Google Ads
Google Ads is een onwijs handige advertentietool om je omzet mee te verhogen. Het mooie is dat je pas betaalt voor een advertentie als er een actie plaatsvindt, zoals het klikken op de advertentie. Dit klinkt allemaal erg rooskleurig en dat is het ook ALS je Google Ads begrijpt. Vaak proberen blogs en Google je te verkopen dat het allemaal niet zo moeilijk is, maar trap er vooral niet in: het is één van de meest complexe tools die Google aanbiedt. Waarom is het dan zo complex? Daar is eigenlijk maar één gemakkelijk antwoord op te geven: er zijn heel veel mogelijkheden. Dit is echter ook niet geheel negatief, want alle mogelijkheden zorgen er wel voor dat het één van de beste tools is voor adverteren; alleen moet je dus wel weten wat je doet. Zou je graag de basis willen weten van Google Ads? En meer leren over de complexiteit en welke stappen je kunt nemen om het toch te gaan begrijpen? Lees dan vooral verder.
Wat is Google Ads?
Google Ads is een advertentieplatform dat je als bedrijf kunt gebruiken om je producten en diensten te promoten bij zoekwoorden, YouTube en andere sites op het world wide web. Met Google ads kun je terecht voor verschillende doelen, dus het maakt niet of je meer bezoekers wilt trekken naar je winkel, meer telefoontjes wilt ontvangen of meer online aankopen wilt genereren. Er is weinig waar Google Ads niet een gespecialiseerde optie voor heeft, maar dat is dus tegelijkertijd ook het gevaar. Je moet soms wel tientallen beslissingen maken voordat je een campagne hebt opgezet en het is natuurlijk belangrijk dat je dan ook de juiste keuzes maakt. Alleen dan zul je echt veel resultaat halen uit Google Ads.
Waarom is het dan zo moeilijk?
Alle instellingen in Google Ads zijn voordelig voor Google, dus het is zo ingericht dat Google er zoveel mogelijk mee kan verdienen. We kunnen Google daar natuurlijk voor shamen óf inzien dat dit erg logisch is en dat je gewoon Google moet leren gebruiken, zodat je een goede win-win creëert. Toch trappen mensen wel in het systeem van Google en gaan met amateuristische kennis adverteren. Eigenlijk vraag je dan gewoon of Google je geld wilt afpakken, maar velen realiseren zich dat niet. Het geheim van Google Ads zit namelijk in het kunnen omgaan met de geavanceerde instellingen van Google Ads, zoals het toevoegen van meerdere advertentie extensies en het begrijpen van de relevante kwaliteitsscore. De basis van Google Ads is echter heel simpel.
Hoe werkt de basis van Google Ads?
Om een campagne aan te maken doorloop je in principe drie stappen:
- Je selecteert een doel, zoals meer verkopen van een bepaald product of meer bezoekers op je website laten komen.
- Vervolgens kies je een geografisch gebied waarin jouw advertentie wordt weergegeven. Dit doe je aan de hand van jouw ideale doelgroep.
- Als laatste maak je de advertentie en bepaal je een maandbudget aan de hand van een limiet.
Je advertentie wordt dan vervolgens goedgekeurd (als deze wordt afgewezen is daar een reden voor) en dan wordt je advertentie vertoond bij potentiële klanten als ze zoeken naar jouw producten of diensten. Het fijne aan Google Ads is dat je pas betaalt als er een bepaalde actie wordt ondernomen zoals het klikken op je advertentie of het zien van je video.
Welke typen Google Ads zijn er?
- Google Shopping is een handige tool die ervoor zorgt dat jouw producten op een overzichtelijke manier verschijnen bij bepaalde zoekwoorden.
- Campagnes in het Google Display Netwerk zijn advertenties met afbeeldingen en/of tekst en worden weergegeven op bijvoorbeeld websites die jouw bezoekers ook bekijken.
- Campagnes in het zoeknetwerk van Google waarbij je gebruikt maakt van bepaalde zoekwoorden. Bij de door jou geselecteerde zoekwoorden laat Google jouw, meestal tekstuele, advertentie zien bij de geselecteerde doelgroep.
- Videocampagnes zijn advertenties die meestal zes tot vijftien seconden duren en zijn te vinden op YouTube. Je kunt dan kiezen om de advertentie vóór, tijdens of na een video te plaatsen.
Hoe kan het dat ik pas betaal als er een actie ondernomen wordt?
Google werkt met CPC (kosten per klik) of PPC (betalen per klik) wat betekent dat je pas voor een advertentie betaalt als erop geklikt wordt. Dit is gewoon het verdienmodel van Google, omdat zij door hun intelligente technologie weten dat er sowieso op geklikt gaat worden. Je hoopt alleen wel dat de advertentie instellingen zo goed ingesteld zijn, dat degene die erop klikt ook werkelijk een potentiële koper is. Verder heeft Google nog twee andere adverteermodellen:
- Kosten per vertoning: dan betaal je voor het aantal keer dat jouw advertentie gezien wordt. Dit kan voor naamsbekendheid bijvoorbeeld goed werken.
- Kosten per engagement: je betaalt pas wanneer er een bepaald soort engagement plaatsvindt. Deze actie stel je van tevoren vast.
Vergeet ook vooral niet dat je landingspagina’s goed in elkaar moeten zitten. Je kunt de beste advertenties hebben en alsnog weinig resultaat zien, omdat je bijvoorbeeld geen goede teksten hebt. Als je namelijk geen goede copywriting toepast, kun je de klant alsnog verliezen. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan onze pagina over copywriting of stuur ons vrijblijvend een mailtje.
De basis van Google Ads is dus niet moeilijk te begrijpen, maar als je echt wilt scoren, zul je je toch meer moeten verdiepen in Google Ads of het uitbesteden. Het gebruiken zonder veel kennis is namelijk gewoon niet verstandig voor je portemonnee. Zou je jouw Google Ads wel willen uitbesteden? Neem dan even een kijkje op onze pagina over Google adverteren of plan vrijblijvend een persoonlijk advies gesprek met ons in.