Wat is SEO en hoe start ik ermee?
Wanneer je een website start, zul je ongetwijfeld wel een keer aanlopen tegen het woord ‘SEO’; een kennis of een ondernemer tipt je erover of het komt voorbij in je zoektocht naar de juiste marketing voor jouw website. SEO is hetgeen wat ervoor zorgt dat jij op relevante zoekwoorden gevonden kunt worden in Google (of andere zoekmachines); een hele natuurlijke manier van marketing en ook nog eens gratis! I mean, dat wil toch iedereen? Uiteraard is het verstandig om social media te gebruiken, maar daar ben je vooral fast content aan het creëren en je wilt nátuurlijk ook long lasting content, oftewel duurzame content! Gelukkig geven wij je een duwtje in de rug met het maken van duurzame content door je meer te leren over de basis van SEO. Zullen we maar snel beginnen?
Wat is SEO?
SEO betekent letterlijk vertaald vanuit het Engels ‘Search Engine Optimalization’, wat in het Nederlands ‘zoekwoorden optimalisatie’ betekent. Met een goede SEO-strategie kun jij ervoor zorgen dat je na enige tijd bovenaan komt te staan in Google bij relevante zoekwoorden. En dan vraag je je misschien af: ‘Maar wat moet ik ervoor doen en hoeveel tijd kost het?’ Dat hangt volledig van jou, je kennis en de huidige status van je website af. Google kijkt namelijk naar verschillende factoren wanneer er beoordeeld wordt of jouw webpagina voldoet aan een bepaalde zoekvraag. Google is altijd op zoek naar de beste antwoorden en content voor zijn gebruikers, dus SEO is helaas niet super simpel. Het kost tijd en kennis, máár dan heb je ook wat.
De hoofdonderdelen van een SEO-strategie
Er zijn vijf dingen die van uiterst belang zijn bij een goede SEO-strategie:
- Doelgroeponderzoek (Voor wie maak je content? Waar zoekt jouw doelgroep naar?)
- Zoekwoorden (Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw website en hebben een hoog zoekvolume?)
- Content/tekstuele SEO (Welke content past bij mijn website en kan goed scoren in Google?)
- Technische SEO (Hoe zorg ik ervoor dat mij website optimaal te gebruiken is?)
- Linkbuilding (Hoe zorg ik ervoor dat Google begrijpt dat mijn website te vertrouwen is?)
Eigenlijk kun je bijna geen van deze stappen overslaan, want de concurrentie is meestal sterk. Daarom is het belangrijk om aan elk onderdeel aandacht te besteden.
De concurrentie analyse
We vertelden net al dat concurrentie over het algemeen sterk is. Daarom is het bij SEO heel belangrijk dat je de concurrenten kent en ze kunt analyseren. Als je SEO eenmaal goed begrijpt, zal het niet zo moeilijk zijn, want dan weet je waar je op moet letten. Alsnog zit je niet aan de achterkant van hun website, dus je kunt niet alles goed inzien. Gelukkig zijn daar verschillende tools voor, zodat je toch meer inzicht krijgt in de SEO-strategie van je concurrenten. Je concurrenten vind je door relevante zoekwoorden in te tikken in Google en te kijken wie er bovenaan staan; de concurrentieanalyse is een onderdeel van het zoekwoorden onderzoek. En je begrijpt vást wel dat je het na deze analyse ook beter zult moeten doen dan je concurrenten. Ook komt het vaak voor dat je aan de hand van een concurrentieanalyse besluit om een zoekwoord links te laten liggen. Soms is de concurrentie simpelweg te sterk.
Een SEO expert worden
‘Oké leuk al deze info, maar ik begrijp er nog steeds vrij weinig van.’ We snappen je helemaal en om even met de deur in huis te vallen: je kunt het ook niet leren door een paar blogs te lezen. Je moet óf heel veel blogs lezen óf een boek lezen óf een cursus aanschaffen óf iemand inhuren om het voor je te doen. En bij al deze opties, behalve de laatste, zul je ook moeten oefenen en oefenen. Onze tip is toch wel het lezen van een boek, zoals SEO voor Dummies, schrijven voor SEO in 60 minuten of Doelgerichte SEO. Als aanvulling kun je ook zeker accurate blogs lezen van experts, want Google verandert vrijwel met de dag. De blogs van Online Jungle (hoe bedoel je zelfpromotie?) zijn bijvoorbeeld een goede aanvulling, want wij zijn bezig met het ontwikkelen van een hele informatieve serie. Hou onze website en socials dus goed in de gaten voor de laatste nieuwtjes en tips!
SEO is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk! En als je het eenmaal snapt, heb je er ontzettend veel profijt van, want het is een hele duurzame vorm van marketing. Je Instagram post is na een (enkele) dag al niet meer populair, maar de content op je website kan dagelijks honderden of duizenden bezoekers trekken, voor jarenlang. Heb je zoiets van ‘Nou dat SEO is meer werk dan ik dacht, misschien kan ik het beter uitbesteden.’ Maak je vooral geen zorgen, want Online Jungle heeft SEO-experts voor je klaarstaan die je met alle liefde helpen met jouw SEO. Interesse? Neem dan contact met ons op.