#BUSINESSTALK: Interview met Structuurjunkie Cynthia.
Structuurjunkie Cynthia Schultz is gek op structuur en is voor jou misschien beter bekend als het brein achter Structuurjunkie, het merk met één van de bekendste planners in Nederland. Bij Cynthia’s bedrijf Structuurjunkie kun je terecht voor alles wat te maken heeft met structuur; van planners tot online en offline-trainingen. Máár deze powervrouw heeft nog een bedrijf genaamd Cynthia.nl, een allround lifestyle-blog. Dit typeert Cynthia ook, want structuur is voor Cynthia niet alleen het handig inplannen van je taken. Er komt een hele mindset bij kijken die onwijs veel invloed kan hebben op je persoonlijke én zakelijke ontwikkeling. Cynthia vertelt jullie in deze #BUSINESSTALK meer over haar twee bedrijven, hoe ze met goede marketing beide bedrijven groot heeft gemaakt, hoe je een structuurmindset aanneemt én geeft tips over structuur aanbrengen. Ben jij klaar voor meer structuur en efficiëntie in je leven? Lees dan met ons mee.
Structuurjunkie bestaat nu vier jaar, maar Cynthia startte dertien jaar geleden al met haar beautyblog Misslipgloss. Inmiddels is Misslipgloss verandert naar Cynthia.nl, want dat paste beter bij haar.
“Ik startte met beautybloggen als een hobby, maar uiteindelijk werd dit een fulltimebaan. Ik kreeg veel beautyproducten toegestuurd wat ik moest uittesten om er vervolgens een blog over te schrijven. Daar kreeg ik dan voor betaald; sponsored content noemen ze dat. Toentertijd publiceerde ik meer dan veertien artikelen per week, en voor sommige posts reviewde ik dan twintig kleuren nagellak of lipstick in één keer. Dit was een hele tijd leuk, maar na een paar jaar wilde ik ook over andere dingen bloggen zoals reizen en koken. Van Misslipgloss werd verwacht dat ze alleen over make up schreef, dus ben ik met Cynthia.nl een lifestyleblog gestart. Zo kon ik gewoon over alles schrijven wat ik wilde.”
Na de lancering van Cynthia.nl had Cynthia het gevoel dat alles weer mogelijk was. Ze was altijd al een structuurjunkie en merkte dat structuur ervoor zorgde dat ondernemen leuk bleef. Zonder structuur neemt de stress in het ondernemersleven nogal snel de overhand. Zo ontstond het idee om te starten met haar nieuwe bedrijf Structuurjunkie.
“Eigenlijk wilde ik een lijn met notitieboekjes maken, maar mijn uitgever zei dat de markt daarmee overstroomde. We zijn samen gaan nadenken over hoe ik mij kon onderscheiden en daar kwam al snel het idee van de planner uit. Voor Structuurjunkie heb ik ook gelijk een Instagramaccount aangemaakt, want ik merkte met Cynthia.nl al dat social media marketing goed werkte. Allebei mijn accounts hebben nu een eigen community, omdat ik veel gratis tips en informatie weggeef.”
Zoiets als een planner verkopen gebeurt natuurlijk niet zomaar. Wij vroegen Cynthia naar de strategie achter haar succesvolle verkoop.
“Social media is een ontzettend belangrijk medium en ik ben daar vooral met Structuurjunkie heel actief op. Daarvoor heb je alleen wel (nou hier komt het hoor) structuur nodig. Daarom plan ik alles wat ik qua marketing doe van tevoren in. Zonder een structurele marketingstrategie geeft marketing mij veel stress, raak ik snel het overzicht kwijt én houd je ik het niet meer bij wat ten kosten gaat van mijn zichtbaarheid. Ook laat ik ads maken voor Structuurjunkie om mijn online verkoop een boost te geven. Dit werkt ontzettend goed, maar ik doe het niet zelf. Ik heb daar gewoon geen kaas van gegeten, dus laat ik het liever doen door iemand die er echt verstand van heeft.”
Naast de planner geeft Cynthia met Structuurjunkie ook online- en offlinetrainingen. Zo helpt ze ondernemers of particulieren met het aanbrengen van structuur in hun leven. Structuur gaat namelijk verder dan even een planner invullen.
“Het allereerste wat ik mijn klanten laat inplannen is hun vrije tijd. Ik plan bijvoorbeeld elke dag een uur pauze in om buiten met de hond te gaan wandelen en daaromheen plan ik al mijn afspraken en taken. Vooral veel ondernemers hebben het gevoel dat ze altijd maar moeten werken en nemen nauwelijks pauze. Dat zorgt ervoor dat ze onrustig worden in hun werk en privé. Structuur is ook efficiënt leren werken zodat je meer kan doen in minder tijd. Stel jezelf vragen zoals: ‘Wat vind ik fijn in het dagelijks leven?’ of ‘Wat zijn gewoontes waar ik graag tijd voor maak?’. Om écht een structuur te vinden die bij je past, moet je op zoek gaan naar een balans tussen werk en privé.”
Als ondernemer ben jij het fundament van je bedrijf, dus hoe beter jij je voelt, hoe beter je kan presteren. Wanneer je een langere tijd bezig bent met plannen, ga je goed zien waar veel tijd naartoe gaat. Ook kom je erachter waar het vaak misgaat.
“Met plannen ontdek je jouw valkuilen. Je gaat zien dat je aan bepaalde dingen meer tijd besteedt dan je zou willen. Vaak is daar wel een oplossing voor te vinden. Stel jezelf vragen zoals: ‘Kan ik het uitbesteden? Moet ik het ook werkelijk doen? Of kan ik die taak misschien veranderen naar een andere taak?’ Ik heb weleens ondernemers als klanten gehad die uiteindelijk een heel ander bedrijf begonnen, want ze vonden wat ze deden niet meer leuk. Vaak praten we met z’n allen over de doelen voor the big picture en minder over de doelen van de week. Uiteindelijk is wat je nu doet toch echt wat je elke dag keer op keer doet en daar moet je plezier in kunnen hebben.”
Een ‘9 tot 5’ baan hebben is toch wel de standaard norm. Het is belangrijk dat je hard werkt en een werkdag van vijf uur is voor de meesten gewoon niet voldoende. Er ligt nog een taboe op minder werken, maar dat is helemaal niet nodig.
“Ik werk meestal zo’n vijf tot acht uur op een dag en daarin krijg ik alles af wat ik wil voor mijn twee bedrijven. Vaak verbazen mensen zich over wat ik allemaal wel niet op een dag doe, omdat ik 'veel’ pauze neem. Alleen kan ik in deze uren gewoon mijn bedrijven runnen en wat mensen ook vaak vergeten is dat met een ‘9 tot 5’ baan je ook niet acht uur per dag werkt. Je hebt lunchpauze, kletst even met je collega’s, je houdt een koffiepauze en bent vaak ergens op de dag niet productief. Dit is helemaal niet erg, want ik geloof erin dat je productiever én creatiever wordt van pauze nemen. Ook ruimte maken voor leuke dingen zorgt voor meer productiviteit, want het geeft meer rust en blijdschap in de bovenkamer.”
Ondernemers zijn goed in zichzelf onderaan het lijstje te zetten, terwijl ze eigenlijk bovenaan het lijstje zouden moeten staan. Eén van de dingen waar ondernemers veel frustratie en stress van kunnen krijgen is het mailen met de klanten.
“Vaak wordt het klantcontact nogal onderschat door ondernemers en zijn ze vanaf het begin praktisch 24/7 beschikbaar voor hun klanten. Ze voelen de hele dag de druk van de e-mails en berichtjes en nemen de telefoon gelijk op zodra een klant belt waardoor de planning soms zelfs in de soep loopt. Als je jezelf herkent in één van deze dingen, zou ik het je aanraden om je klantcontact in te plannen met blokken. Het verschilt natuurlijk per ondernemer hoe belangrijk klantcontact is op welke mediums, maar alles kun je inplannen. Plan bijvoorbeeld twee keer een half uur een contactmoment in voor mailtjes/appjes en nog een half uur voor Instagram DM’s. Laat dan de rest van de tijd je meldingen uitstaan. En pak je vaak in de pauze ook weer je telefoon erbij? Probeer dat is een keer te laten, want de telefoon zorgt weer voor nieuwe prikkels en zo kom je eigenlijk nog niet tot rust.”
Aangezien Cynthia ook een echte Instagramfan is, vroegen we aan haar wie haar inspiratiebronnen waren op de gram en daar kwamen de volgende ondernemers uit:
John S | @lifestyleofbusiness.nl
Charlotte | @charlotteslaw
Nina Pierson | @ninapierson
Kirsten Boersma | @kirsten.boersma
Simone Levi |@simonelevie