Instagram heeft een nieuw Reels algoritme aangekondigd, wat weer nieuwe kansen biedt voor content creators en ondernemers. Het zal het gebruik drastisch veranderen, want Instagram wil vooral geen indirecte promotie meer maken voor TikTok; wat vrij logisch is aangezien Instagram en TikTok concurrenten van elkaar zijn. Echter kun jij je voordeel ermee doen, áls je begrijpt hoe het nieuwe algoritme precies werkt. Dus ben jij nieuwsgierig naar het nieuwe Reels algoritme? Lees dan vooral nog verder, want we leggen het je haarfijn uit in dit blog.
Hoe werkt het Reels algoritme?
Tot nu toe was het Reels algoritme een beetje een mysterie, want het was niet duidelijk wanneer je kans had om op de Reels Explore-page te verschijnen of op de algemene Explore-page bijvoorbeeld. Maar de nieuwste aankondiging van Instagram geeft een stuk meer duidelijkheid. Instagram zal namelijk de prioriteit voor zichtbaar gerecyclede content uit andere apps (zoals TikTok) verlagen en zich vooral focussen op content die speciaal gemaakt is voor Instagram. Ook is het algoritme nu op zo'n manier verbeterd dat ze ook sneller Reels herkennen met video-inhoud van lage kwaliteit. Dit is voor sommige content creators best jammer, want het delen van bijvoorbeeld je TikToks is razend populair én makkelijk. Twee vliegen in één klap zou je zeggen, maar dat is helaas niet meer zo. Uiteraard kun je wel je TikToks nog steeds delen, maar wat daar dan gevolgen van zijn, hebben we geen zicht op. Maar één ding is zeker: het algoritme beloont je als je originele content maakt voor Instagram.
Het Reels algortime hacken
Maar hoe kun je dan wel succesvolle Reels maken en het Reels algoritme hacken? Gelukkig is dat helemaal niet zo ingewikkeld en kun je rekening houden met een aantal kernwaarden. Je Reel moet namelijk:
- Leuk zijn! Vermaak mensen, maak ze aan het lachen, grijp hun aandacht en wees origineel.
- Wees jezelf. Marketing draait tegenwoordig niet meer om onpersoonlijke strategieën, want daar win je mensen hun aandacht niet mee. Wees authentiek, maak content die bij jou past en heb vooral lol.
- Gebruik verticale video.
- Gebruik muziek uit de muziekbibliotheek of gebruik leuke/trending geluiden van andere content creators.
- Wees inspirerend. Deel je waardevolle lessen op welk gebied dan ook en maak gebruik van bijvoorbeeld storytelling technieken.
- Volg de trends in Reels en wees er snel bij. Trends kunnen namelijk binnen een dag weer voorbij zijn.
Wat moet je vooral niet doen?
Om het nog even duidelijk te maken, hebben we de nieuwe no-go's even op een rijtje voor je gezet. Plaats dus geen video's die:
- Niet voldoen aan de Community richtlijnen van Instagram.
- Zijn gerecycled van andere apps. Dit zie je makkelijk aan logo's of watermerken.
- Geen goed beeld hebben door bijvoorbeeld lage resolutie.
- Zijn geüpload met een rand eromheen.
- Het grootste deel van de afbeelding bedekt is met tekst.
Maak gebruik van je nieuwe kennis en ga snel aan de slag met het maken van een (nieuwe) Reel! Heb je nog nooit een Reel gemaakt? Maak je geen zorgen, want wij hebben hét perfecte blog voor jou: 'Hoe werkt Instagram Reels?'