De voordelen van Google Shopping
Google Shopping is een handige tool die ervoor zorgt dat jouw producten op een overzichtelijke manier verschijnen bij bepaalde zoekwoorden. Het gaat verder dan SEA, maar is er ook onderdeel van. Zo zie je met een SEA advertentie alleen tekst en met Google Shopping krijgt je advertentie meer leven dankzij een afbeelding. Het is dé plek waar je moet zijn als je meer producten online wilt verkopen, want je betaalt pas wanneer iemand op de advertentie klikt; hoe geweldig is dat? Dus ben je benieuwd naar wat het shopping gedeelte op Google precies inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe jij het kunt inzetten voor jouw bedrijf? Lees dan met ons mee.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping wordt gebruikt voor het verkopen en promoten van producten. Het is dus wel een onderdeel van SEA, maar je gebruikt er geen Google ads voor, maar Google voor retailers. Google Shopping werkt ook niet met zoekwoorden, zoals Google Ads, maar met een product feed. Dit is alleen maar gunstiger, want zo komen de meest relevante zoekers bij jouw advertentie. Jouw product feed bestaat namelijk uit een afbeelding, een beschrijving en nog een aantal attributen zoals de prijs. Google kijkt altijd naar drie dingen als hij gaat bepalen of een advertentie getoond wordt: de product feed, de website en de biedingen. Eigenlijk is het dus een combinatie van SEO en SEA.
Wat is er zo handig aan Google Shopping?
Met SEA en Google Shopping betaal je altijd pas wanneer iemand klikt op jouw advertentie, maar omdat er met SEA alleen tekst staat, kan het zijn dat de lead schommelt tussen koud en warm. Dankzij Google Shopping krijg je bijna alleen maar warme leads, omdat je advertentie al de belangrijkste onderdelen heeft laten zien zoals hoe het product eruitziet, hoeveel het kost en van welk merk het komt. Ze hebben jouw producten dus al vergeleken met andere producten op het moment dat ze op jouw website klikken. Even een voorbeeld:
Stel jij hebt een meubelzaak en verkoopt onder andere banken. Matt, een potentiële klant, is op zoek naar een rode bank en tikt ‘rode bank’ in bij Google. Het shopping gedeelte op Google staat dan bovenaan de pagina en laat een aantal shopping resultaten zien. Matt ziet in één oogopslag gelijk hoe de aangeboden rode banken eruitzien en wat de kosten zijn. Jouw meubelzaak heeft toevallig ook een mooie rode bank en jouw bank past precies bij wat Matt zoekt. Het is in zijn prijsklasse en de foto zag er op het eerste gezicht goed uit. Matt is dus al een warme lead wanneer hij op jouw bank klikt, want hij is erg geïnteresseerd.
Een groot bereik realiseren
Het fijne aan het shopping gedeelte in Google is dat je in aanmerking kunt komen voor meerdere advertenties bij een bepaalde zoekopdracht. Stel dat jij als verkoper bijvoorbeeld twee rode banken verkoopt. Eén is donkerrood en de ander is oranjerood. Dan zou het zomaar kunnen dat Matt (uit het vorige voorbeeld) allebei jouw banken te zien krijgt in Google shopping. Dit zorgt voor een verhoogde kans dat Matt voor jouw merk gaat kiezen natuurlijk. Met één zoekopdracht heb je dus dubbel zoveel kans om een verkoop te realiseren.
Inzichten in je campagnes
Ook kun je met Google Shopping goed zien wat er gebeurt als er iemand op jouw advertentie klikt. Kopen ze je product gelijk? Of gaan ze nog verder kijken op je website? Of klikken ze je website weer weg om verder te zoeken? Wanneer je al deze belangrijke informatie tot je beschikking hebt, kun je de advertenties en landingspagina gaan optimaliseren.
Nooit meer stress over je actuele voorraad met Google Shopping
Je kunt instellen dat Google Shopping je actuele voorraad bijhoudt, zodat je je producten niet handmatig hoeft in te voeren. Het gaat allemaal automatisch en dat zorgt ervoor dat jij niet zomaar kosten maakt aan advertenties die niets opleveren. Als jouw voorraad op is, kun je dat gewoon instellen. Je kunt ze uiteraard ook weer aanzetten wanneer jouw product weer op voorraad is.
Google shopping toepassen voor jouw bedrijf
Als je Google shopping wilt toepassen voor jouw bedrijf zijn dit de drie belangrijkste zaken om te doen:
- Het blijven optimaliseren van je product feed door foto’s, prijzen en productgegevens te blijven toevoegen.
- Het blijven bijhouden van je biedingen. Het zit namelijk soms best complex in elkaar, want er zijn verschillende manieren om te bieden. Ontdek langzaam alle manieren en pas per product zo nodig een andere strategie toe.
- Zorg dat je vaker optimaliseert dan één keer. Weet wat er gebeurt met jouw advertenties en het liefst bekijk je jouw gegevens om de aantal dagen, zodat het resultaat maximaal wordt.
Inmiddels weet je wat Google shopping is en wat je ermee kunt doen als bedrijf. Nu is het natuurlijk nog een kunst om het ook werkelijk toe te gaan passen. Als experts helpen wij jou maar al te graag bij het opzetten van je Google Shopping advertenties. Meer info? Neem dan contact met ons op of bekijk onze pagina over adverteren op Google.