze willen, om het ook dicht bij zichzelf te zoeken. Wat zijn jouw persoonlijke USP’s en kun je dit in een businessmodel gieten? Mijn persoonlijke onderhandelskills zijn uiteindelijk mijn business geworden!
Was de combinatie in het buitenland zijn en een bedrijf opstarten niet lastig voor je?
“Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit destijds best onderschat heb. Vooral de begintijd in Bali. Ondanks dat ik giga enthousiast was over m’n business idee, merkte ik het toch dat ik sneller naar de surfplank neigde in plaats van werken. Ik had gelukkig wel al een aantal klanten die ik via videobellen kon coachen, maar strategisch aan m’n bedrijf werken deed ik eigenlijk maar weinig. Dit is vooral gekomen toen ik terug naar Nederland kwam en full focus ben gaan werken. Later ben ik weer naar het buitenland vertrokken, maar dan meer als digital nomad op verschillende plekken. Natuurlijk werkte ik niet zoveel als in Nederland, maar dat ging mij in ieder geval een stuk beter af dan ervoor in Bali.”
Heb je altijd je eigen social media kanalen bijgehouden?
“M’n Merel van der Wouden account wel, maar destijds heb ik het Blackbird Black Bird Negotiations account wel uitbesteed. Op mijn eigen persoonlijke account had ik al aardig wat volgers en daarom deelde ik regelmatig over Blackbird Negotiations in de hoop dat ze me ook zakelijk zouden gaan volgen. Op een gegeven moment kwam er een realisatiemomentje dat ik dacht, waar ben ik nou mee bezig? Merel = Blackbird Negotiations, dus waarom ben ik zo krampachtig bezig om op beide kanalen mensen aan te spreken. Daar kwam nog eens bij dat ik merkte dat de mensen die m’n persoonlijke Merel van der Wouden account volgden eigenlijk tot dezelfde doelgroep behoorden die ik ook aansprak met Blackbird Negotiations. Daarom heb ik eenmaal besloten om verder te gaan onder m’n eigen naam Merel van der Wouden en sporadisch deel ik content op het Instagramkanaal van Blackbird Negotiations.
Op dat moment ben ik ook gelijk gestopt met het compleet uitbesteden van m’n socials, wat ik nu dus grotendeels zelf doe. Hier krijg ik wel hulp bij, zodat ik mij goed aan de contentpijlers etc. houd en er een goede balans is tussen Merel privé en Merel werk, maar de content schrijf ik dus wel zelf.”
Naast dat je je Instagramaccount voor privé en zakelijk doeleinden inzet, ga je ook regelmatig als influencer aan de slag. Vind je het lastig om dit te combineren?
“Nee, eigenlijk niet. Ik ben hier best kritisch en kieskeurig in. Natuurlijk is het soms aantrekkelijk om ergens gelijk ja op te zeggen, omdat het bijvoorbeeld goed betaalt. Maar ik ben juist gaan ondernemen om plezier te hebben en te doen wat ik graag wil. Als ik daarom een aanbieding binnenkrijg om een product of dienst te promoten wat niet bij mij past, dan zeg ik daar liever nee op. Anders komt het zo ongeloofwaardig over.
Verder vind ik diversiteit en het milieu ontzettend belangrijk en zie mijzelf daarom tegenwoordig meer als business influencer die bepaalde zaken die ik belangrijk vind extra promoot.”
En je overige marketingactiviteiten, doe je dit zelf of besteed je dit uit?
“Veel doe ik zelf, maar ik ben ook wel van het hulp inschakelen. Zo dacht ik de eerste keer bij het verkopen van een online training ‘dat doe ik wel even’, nou dat viel dus zwaar tegen. Ik had niet echt over een funnel nagedacht. Uiteindelijk heb ik wel kaartjes verkocht, maar lang niet zoveel als ik van tevoren had gehoopt. Van nature ben ik redelijk impulsief en niet gestructureerd. Toen ik in loondienst werkte als project manager moest ik wel gestructureerd zijn en dit heb ik mijzelf aangeleerd. Zo weet ik van mijzelf dat ik met een planner moet werken, want anders wordt het niks. Dit impulsieve komt soms nog weleens boven als ik overenthousiast ben en dan denk ik te makkelijk. Tegenwoordig roep ik mezelf dan een halt toe en denk ik Meer, welke stappen moet ik ondernemen om hier een succes van te maken? Wat kan ik zelf en wat kan ik beter uitbesteden? Hierdoor ontstaat er een betere funnel én het geeft mij meer rust ook.”
Naast dat je business influencer bent en onderhandelcoach die zowel 1-op-1 sessies geeft als trainingen, ben je ook spreker en geef je keynotes en masterclasses. Hoe combineer je dit allemaal?
“Nou het spreekklus gedeelte ligt door corona gedeeltelijk op z’n gat. Die sprekersklussen zijn het afgelopen halfjaar voornamelijk online geweest en als er nog eentje live op de planning stond, dan werd deze vaak last minute naar 2021 verschoven. Daarom is m’n agenda dit jaar qua sprekersklussen minder vol. Aan de ene kant heel jammer, want ik krijg er een kick van om op het podium te staan en mensen te inspireren, maar aan de andere kant niets aan te doen en heb ik meer tijd voor andere dingen. Nu moet ik zeggen dat bijvoorbeeld The Self-Made Summit zowel online als offline was via een Live Stream. Dit werkte zo goed: ik op het podium met max 30 mensen publiek en 500 mensen via de live verbinding. Zo tof!
De 1-op-1 sessies gaf ik voor corona wel vaak in real life, maar nu dus vooral online. Afgelopen tijd heb ik daarom wel vaker influencerklussen gedaan, maar dit heeft er ook mee te maken dat ik sinds dit jaar met een talentmanager werk, waardoor ik meer klussen aangereikt heb gekregen. Mijn visie hierin is hetzelfde gebleven. Ik heb daarom alleen klussen gedaan waar ik 100% achterstond.”
Als je de lezer één belangrijke onderhandeltip mee mag geven, wat zou dat dan zijn?
“Ga je op sollicitatiegesprek? Bedenk jezelf dan van te voren alvast heel erg goed wat je wilt gaan verdienen. Je kunt dit doen door marktwaarde onderzoek te doen (kijk eens op Salariskompas, Glassdoor of Payscale), mensen in je omgeving met ongeveer hetzelfde beroep te vragen wat zij ongeveer verdienen of een HR professional om hulp vragen. Zo kom je niet met je mond vol tanden te staan als er tijdens het sollicitatiegesprek wordt gevraagd wat je wilt verdienen. Ga hier vervolgens iets boven zitten, zodat je nog onderhandelingsruimte hebt.
Ben je ondernemer en vraagt een potentiële klant om een lager bedrag dan in je offerte staat? Vraag jezelf af of je uberhaupt korting wilt geven? Zeg niet te snel ja. Bedenk daarnaast goed of dit je ideale klant is en of je graag in zee wilt met deze klant. Is het een interessant bedrijf waar je heel graag voor zou willen werken? Of heb je het al druk en snijd je jezelf eigenlijk alleen maar in de vingers door voor minder te gaan? En als deze potentiële klant je over dit lagere bedrag belt? Laat dan weten dat je hem of haar erover terugmailt, zodat je tijd hebt om na te denken en de afweging kunt maken. Realiseer jezelf ook altijd goed dat iedere korting die je geeft, betekent dat je langer moet werken om hetzelfde geld te verdienen. En dat betekent weer; minder vrije tijd. Is dat het je waard?”
Last but not least; jouw favo Instagrammers, podcasts, vlogs etc..?
Lastig om er een aantal te noemen, maar ik denk: Brene Brown, Yara Michels, Marissa Klouwer, Anne Bindels en Brandstof De Podcast