Emilie Sobels vertelt over hét businessevent voor vrouwelijke ondernemers: ‘The Self-Made Summit’
Elke hardwerkende ondernemer is self made. Een goed bedrijf of klantennetwerk is er niet van de één op andere dag. Ondernemen is af en toe zwaar, maar zij die succesvol zijn hebben ondanks dat doorgezet. Emilie weet dit als geen ander. Ze startte twee bedrijven from the bottom. Vooral voor vrouwen is de zakenwereld soms moeilijk; vrouwen worden minder snel serieus genomen en moeten vaak harder vechten voor hetzelfde salaris. It sucks. Maar om aan dit alles een positieve draai te geven en vanuit het ‘Yes, we can’ principe te benaderen, bestaat ‘The Self-Made Summit’: hét business event voor vrouwelijke ondernemers. Vorig jaar vond de eerste editie plaats en die verkocht op het laatste moment vólledig uit. Dit is indrukwekkend voor de eerste editie. Wil jij tips voor het organiseren van een business event? Of meer weten hoe je jouw eerste event online verkoopt? Vind al je antwoorden in dit interview.
The Self-Made Summit is een event waar vrouwen elkaar versterken en het beste uit zichzelf kunnen halen. Naast een verrijkt netwerk en een gevoel van empowerment, biedt deze summit waardevolle inzichten om jouw bedrijf op verschillende vlakken te ontwikkelen. Iets wat je als vrouwelijke ondernemer eigenlijk niet kan missen, toch? Het verkopen van de kaartjes was alleen moeilijker dan Emilie had verwacht.
“Uiteindelijk was het event uitverkocht, maar wel echt op het laatste moment. Ik vroeg mij hierdoor af waarom mensen pas zo laat een kaartje kopen? Toen dacht ik na over wat ik zelf deed als consument en óók ik koop het liefst een kaartje op het laatste moment. Het is namelijk flexibel, want je weet nooit 100% zeker of je kan gaan. Ook houden velen er niet van om ver vooruit te plannen”
Wanneer je een event organiseert is het wel zo fijn om ongeveer te weten hoeveel gasten er komen, want daar hangt veel vanaf. Het personeel, de catering, de beveiliging en het aantal stoelen bijvoorbeeld. Daarom ging Emilie dit jaar voor een andere strategie, die het vroeg aanschaffen van een kaartje beloont:
“In plaats van dat wij met het normale bedrag starten, verkopen we de eerste kaartjes online met een korting. Vaak gebeurt dat andersom: eerst worden de kaartjes verkocht voor de normale prijs en wanneer er last minute nog veel kaartjes over zijn, wordt er gestart met een sale. Dit is geen verkeerde strategie, maar ik vind het oneerlijk naar mijn gasten toe. Wanneer je vroeg een kaartje koopt, word je eigenlijk gestraft en betaal je de hoofdprijs. Dat is niet eerlijk, toch? Daarom wilde ik dit andersom doen. We begonnen laag en om de zoveel tijd gaat de prijs omhoog, waardoor de Early Birds juist beloond worden. Als je graag wilt gaan, ga je toch niet meer betalen dan nodig is?”
De eerste keer een event organiseren is mega spannend en dat heeft Emilie slapeloze nachten bezorgd. Hoe verkoop je namelijk een event waar je nog niks van hebt? Geen video’s, foto’s of recensies? Het is werken met de middelen die je hebt en de juiste marketing toepassen. De kaartjes waren namelijk alleen online verkrijgbaar.
“Zonder goede marketing had ik dit event nooit kunnen verkopen. Ik heb mijn huidige netwerk aan vrouwelijke ondernemers benaderd, maar ook online campagnes gevoerd met verschillende acties. Ik probeerde het FOMO-effect op te roepen, wat ik nu nog steeds actief gebruik. FOMO betekent: ‘fear of missing out’, dus je geeft jouw potentiële klanten het gevoel dat zij echt iets gaan missen als ze deze kans laten liggen. Dat kan met goede copywriting in combinatie met een actie. Dit hebben we toen bijvoorbeeld gedaan met de tijdelijke actie twee kaartjes voor de prijs van één. Tijdelijk is een belangrijk woord hierin, want je weet als consument niet wanneer deze actie eindigt. De slimste zet als consument is dus jouw kaartje direct aankopen.”
Dit jaar wordt het event nog veel indrukwekkender, op meerdere fronten, want Emilie heeft samen met haar team veel geleerd van de eerste editie. Bovendien werkt zij nu samen met de onlangs gekroonde co-founder van The Self-Made Summit: Stephanie Knoors. Samen vormen zij een gouden duo. Ze vullen elkaar aan en komen zo tot nieuwe inzichten, bovendien managen ze het team nu met z’n tweeën en kunnen op die manier beiden hun eigen kracht laten zien. Samen met het Self-Made team hebben Stephanie en Emilie voor editie 2 wat wijzigingen doorgevoerd. Zo hebben ze de doelgroep wat aangepast en brengen ze meer lijn, structuur en concrete lessen aan in het sprekers programma.
“Vorig jaar trok ik automatisch veel startende ondernemers aan door mijn netwerk bij Hashtag Workmode, maar de editie van dit jaar is meer gefocust op vrouwen die al langere tijd een bedrijf hebben en hun business willen opschalen. Daarom biedt het programma dit jaar veel meer diepte en structuur. Van tevoren communiceren we duidelijk welke sprekers waar over gaan spreken én wat je aan het einde van hun talk concreet geleerd hebt. Zo kunnen bezoekers hun dag strategisch inplannen en er precies uit halen wat ze nodig hebben.”
Nu zul je denken dat Emilie het druk genoeg heeft met het runnen van twee bedrijven, maar nee hoor: deze vrouw zit nooit stil! Wij kunnen namelijk met jullie delen dat Emilie een boek gaat lanceren in april naar aanleiding van The Self-Made Summit! Het wordt een boek vol interviews met inspirerende vrouwen die vandaag de dag nog steeds bezig zijn om hun bedrijf groter en groter te maken. Ondernemen stopt immers nooit. The Self-Made Guide is geschreven voor vrouwen die ready zijn voor de volgende stap binnen hun bedrijf. Ik zou zeggen houdt deze girlboss, The Self-Made Summit én haar volgende boek in de gaten, want er komen veel toffe dingen aan! Nog niet uitgelezen over Emilie? Lees ook het interview over haar andere bedrijf Hashtag Workmode.