#BUSINESSTALK: Online Jungle in gesprek met onderneemster Ingèr Vierhout over Instagram stories
‘You go girl!’ is dat heerlijke zinnetje wat je gebruikt wanneer je een sterke mede vrouw iets heel stoers of tofs ziet doen. Ingèr vindt dat elke vrouw weleens een ‘You go girl!’ hoort te ontvangen en is daarom gestart met haar platform ‘#yougogirldingen’, waarmee ze nu ook andere vrouwen coacht op het gebied van mindset, financiën en ondernemen. In dit interview deelt ze meer over haar bedrijven, hoe ze de meeste conversies haalt uit Instagram stories, waardevolle tips over online zichtbaarheid én haar visie op de kracht van content. Lees je mee?
Voordat Ingèr begon met ondernemen heeft ze eerst netjes haar studie afgemaakt en is vervolgens fulltime gaan werken in de marketing en communicatie. Naast haar vaste baan had ze ook een blog, waar ze geregeld barterdeals uit haalde en steeds vaker als influencer aan de slag ging op Instagram. Rond die tijd begonnen de ondernemerskriebels zich te ontwikkelen (já dat is een ding), waarna ze het besluit nam om te gaan ondernemen.
“Mijn vriend was op dat moment al ondernemer. Ik raakte daar dusdanig door geïnspireerd, dat ik besloten heb mijn vaste baan op te zeggen om fulltime te gaan ondernemen. Ik maakte van mijn blog een bedrijf, wat nu als #yougogirldingen bekend staat, en startte samen met mijn vriend een social mediabedrijf. Nu 3,5 jaar later besef ik mij dat dit de beste keuze is geweest, die ik ooit heb gemaakt.”
‘#yougogirldingen’ begon ooit als een blog genaamd ‘About to be’ en toen schreef Ingèr over fitness en de mindset die daarbij kwam kijken. ‘You go girl dingen’ staat voor het beste uit jezelf kunnen halen door middel van persoonlijke ontwikkeling. Inmiddels bespreekt Ingèr dan ook veel meer op haar platform, dan alleen fitness en mindset.
“Als persoon wil ik altijd groeien op elk vlak dat relevant voor mij is. Doordat ik de afgelopen jaren dusdanig veel gegroeid ben, zijn er in de loop der tijd daarom steeds meer onderwerpen bijgekomen op mijn blog. Nu praat ik ook meer over het hebben van zelfvertrouwen en het creëren van een sterke money mindset. Eigenlijk draait alles voor mij wel om mindset, want het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt om het beste uit jezelf te kunnen halen. Zo is ook het creëren zelfvertrouwen een essentiële stap voor een sterke mindset. Dat is waar ik andere ondernemers nu bij help door middel van coaching sessies.”
Eén van de dingen die Ingèr ontzettend belangrijk vindt, is het maken van Instagram stories.
“Ik ben al jaren actief op Instagram; ik was elke dag online zichtbaar voordat er überhaupt stories waren. Toen Instagram met de stories kwam, was iedereen eerst een paar weken boos, omdat ze het idee namelijk van Snapchat hadden. Alleen zag ik er gelijk een kans in: alles was nu eindelijk op één kanaal beschikbaar! Vanaf het moment dat ik actief begon te story’en, groeide ik pas echt snel. Je kunt namelijk zoveel meer van jezelf kwijt in je stories. Ik hecht veel waarde aan authenticiteit en wil zo echt en eerlijk mogelijk zijn naar mijn volgers. Instagram stories was dé plek om dat te laten zien, want ik had de mogelijkheid om elke dag video’s te maken en mensen mee te nemen in mijn dagelijks leven.”
Inmiddels heeft Instagram zoveel nieuwe tools gemaakt zoals IGTV en live video’s, dat Instagram ook je visitekaartje kan zijn. Daar weet Ingèr maar al te goed gebruik van te maken.
“Ongeveer zo’n 80% van mijn conversies komen uit Instagram stories. Als ik in stories meer vertel over een bepaalde mindset die ik aanneem, in combinatie met informatie over mijn diensten en social proof, heeft dat effect. Ik vind het zelf namelijk leuk om te doen, omdat mensen mij beter leren kennen. Maar het is ook gunstig voor de verdiensten. Verder onderhoud ik natuurlijk mijn feed goed en zorg ik ervoor dat daar ook de persoonlijke touch naar boven komt, door bijvoorbeeld IGTV te gebruiken. Je feed is toch vaak het eerste waar mensen doorheen scrollen als ze je account bekijken. Je wilt er natuurlijk wel voor zorgen dat ze ook op ‘volgen’ gaan klikken.”
“Zeker wanneer iemand een beroep heeft waar je direct in contact staat met mensen, is de persoonlijk touch op social media belangrijk. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen je al leren kennen, waardoor ze sneller aan jou zullen denken wanneer ze op zoek zijn naar iemand met jouw diensten. Het is niet alsof ik zes jaar geleden met die specifieke reden ben gestart met meer over mezelf delen, maar ik merk nu wel dat het een groot verschil heeft gemaakt voor mij als coach.”
Ingèr kreeg vaak de vraag: ‘Vind je het niet eng om zoveel over jezelf te delen?’ of ‘Vind je het niet ongemakkelijk om een story op te nemen wanneer je geen make up op hebt?’.
“Het is een soort drempel waar je jezelf overheen moet zetten. De eerste paar keer voelt het misschien gek, maar uiteindelijk raak je eraan gewend. Er zijn ook zoveel verschillende lagen drempels en daar moet je stap voor stap overheen gaan. Vaak hebben mensen ook last van ‘imposter syndrom’ wat grofweg betekent dat je niet durft te zeggen waar je voor staat, omdat je bijvoorbeeld geen expert status durft aan te nemen. Dat is alleen zo’n gemis, want ik had bijvoorbeeld nooit mijn huidige succes kunnen hebben, als ik me niet had uitgesproken over waar ik in geloof en waar ik voor sta. Wees niet bang om jouw visie en kennis uit te spreken, want dat is uiteindelijk wat jouw bedrijf uniek maakt.”
De kracht van online zichtbaarheid
“Ik geloof gewoon heel erg in de kracht van content en je kunt dat voor je laten werken. Alleen moet je wel wat van jezelf blootgeven én er tijd in stoppen. Misschien zie je niet al vanaf dag één resultaat, maar uiteindelijk kun je met goede content je bedrijf laten groeien. Het is voor mij de volgende stap durven te nemen en bewust kiezen voor de groei van je bedrijf. Vaak durven mensen die geen video’s willen en ‘kunnen’ maken ook niet offline sterk over hun bedrijf en visie te praten. Jouw bedrijf groeit namelijk mee als jij als persoon groeit. Ik denk dat als jij je ziel en zaligheid stopt in het vertellen van jouw missie, kennis en visie in de vorm van behapbare content die mensen willen liken, delen, screenshotten of opslaan, dat het sowieso bijdraagt aan jouw merk op wat voor manier dan ook.”