Weet jij niet welk logo bestand je waarvoor gebruikt? Raak je in paniek als de drukker vraagt om drukbestanden? Of vraag je je af waarom je logo niet scherp op je website staat? Geen paniek, hulp is onderweg! Het is belangrijk om te weten welk document je waarvoor gebruikt. Op deze manier behoud je de kwaliteit van je bestanden. Daarnaast bewaak je ook het niveau van je huisstijl. Om te checken of jij dit op orde hebt, hebben wij een aantal basisregels op een rij gezet.
Kleurcodering van je logo
Als je dacht dat je jouw logo in één kleurcodering overal voor kon gebruiken, then think again. In het meest ideale geval is je logo opgeslagen met drie verschillende kleurcoderingen, namelijk:
CMYK: Wanneer je logo is opslagen met de kleurcodering CMYK, dan kun je deze het beste gebruiken voor print/drukwerk. CMYK staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (Black). Dit zijn dezelfde vier kleuren als waar een printer mee werkt. Let op: elke printer werkt anders, daarom is er altijd een kans aanwezig dat de kleuren van je logo afwijken van het origineel. Daarnaast kan ook het soort papier ervoor zorgen dat de kleuren niet overeenkomen.
RGB: Heb je je logo opgeslagen met de kleurcodering RGB? Dan kun je deze het beste voor online uitingen gebruiken. RGB staat voor Rood, Groen en Blauw en komt het best tot zijn recht wanneer het wordt gepresenteerd op scherm. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van je logo op de website of onderaan je mail.
Pantone (ook wel PMS) staat voor Pantone Matching System. Dit is een standaard kleurenpalet die aan de hand van een unieke code door alle creatieve breinen wereldwijd hetzelfde wordt gezien. Op deze manier voorkom je misverstanden en ben je altijd zeker van het resultaat. De kleurcoderingen van Pantone kun je het beste gebruiken voor print/drukwerk.
Denk je nu: “Help, dit kan ik niet onthouden”. Jawel, met dit ezelsbruggetje kan het wel :)
CMYK zijn vier letters, net zoals ‘Inkt’. En inkt wordt gebruikt voor het printen en drukken van papier.
RGB zijn drie letters, net zoals ‘Web’. De kleurcodering RGB komt het beste tot zijn recht wanneer je deze gebruikt voor het web.
Welke logo bestanden worden het meest gebruikt?
Nu we de drie meest gebruikte kleurcoderingen hebben gehad, gaan we door naar de verschillende soorten logo bestanden. Met een screenshot en een Pdf-bestand van een logo, kom je namelijk niet heel ver. Hoe je jouw logo opslaat, heeft invloed op de kwaliteit. Hieronder lees je welke drie logo bestanden het meest worden gebruikt:
EPS: Dit is een vectorbestand. Dat wil zeggen dat dit bestand oneindig vergroot en verkleind kan worden zonder kwaliteitsverlies. Dit logo bestand is ideaal voor drukwerk en ontwerpbureaus kunnen eigenlijk altijd wel uit de voeten met dit bestand.
PNG: Bij dit bestand is het mogelijk om de achtergrond te verwijderen. Daardoor krijg je een kleiner bestand die perfect werkt voor online publicatie.
JPG: Dit is het meest gebruikte bestandtype voor foto’s. Omdat je een JPG klein kunt opslaan, is dit bestand ideaal voor online gebruik. Naast digitaal is het ook mogelijk om een JPG te gebruiken voor drukwerk. Zorg dan voor een hoge resolutie, minimaal 300 DPI.
Heb je een logo bestand dat eindigt op .Ai? Dan heb je een Illustrator bestand. Een Ai is een vectorbestand en het originele bestand van je logo. Vanuit dit document kunnen er allerlei verschillende logo bestanden worden opgeslagen. Heb je dit bestand niet, maar vind je dit wel handig? Schroom dan zeker niet om de ontwerper van je logo aan z’n jas te trekken ;) Houd er wel rekening mee dat dit een groot bestand kan zijn.
Kies niet voor deze logo bestanden
Zoals er eerder al werd geschreven in dit blog, met een screenshot en een pdf-bestand van je logo kom je niet heel ver. Daarnaast zijn er nog een aantal bestanden die eigenlijk niet lekker werken voor het gebruik van je logo. Hieronder bespreken we ze:
PDF: Het aanleveren van je logo in pdf-bestand kan best tricky zijn. Een pdf-bestand kan voor veel dingen worden gebruikt, daarom kun je je snel vergissen in de kwaliteit van het bestand.
Doc/Docx: Dit komt achter je bestand te staan als je een document hebt opgeslagen in Word. Microsoft Word maakt het voor de vormgever of drukker best lastig om beelden uit Word bestanden te halen.
PSD: Dit is een Photoshop document. Het is mogelijk om je logo als Photoshop bestand aan te leveren, maar de ontvanger staat niet te springen. De kwaliteit van dit bestand is minder goed dan een EPS of Ai bestand, een Photoshop bestand is namelijk geen vectorbestand.
Conclusie
Wanneer je iets naar de drukker stuurt, kies je voor een logo dat is opgeslagen als EPS of als JPG met hoge kwaliteit. De kleurcodering van deze bestanden is CMYK (denk aan het ezelsbruggetje ;)). Wanneer je een logo wilt plaatsen op je website, kun je kiezen voor een PNG of JPG in de kleurcodering RGB.
Je weet nu hoe jouw logo het beste tot zijn recht kunt laten komen. Voel je je helemaal geïnspireerd en wil je verder aan de slag? Lees dan zeker eens ons blog over Huisstijlkleuren toevoegen aan Instagram Stories voor Iphone en Android, zo kun jij stapje voor stapje je huisstijl laten shinen als een baas.