Het verschil tussen tekstuele en technische SEO
Tekstuele en technische SEO is niet hetzelfde, maar ze zijn wel beide van belang voor je ijzersterke SEO-strategie. Maar wat is dan precies het verschil? En misschien nog een belangrijkere vraag: hoe pas ik beide toe in mijn SEO-strategie? Op deze twee vragen zullen we je antwoord geven in dit blog, want we gaan je namelijk uitgebreid uitleggen wat tekstuele en technische SEO is. Aan het einde van dit blog zul je het verschil begrijpen en weet je alweer een stuk beter waar je op moet letten bij je SEO-strategie. Benieuwd? Start dan snel met lezen.
Wat is tekstuele SEO?
Tekstuele SEO is een belangrijk onderdeel van SEO en bestaat uit allemaal ‘trucjes’ die je kunt toepassen in je teksten. Je begint al met het toepassen van tekstuele SEO wanneer je een Word-document opent en begint met het schrijven van webteksten of blogs. Eerst kies je namelijk een relevant zoekwoord wat past bij het onderwerp waar je over gaat schrijven en daar ga je de tekst vervolgens mee optimaliseren. Google is constant op zoek naar context en hij moet begrijpen waar je teksten over gaan. Eens in de zoveel tijd, wat ook weer afhangt van hoe goed je aan SEO doet, crawlt Google namelijk over je website om zijn zoekmachine te updaten. Als Google niet begrijpt waar je tekst over gaat, zal die jou ook niet snel bovenaan zetten bij relevante zoekwoorden. Je tekst begrijpelijk maken voor Google, begint bij tekstuele SEO.
Voorbeelden van tekstuele SEO
Nu je snapt wat tekstuele SEO is en waarom het belangrijk is, wil je vast ook een aantal concrete voorbeelden. Daar hebben wij gelukkig aan gedacht:
- Je zoekwoord gebruiken aan het begin van de SEO-titel en de normale titel.
- Je zoekwoord meerdere keren in de tekst terug laten komen. Let wel op dat je in een tekst van 500 woorden niet zes keer het zoekwoord neerzet; dan ben je aan het over optimaliseren en ziet Google het al snel als ‘nep’.
- Deel je tekst overzichtelijk in door gebruik te maken van koppen.
- Schrijf een pakkende meta description, de zin die je onder de titel ziet bij de zoekresultaten, waarin je zoekwoord voorkomt.
Wat is technische SEO?
Met technische SEO verbeter je de technische aspecten van je website, zodat je website gebruiksvriendelijk is én je ranking in de zoekmachines wordt verhoogd. Je kunt namelijk nog zulke goede webteksten hebben geschreven voor relevante zoekwoorden, maar als je website hartstikke sloom is, vindt Google je website nog steeds niet goed. Daarom is het belangrijk dat technisch alles goed in elkaar zit. Ook wanneer je de teksten in de achterkant van je website zet, is het belangrijk om rekening te houden met bepaalde technische aspecten.
Voorbeelden van technische SEO
Uiteraard zullen we ook voor technische SEO een aantal concrete voorbeelden geven, zodat je een beter beeld krijgt wat het is. Bekijk de voorbeelden hieronder:
- Zorg dat je website makkelijk te doorzoeken is door middel van structuur.
- Afbeeldingen benoemen met relevante zoekwoorden.
- Strategische links plaatsen.
- Afbeeldingen niet te groot en te zwaar op de website zetten.
- Eventueel het verwijderen van onnodige plug-ins.
Uiteraard zijn dit slechts een aantal voorbeelden, want er zijn ontzettend veel factoren waar Google naar kijkt. In totaal spelen er namelijk meer dan 200 factoren een rol in het algoritme van Google! Helaas is het zelfs voor de beste SEO-experts niet mogelijk om een lijst op te stellen van deze factoren, want veel blijft binnen de muren van Google. Daarom is het heel belangrijk dat je weet welke factoren er sówieso meespelen; tekstuele en technische SEO horen daarbij. Zou je wel graag willen werken aan je SEO-strategie, maar ontbreekt er kennis of tijd? Neem dan contact met ons op, want wij helpen je graag met een ijzersterke SEO-strategie.