Waar we ons tien jaar geleden niet voor konden stellen dat Instagram een groot deel van ons schermtijd ging worden, kunnen we nu haast niet meer zonder. Instagram is hét platform geworden van inspiratie en creativiteit en wordt niet alleen persoonlijk maar ook zakelijk gebruikt. Dit platform kun je inzetten als het tweede visitekaartje van jouw business. Maar hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen een kijkje gaan nemen op jouw account? Speciaal voor jou hebben wij een aantal van onze favoriete Instagram hacks op een rijtje gezet waarmee jij jouw zichtbaarheid op dit platform kunt vergroten.
Locatietag
Tijdens het plaatsen van een post wordt dit onderdeel vaak vergeten. Toch kunnen wij het zeker aanraden om deze stap toe te voegen aan je routine. Het taggen van een locatie werkt binnen Instagram namelijk hetzelfde als een soort hashtag. Door een locatie toe te voegen aan je post, kunnen andere gebruikers op basis van deze locatie jouw profiel vinden. Via deze makkelijke manier vergroot je de zichtbaarheid van je account. Het voordeel van het toevoegen van een locatie, is dat je deze zo gedetailleerd mogelijk kunt kiezen. In het geval van Online Jungle kunnen we kiezen voor Zuid-Holland, Oud-Beijerland of ons adres; Bijl 18.
Tag accounts
Heb jij recent een samenwerking gehad? Of wil je de aandacht trekken van influencers, (potentiële) partners of een belangrijke autoriteit in jouw branche? Vergeet dan niet om deze accounts te taggen in jouw post. Door ze te taggen in de post, ontvangen deze accounts een notificatie. Hierdoor is de kans groter dat ze jouw post zien, liken of zelfs delen op hun profiel. Daarnaast zorgt een tag ervoor dat jouw post automatisch op het profieloverzicht van de getagde accounts terecht komt. Afhankelijk van de instellingen van deze accounts, kunnen jij en bezoekers jouw post terug vinden onder het kopje ‘Tags’. Onthoud wel dat je alleen tagt als het ook daadwerkelijk relevant is. Een aantal jaar geleden gebeurde het vaak dat bijvoorbeeld restaurants massaal allemaal verschillende influencers gingen taggen in een foto van een gerecht. Dit heeft uiteraard geen zin. Tag daarom alleen als diegene op de foto staat of écht met jouw post te maken heeft.
Interactie
Wanneer je denkt dat het plaatsen van posts genoeg is, then think again. Interactie is Instagrams tweede naam en is meer dan belangrijk als je de zichtbaarheid van je profiel wil vergroten. Interactie draagt namelijk bij aan het opbouwen van een sterk merk. Met een sterk merk kun je jouw profiel onderscheiden van je concurrenten en weet je nieuw publiek te lokken.
Volgens Instagram kun je onder interactie ‘likes, comments en reshares’ plaatsen. Omdat dit platform laatst heeft aangekondigd het aantal likes onder een post te verbergen, hebben wij hier zo onze twijfels over. Om toch een sterk merk op te bouwen, is het belangrijk om te reageren op relevante comments. Door te reageren op relevante berichten onder je post, ga je de interactie aan met je publiek. Wanneer je de interactie aangaat met het publiek, is dit een signaal voor Instagram dat jouw post waardevol is. Het platform zorgt er vervolgens voor dat jouw bericht hoger in de zoekresultaten komt, wordt voorgesteld aan anderen of zelfs op de ontdek-pagina terecht komt. Doordat Instagram jouw post introduceert aan een nieuw publiek, kun je meer interactie op jouw profiel verwachten, wat weer bijdraagt aan de zichtbaarheid. Dit sneeuwbaleffect kan eindeloos doorgaan en stopt pas als Instagram geen geïnteresseerd publiek meer kan vinden.
Gebruikersnaam
Tijdens het lezen van deze Instagram hack, kun je hem gelijk toepassen. Het gaat namelijk over het juist toepassen van je gebruikersnaam. Naast dat Instagram je nieuwe posts laat zien, worden er ook relevante accounts aan je getoond. Door in je gebruikersnaam te vermelden over welke onderwerpen jij posts plaatst, kun je doelgericht je doelgroep bereiken.
Wanneer jouw onderwerp ‘marketing’ is, kun je deze verwerken in je bedrijfsnaam zoals je kunt zien bij ‘Marketingbright’. Een slimme hack maar denk hier wel goed over na als je bij het kantoor van de Kamer van Koophandel staat ;). Daarnaast kun je het onderwerp ook vermelden in je naam. Zoals je kunt zien zijn wij bij Online Jungle.
Hashtags
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar het gebruiken van hashtags op je profiel en posts zijn belangrijk voor je Instagram zichtbaarheid. Toch krijgen we vaak de vraag: ‘Maar welke hashtags werken het beste?’. Helaas moeten we je uit de droom helpen; er is geen ideale mix van hashtags. Maar niet getreurd, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Wij raden het aan om trending hashtags af te wisselen met hashtags die passen bij jouw niche. Probeer hierbij hashtags met een groot bereik af te wisselen met hashtags met een kleiner bereik.
Tip: probeer hashtags te zien als zoekwoorden. Dit kan het makkelijker maken in je zoektocht naar de juiste hashtags.
(Personal) Branding
Hoe verleidelijk het ook is om je concurrent na te doen, wij raden het niet aan. Zoals we eerder al noemden, kan Instagram ingezet worden als je tweede visitekaartje. Het is daarbij belangrijk dat je je kunt onderscheiden van andere accounts, en dat is waar branding om de hoek komt kijken. Door je huisstijl door te voeren in de posts van jouw account, val je op en maak je jouw account aantrekkelijk.
Naast het doorvoeren van je huisstijl, creëer je ook meer zichtbaarheid door het gezicht achter jouw business te laten zien. Uit onderzoek is gebleken dat mensen liever een persoon volgen in plaats van een merk of product. So don’t be shy en laat zien wie je bent! Je kunt jouw gezicht al laten zien door een foto van jezelf als profielfoto te gebruiken. Je gezicht laten zien op foto’s die je deelt op je profiel, scoren gemiddeld 38% beter dan foto’s zonder gezicht. Toch nog een beetje spannend om zelf voor de camera te staan? Begin dan met het verwerken van emoticons in je captions. Op deze manier geef je een persoonlijke draai aan de tekst en wordt het begrijpen van de tekst makkelijker voor het publiek.
Meer Instagram hacks lezen? Lees ze allemaal in de blog ‘Instagram SEO: optimaliseer je Instagram voor een betere vindbaarheid’. Vind je het lastig om de juiste hashtags te vinden bij jouw account? Lees dan de blog ‘De vijf beste gratis SEO-tools’ en ontdek kosteloos welke zoekwoorden het beste passen bij jouw bedrijf. Twijfels over je huisstijl? No worries, onze Business Brand Guide course is jouw redding in nood. Met deze e-course bouw je een consistent sterk merk waarmee jij je Instagram zichtbaarheid kunt vergroten en je business kunt laten groeien.