Het blijkt maar weer dat Instagram z'n concullega's scherp in het oog houdt. Om je geheugen even op te frissen: toen Snapchat zo lekker ging met het delen van verhalen, kwam Instagram met de Instagram Stories. En toen Youtube bleef groeien, startte Instagram met de functie IGTV. Op dit moment is het je vast niet ontgaan dat de app Clubhouse razend populair is, en zie daar: Instagram lanceert Live Rooms. Hoe deze nieuwe functie werkt en waarvoor je Live Rooms kunt gebruiken, lees je verder in dit blog.
Hoe werkt Live Rooms?
Live Rooms zal snel wereldwijd beschikbaar zijn, maar wij geven je alvast een kijkje achter de schermen. Waar Instagram je eerst de mogelijkheid gaf om live te gaan met twee personen, kun je met Live Rooms met vier mensen tegelijk livestreamen. Het zal je misschien verbazen, maar het starten van een Live Room is makkelijker dan je denkt. Hieronder lees je hoe je Live Rooms gebruikt:
Stap 1: Ga naar je Instagram app en open je Instagram-camera.
Stap 2: Onderin het beeld zie je een aantal opties, swipe naar links en kies ‘Live’. Klik vervolgens op het tekstsymbool in het midden van je scherm.
Stap 3:En voeg een titel toe. Zo weten je volgers waar de livestream over zal gaan.
Stap 4: Titel gekozen? Voeg deze dan toe en welkom bij jouw livestream! De kijkers zullen langzaam binnen druppelen, geef ze even de tijd en verwelkom ze.
Stap 5: De volgende stap is om mensen toe te voegen aan jouw room. Selecteer het Rooms-icoon, nodig kijkers en volgers uit en zoek in de zoekbalk met wie jij live wilt gaan.
Wat je nog niet wist over Instagram Live Rooms
Het starten van een Live Room voldoet volledig aan de veiligheidsmaatregelen van Instagram. Zo heeft een geblokkeerd account van jou of één van je deelnemers geen toegang tot de livestream. Daarnaast is het straks mogelijk voor de Room-hosts om reacties te filteren, te blokkeren en te rapporteren. Wanneer je een Live Room afsluit, blijft deze nog 24 uur zichtbaar. Zo kunnen anderen die niet aanwezig konden zijn, toch nog jouw livestream terug kijken. Dit is al een groot verschil ten opzichte van Clubhouse, waar je alleen live mee kunt luisteren.
Waarvoor jij Instagram Live Rooms in kunt zetten
Met Live Rooms wordt er een podium gecreëerd voor iedereen die gehoord wil worden. Het biedt ruimte voor creativiteit en het leren kennen van nieuwe mensen, producten of diensten. Omdat iedereen Instagram met een ander doel inzet, hebben wij drie voorbeelden voor je op een rij gezet waarvoor jij Live Rooms kan inzetten:
Optie 1: Promoot een product, bewegend beeld overtuigd mensen om eerder een product of dienst aan te schaffen. Maar liefst 84% van het testpanel is het hiermee eens. Door reviews in te zetten, trek je ze helemaal over de streep. Het combineren van bewegend beeld en reviews gaan makkelijk samen tijdens een livestream. Ga bijvoorbeeld live met een aantal vriendinnen en vraag ze jouw laatst gelanceerde lippenstift te testen.
Tip: door jouw artikelen ook via Instagram Shopping te verkopen, wordt het voor je publiek super easy om iets te kunnen kopen.
Optie 2: Host een masterclass, wil jij samen met je collega’s kennis delen over een bepaald onderwerp? Of wil je samen met een aantal professionals een digitale kunstles, bakles of workout geven? Ga met meerdere mensen tegelijk live via Live Rooms. Naast dat deze functie volledig gratis is voor jou als hosts en voor je deelnemers, kun je ook de interactie aangaan met het publiek.
Optie 3: Geef antwoord op vragen, ga live via Live Rooms en laat het publiek vragen aan je stellen. Op deze manier komen ze meer over jou te weten en kan je makkelijk een band met ze opbouwen.
Wil je meer weten over hoe jij jouw artikelen kan verkopen via Instagram Shopping? Vergeet dan ook zeker niet om dit blog te lezen over Facebook Shops. Stiekem benieuwd geworden naar de app Clubhouse? In dit blog lees je er alles over.