Instagram is niet meer het platform om alleen nog maar foto’s of video’s te plaatsen. Inmiddels is hier ook de verkopen via Instagram Shopping functie aan toegevoegd, waardoor we uitgebreid kunnen shoppen. Een kans die inmiddels al veel merken hebben gegrepen om hun producten te verkopen. Wat valt er allemaal onder Instagram Shopping? En welke kansen liggen hier voor jou als ondernemer?
Wat is Instagram Shopping?
Volgens het platform zelf is verkopen via Instagram Shopping een verzameling van functies waarmee je kunt shoppen via foto’s en video’s. En het coole hiervan is; het maakt niet uit waar je je bevindt in de app, er zijn verschillende opties om te shoppen. Op deze manier krijg je niet alleen de mogelijkheid om de kleine ondernemer te steunen, de kans is namelijk groot dat je unieke producten ontdekt die helemaal passen bij jouw stijl. Ideaal dus!
Onderdelen Instagram Shopping
Een functie die je vaak voorbij ziet komen op Instagram, zijn shoppingtags. Dit is een tag die je kan toevoegen aan de afbeelding van je post waarmee je een product uit je assortiment kunt uitlichten. Wanneer je op de foto tikt, komen deze tags tevoorschijn en kan de bezoeker doorklikken voor extra productinformatie. Als je besluit om van je post een advertentie te maken, kan er met dezelfde tag voor gezorgd worden dat de klant doorgestuurd wordt naar je website. Een overzicht van je producten kun in je account terug gevonden worden onder het kopje ‘Winkel’. Door deze functie in te zetten, kunnen mensen rechtstreeks shoppen in jouw online winkel zonder je posts te bekijken. Het assortiment van deze winkel kan je blijven aanpassen, waardoor je van alles wat kunt laten zien.
Overzicht van Instagram winkels
Verlang je naar de winkelstraat? Maar wil je als bezoeker toch dat ‘shopgevoel’ ervaren? Kijk dan eens in de Instagram Shop. Hier vind je een overzicht van Instagram winkels, maar kan ook de keuze van de redactie bekeken worden. Door middel van de zoekbalk krijg je de mogelijkheid om te zoeken binnen de jungle van Instagramshops. Wanneer je een product gevonden hebt en online wilt saven voor een later moment, dan geeft Instagram je de optie om het product te bewaren. Een overzicht van je bewaarde producten, kun je terugvinden in je verlanglijstje. TIP: Ben je bijna jarig? Sla dan alvast alle producten op die je zou willen hebben ;-) Super handig als iemand vraagt wat je wilt hebben en weer eens inspiratieloos bent!
Kansen voor jou als ondernemer
Door Instagram Shopping in te zetten, maak je het makkelijker voor mensen om direct te shoppen op het moment dat ze je product ontdekken. De route naar de aankoop is namelijk korter, waardoor de bezoeker minder wordt afgeleid. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 70% van de shopliefhebbers gebruik maakt van Instagram om producten te ontdekken en te shoppen.
Voor dat je denkt: “Ja, dit wil ik!”, zijn er een aantal eisen waar je als ‘winkeleigenaar’ aan moet voldoen om aan de slag te gaan met Instagram Shopping.
1. Naast dat je bedrijf gevestigd moet zijn in een ondersteunende markt, moet je bedrijf ook voldoen aan het handelsbeleid van Instagram. Dit kun je checken bij het Helpcentrum van dit platform.
2. Ten tweede moet je bedrijf fysieke goederen verkopen. Welke goederen precies? That’s up to you!
3. Tot slot moet je Instagram-account omgezet worden tot een zakelijk account én moet deze gekoppeld zijn aan een Facebook-pagina.
Zorg ervoor dat je op al deze eisen ‘ja’ kan beantwoorden, en wie weet open jij binnenkort je eigen Instagram shop ;-)
Benieuwd naar meer tips over Instagram? Lees dan ook het artikel ‘Instagram SEO: optimaliseer je Instagram voor een betere vindbaarheid’ of ‘Hoe maak je een eigen Instagram Filter’. Alle Instagram gerelateerde artikelen lezen die wij geschreven hebben, dat kan natuurlijk ook!