Bij de zoektocht naar nieuwe onderwerpen voor het schrijven van blogs, lazen we in een onderzoek dat het gebruik van Pinterest de afgelopen tijd enorm is toegenomen. Wij verdenken tante C* hiervan, een groot deel van Nederland zat natuurlijk thuis en zocht o.a. naar inspiratie voor workouts at home, gerechten en thuiswerk tips. Ondanks dat de cijfers als een malle stijgen, zien wij als marketingbureau dat er nog steeds relatief weinig bedrijven zijn die gebruik maken van Pinterest. Om deze groep over de streep te trekken, zetten wij een aantal nieuwe tools op Pinterest voor je op een rij.
Story pins
Zoals de titel het al verklapt: ook Pinterest heeft nu een story functie. De look and feel is eigenlijk zoals we het kennen van Instagram en Facebook, maar de Story Pins van Pinterest zijn veel meer waard dan alleen een afbeelding met tekst. Deze nieuwe tool is namelijk interessant omdat de Story Pins van Pinterest voor eeuwig kunnen blijven bestaan. In plaats van de welbekende 24 uur, is het met deze stories mogelijk om ze op te slaan op je Pinterestborden.
Daarnaast heb je met een Story Pin extra kansen om gezien te worden. Je stories zijn niet alleen terug te vinden op je eigen profiel, maar worden ook gepresenteerd op de home feed, in de zoekresultaten en op de ‘Today’-pagina. Win-win! Daarnaast staan volgens Pinterest inspirerende ideeën centraal. Houd hier rekening mee als je besluit om aan de slag te gaan met deze nieuwe tool. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een recept, een DIY of handige tips op het gebied van marketing. En Pinterest maakt het plaatje compleet want hoe cool is het dat dit platform je direct een swipe-up functie geeft in plaats van dat je eerst minimaal 10.000 volgers moet hebben (Instagram… tell us why). Wanneer je dus besluit om een gerecht te delen, kun je via de swipe-up volgers naar jouw website leiden met het bijbehorende recept. Beginnen wij je al te overtuigen?
Let op: Langzaamaan wordt deze functie wereldwijd uitgerold. Het kan dus zo zijn dat jij nog even moet wachten voor dat je gebruik kunt maken van Story Pins. Heb je een zakelijk account? Lucky you, dan krijg je waarschijnlijk voorrang.
Pinterest Shopping
Pinterest wil je het gevoel geven alsof je aan het struinen bent door je favoriete stad of warenhuis. Jezelf onderdompelen in inspiratie en nieuwe dingen ontdekken. Dit platform streeft er dan ook naar om een soort catalogus bomvol inspiratie te worden waar je op elk moment van de dag gemakkelijk doorheen kunt bladeren. Om dit mogelijk te maken, introduceerde het platform Pinterest Shopping. Hiermee werd het mogelijk om artikelen te winkelen vanaf borden, vanuit de zoekfunctie en vanaf Pins.
En dit blijkt te werken, want uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 80% van de Pinterest-gebruikers weleens iets heeft gekocht nadat ze iets op Pinterest hadden gezien. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt verkopen op Pinterest. Met een zakelijk account kun je shopping-tags toevoegen aan je afbeelding. Deze shopping-tags herken je misschien wel van Instagram en werken hetzelfde. Daarnaast is het ook mogelijk om een figuurlijk prijskaartje te hangen aan je afbeelding. Wanneer een Pin met een prijskaartje voorbij komt op de tijdlijn van de bezoeker, kan diegene direct de prijs van het artikel zien. En als je een prachtig item heb gevonden, kun je met de optie ‘vergelijkbare artikelen’ onder de foto vergelijkbare Pins bekijken.
Tip: Ben je specifiek op zoek naar iets? Plaats in de zoekbalk van Pinterest het product waar je naar zoekt, open de sorteerfunctie en selecteer ‘Productpins’. Op deze manier krijg je alle producten met een prijskaartje te zien.
Psst: Wanna know something cool? Wanneer je zoekt naar beauty gerelateerde producten, geeft Pinterest je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende huidtinten. Op deze manier maakt Pinterest shoppen vertrouwd en persoonlijk.
Pinterest Trends
Met deze update geven wij je het laatste zetje om over de streep te gaan. Want je denkt misschien: “Ik weet helemaal niet waar mijn doelgroep op zit te wachten”. Pinterest heeft daar een oplossing voor, namelijk ‘Pinterest Trends’. Met deze functie kun je testen wat er op het moment populair is op het platform. Het platform geeft je toegang om te spieken in hun trendrapporten en iedereen met een zakelijk account krijgt er toegang tot. Heb jij een zakelijk account? Dan vind je deze functie onder de ‘Statistieken’- of ‘Analytics’-tab, en kies vervolgens voor ‘Populair’ of ‘Trends’.
Tip: Heb je geen zakelijk account? Je persoonlijke account kun je gemakkelijk gratis omzetten naar een zakelijk account. Zo kun je toch profiteren van deze functie :).
Eerst nog even de basics van Pinterest doornemen? Lees dan ook het artikel ‘Pinterest inzetten als marketingtool’ en ontdek waarom dit platform een goede manier is om je naamsbekendheid te vergroten. Ook gelijk even de laatste updates van LinkedIn doornemen? Lees dan het blog ‘LinkedIn updates; Creëer een eigen en exclusief profiel’.