Online Jungle in gesprek met Emilie Sobels over Hashtag Workmode
Emilie beheert vijf kantoorpanden door heel Nederland én heeft vorig jaar een evenement georganiseerd voor 500 vrouwelijke ondernemers, I mean: wow! Voor wie Emilie nog niet kent: ze is founder van Hashtag Workmode, dé all female co-workingspaces in Nederland. Daarnaast is Emilie co-founder van The Self-Made Summit: het business event voor ambitieuze vrouwen en een mooie mogelijkheid om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen. We konden dus niet anders dan Emilie interviewen voor onze #BUSINESSTALK, want wie wil er nou niet meer weten over de powervrouw? Lees mee met het verhaal over haar eerste bedrijf Hashtag Workmode en je bent aan het einde most definitely geïnspireerd.
Het avontuur begon allemaal in Amsterdam toen Emilie besloot te gaan ondernemen. Veel freelancers werken vaak thuis of in een café, maar Emilie wilde zichzelf en andere freelancers de mogelijkheid geven om in een kantooromgeving te werken.
“Ik wilde graag een kantoor voor mezelf huren, maar er liever geen kosten aan hebben. Dat bracht me op het idee om een kantoorpand te huren en vervolgens weer door te verhuren aan andere freelancers. Dat idee sloeg aan! Ik wist een ambitieuze club creatieve ondernemers te verzamelen en ging al snel over het break-even point heen. Met het doorverhuren van de eerste locatie verdiende ik binnen no time een maandsalaris. Toen ging er een lampje branden: Ik wilde niet meer freelancen, want mijn talent lag ergens anders. Ik wilde concepten bedenken en deze vervolgens uitwerken tot winstgevende businessmodellen waar je een bedrijf mee kan bouwen. Zo ontstond de eerste Hashtag Workmode in Amsterdam, wat uitgebreid werd met meerdere vestigingen in Nederland.”
“Wij waren het eerste bedrijf in Europa wat toentertijd begon met influencermarketing.”
Tegenwoordig houdt Emilie zich vooral bezig met het overkoepelende plaatje van haar twee bedrijven Hashtag Workmode en The Self-Made Summit. Zo is ze bijvoorbeeld bezig met de lange termijnplannen, haar team zo efficiënt mogelijk te laten werken én ook nog eens met de organisatie van de nieuwe editie van ‘The Self-Made Summit’. Dit was echter niet altijd zo. Toen Emilie net begon was ze meer bezig met de marketing van haar eerste bedrijf Hashtag Workmode en het zoeken naar potentiële huurders daarvoor. Toen ze nog in loondienst werkte, werd ze door haar collega’s niet voor niets dé barterkoningin genoemd. Emilie is namelijk een Koningin in het creëren van de ideale win-win situatie voor beide partijen die meedoen aan de barterdeal. Een barter is namelijk een deal met gesloten portemonnee, dus beide partijen verdienen er geen geld aan. Deze kennis heeft ze meegenomen in de marketing van haar eigen bedrijf:
“Het eerste bedrijf waar ik werkte en mede-oprichter was – Fashiolista - was het eerste bedrijf in Europa dat toentertijd begon met influencermarketing. Toen blogs en social media nog maar nét hip waren, benaderden wij de grote namen al met bepaalde producten in ruil voor een blog of social post over ons platform. We zorgden voor een goede relatie met de influencers en merkten dat wanneer de reacties en posts positief waren, het veel invloed had op de lezer of kijker. Zo zijn we erg hard gegroeid. Wanneer je veel invloedrijke mensen om je heen verzamelt, hoef je niet altijd veel te betalen voor invloedrijke marketing. Deze learnings heb ik absoluut meegenomen in de marketing voor Hashtag Workmode.”
“Ondernemen is risico’s durven nemen en investeren.”
Hashtag Workmode groeide dus als een gek! De marketing werd goed geregeld, maar hoe zat het bijvoorbeeld met de huisstijl, de naam en het logo? Wij vroegen aan Emilie hoe ze daarmee begonnen is en hoe dat eraan toeging.
“Hashtag Workmode was vanaf moment één de naam van mijn bedrijf. Het ontstond aan de hand van de populariteit van de hashtag op dat moment. De huisstijl en het logo heb ik ook direct goed aangepakt, maar dat was wel een investering. Alleen al voor het logo was ik 900 euro kwijt uit mijn eigen spaarpot. Ondernemen is risico’s durven nemen en investeren. Ik ben snel begonnen met het uitbesteden van werk waar ik zelf minder goed in was; ik betaalde voor kwaliteit. Het logo gebruik ik namelijk vandaag de dag nog steeds.”
Ook Community building is een belangrijk onderdeel van Hashtag Workmode! Wanneer je namelijk bij Hashtag Workmode een werkplek huurt, heb je niet alleen een kantoorruimte om te werken, maar ook een geheel nieuw netwerk tot je beschikking. Zo zijn er onder andere tekstschrijvers, marketeers, fotografen, maar ook coaches en webdesigners die bij Hashtag Workmode een plekje huren. Als je deze krachten samen zou binden, zou je bij wijze van een lopend bedrijf hebben. De huurders zijn ontzettend belangrijk voor Hashtag Workmode, want zij maken de sfeer en stiekem helpen ze ook mee met de marketing:
“Nooit had ik verwacht dat de huurders zoveel content zouden posten over ons. Elke dag stromen de posts en stories binnen en dat is geheel vrijwillig. Wel heb ik op een gegeven moment gevraagd of huurders in hun posts de merken van het meubilair zouden willen taggen. Dit was voor hen een kleine moeite, waardoor ik hen weer blij kon maken met meer barterdeals voor mooie spullen op kantoor. Bij een barterdeal is het belangrijk dat beide partijen er evenveel baat bij hebben. Wanneer wij bijvoorbeeld een deal sluiten met een meubelbedrijf, koppelen we de waarde van hun producten aan een aantal posts. Het meubilair wordt dan sowieso gezien door onze volgers en waarschijnlijk ook door de volgers van onze huurders. Een ideale win-win situatie, want het bedrijf heeft potentiële nieuwe klanten en wij mooi meubilair waar we anders zelf geld in zouden moeten investeren.”
Inmiddels bestaat Hashtag Workmode al bijna vijf jaar en is het bedrijf ontzettend gegroeid. De community telt ruim 350 enthousiaste huurders en oud-huurders. Emilie zit zeker niet stil en daarom kunnen we met trots aankondigen dat we nóg een interview online zetten met Emilie, maar dan gericht op eventmanagement en marketing.
Ben jij daarom benieuwd hoe je een event organiseert? Hoe je jouw bezoekers nog een keer terugziet op het volgende event? Of hoe je ervoor zorgt dat je tickets online kan verkopen zonder jouw klanten iets fysieks te laten zien? Je leest het binnenkort allemaal in het nieuwe interview over The Self-Made Summit, dat 29 januari online komt. Stay tuned!
Psssst: Wist jij dat ontwerper Rhaida ooit stage heeft gelopen bij Hashtag Workmode. Heb je het artikel met Rhaida nog niet gelezen? Check it out!