Facebook Pixel: Wat en hoe?
Misschien heb je er als bedrijf weleens over gehoord: de Facebook Pixel. Een tool die ervoor zorgt dat je nog beter kunt adverteren op Facebook, maar dat is nog lang niet alles. De Facebook Pixel geeft je namelijk inzicht in hoe je bezoekers de website gebruiken na het klikken op een advertentie. Wordt er iets in het winkelmandje gestopt? Of wordt er doorgeklikt naar een nieuwe pagina? Allemaal informatie die ontzettend handig kan zijn om meer te weten te komen over je doelgroep. Dankzij de Facebook Pixel staan je website en Facebook eigenlijk optimaal met elkaar in verbinding. Wil jij graag weten wat een Facebook Pixel is en hoe jij het kunt gebruiken? Lees dan snel verder!
Wat is een Pixel?
Een pixel is een hulpmiddel waarmee je inzicht kunt krijgen in de acties die mensen uitvoeren op je website. En je de effectiviteit van je advertenties nog beter kunt analyseren. De pixel is een stukje code wat je plaatst in je website, zodat deze de gegevens kan ontvangen. Vervolgens koppel je die aan je Facebook Business Manager zodat je de informatie makkelijk kunt gebruiken op Facebook.
Welke informatie geeft de Facebook Pixel mij?
De Facebook Pixel analyseert eigenlijk verschillende acties (in Facebooktaal ‘gebeurtenissen’ genoemd). Je kunt daardoor als websitebeheerder bijna alles inzien wat iemand doet. Beetje eng misschien, maar tegelijkertijd heel handig. Voorbeelden van gebeurtenissen zijn: het bezoeken van een bepaalde pagina, iets plaatsen in de winkelmand en het doen van een aankoop. Als eigenaar is het ook belangrijk om te weten dat je niet zomaar een Facebook Pixel mag plaatsen. Je hebt een cookie statement nodig zodat je bezoekers wel op de hoogte stelt dat je hun gegevens ‘opneemt’. Als ze dit niet willen, kunnen ze eventueel bepaalde instellingen uitzetten of de website niet bezoeken.
Wat kan ik met de Facebook Pixel?
In principe zijn er vier dingen waarvoor je de Facebook Pixel kunt inzetten:
- Beter je advertentieresultaten meten, want Facebook kan zonder pixel alleen meten wat er op Facebook gebeurt. Dankzij de pixel kunnen ze ook zien wat het gedrag is nadat ze op jouw advertentie klikken.
- Je ideale groep makkelijker vinden. Facebook heeft nu namelijk veel meer informatie over de mensen die ook werkelijk jouw producten of diensten kopen. Je kunt van die mensen bijvoorbeeld een look-a-like groep maken, waarna Facebook op zoek gaat naar mensen die veel overeenkomsten hebben met de mensen die een aankoop bij je hebben gedaan. Ideaal toch?
- Heeft een bezoeker wel op jouw website rondgekeken, maar nog niks gekocht? Herinner deze mensen dan door middel van een specifieke advertentie aan jouw product of dienst. Niet iedereen doet namelijk gelijk een aankoop; vaak wordt er pas overgegaan tot aankoop als er meermaals getriggerd is.
- Automatisch bieden instellen om de verkoop te stimuleren. Facebook heeft zoveel informatie over jouw ideale doelgroep dat zij automatisch op zoek gaat naar de meest relevante mensen voor jouw advertenties en de actie die je instelt. Facebook wil namelijk ook graag dat jij het goed doet, want dan ga jij ook weer meer uitgeven aan Facebook adverteren. Win-win.
Waarom zou ik het gebruiken voor mijn bedrijf?
Als je de Facebook Pixel goed inzet kan het zomaar zijn dat je omzet stijgt en dat de advertentiekosten worden verlaagd. Wel is het belangrijk dat je je goed verdiept in de werking ervan, om zo het maximale eruit te halen. Het is ook een kwestie van, net als met alle social media marketing, doorgaan en als iets niet werkt, iets anders proberen. Uiteindelijk zul je er profijt van hebben.
De Facebook Pixel kan dus een ontzettende gamechanger zijn als je gaat adverteren; het tilt alles naar het volgende niveau en je leert je doelgroep écht kennen. De mogelijkheden worden gigantisch doordat je zoveel data verzamelt die ervoor zorgt dat je kunt blijven optimaliseren en groeien. Wil jij graag starten met adverteren op Facebook of Instagram, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Bekijk dan onze pagina over ‘social ads’; wij zijn namelijk gespecialiseerd in het adverteren en helpen je daarom maar al te graag. Heb je liever persoonlijk advies erover? Plan dan vrijblijvend een gesprek met ons in zodat we alle mogelijkheden kunnen bespreken.