#BUSINESSTALK: Online Jungle in gesprek met Marit Hollander
Marit Hollander is haar eigen bedrijf Be Stronger gestart om vrouwen te helpen met een gezonder leven wat bij hen past. Inmiddels heeft ze een grote community opgebouwd met maar liefst 19.3K volgers op Instagram. Marit coacht zowel vrouwen 1-op-1 voor een gezonder leven als via een online groepsprogamma’s. Dankzij Instagram en Facebook marketing bestaat haar bedrijf nu meer dan twee jaar en is het haar fulltimebaan geworden. In deze #BUSINESSTALK praten we met Marit over het verhaal achter Be Stronger, haar Instagramstrategie, adverteren op Facebook, jezelf nieuwe skills aanleren, in de media komen én waarom bepaalde taken uitbesteden je bedrijf bigger and better maakt.
Tijdens haar studie Journalistiek moest Marit in het tweede jaar voor een opdracht een innovatief idee bedenken en haar idee was om een online platform te creëren voor de gezondheid van vrouwen met blogs. Mijn stagebegeleider was er dusdanig enthousiast over dat ze samen op het idee kwamen om te kijken of Marit stage kon lopen bij haar eigen bedrijf.
“Zo had ik de mogelijkheid om mijn platform écht vorm te geven, want ik kon er dan een half jaar lang fulltime aan werken. Alleen ging dat niet zo makkelijk. In principe mocht je als tweedejaars namelijk geen stage lopen bij je eigen bedrijf. Ik moest daarom een studenten ondernemersregeling aanvragen bij Fontys en daarvoor moest ik mijn idee onder andere aan een commissie van ondernemers pitchen. Uiteindelijk heb ik de regeling niet gekregen, wat mijn leraren erg raar vonden, want mijn pitch was blijkbaar heel goed. Zij hebben mij daarom nog één laatste mogelijkheid geboden: het gewoon doen en na een half jaar goedkeuring vragen bij de examencommissie.”
Na een half jaar hard werken heeft Marit gelukkig een goedkeuring gekregen voor haar eigen bedachte stage, wat wel fijn was, want anders had ze alsnog een half jaar stage moeten lopen. Sinds haar stage is Be Stronger zich gaan vormen tot wat het nu is en uiteindelijk heeft ze de opleiding Journalistiek niet afgemaakt.
“Mijn bedrijf was voor mij heel belangrijk, omdat ik merkte dat ik het echt leuk vond om te doen. Eerst deed ik de studie nog deeltijd, maar uiteindelijk doe je alles half-half en dat wilde ik niet meer. Nu heb ik dus een dikke studieschuld zonder diploma, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit spijt van heb gehad. Het klopt gewoon.”
Best een spannende stap voor Marit om volledig voor haar bedrijf te gaan, maar ze heeft het goed aangepakt. Eén van de dingen die Marit al snel heeft gedaan is het inschakelen van een businesscoach.
“Vanaf het begin investeerde ik al veel in coaching en zo volgde ik bijvoorbeeld een traject bij Tineke Zwart, een businesscoach. Zeker in het begin verdiende ik nog niet heel veel met Be Stronger, maar toch wilde ik wel al investeren zodat ik kon blijven groeien. Tineke heeft me bijvoorbeeld veel over marketing geleerd, waar ik toentertijd nog weinig vanaf wist. Ook ben ik een jaar geleden op workation geweest met The Souk Department, wat echt voor een belangrijke verandering heeft gezorgd in mijn Instagramstrategie. Ik ging van fitgirl naar krachtige vrouw met haar eigen business die andere vrouwen coacht.”
Dit zijn twee ervaringen die Marits bedrijf hebben laten groeien. Afgelopen jaar haalt ze dan ook meer business uit haar Instagram, doordat ze zichzelf duidelijk profileert als coach. Naast Instagram is Facebook ook belangrijk voor Marit, want sinds een jaar adverteert ze op Facebook. Marit heeft het adverteren zichzelf aangeleerd.
“Ik vind het niet slim om iets uit te geven waar je totaal geen verstand van hebt, want zo weet je nooit of het werk nou écht goed gedaan wordt. Leer jezelf een basiskennis aan zodat je weet of degene die je inhuurt werkelijk bekwaam is. Daarom wilde ik zelf beginnen met Facebook adverteren en heb ik alles online geleerd. Eerst heb ik advertenties gedraaid voor mijn E-book en om mijn doelgroep te vergroten. Nu draai ik ook advertenties die salesgericht zijn en het werkt goed; ik haal er meer uit dan ik erin stop. Ik heb mezelf wel meer geleerd dan de basiskennis, maar ik vond het zelf ook leuk om te doen. Inmiddels besteed ik het wel liever uit, omdat het me gewoon veel kostbare tijd kost.”
Jezelf blijven innoveren is natuurlijk top, maar hoe doe je dat dan precies? Marit heeft een goede tip:
“Veel skills kun je online leren door blogs te lezen en YouTube filmpjes te kijken, maar het niveau is niet altijd op de juiste hoogte. Daarom ben ik heel erg fan van 1-op-1 sessies met iemand die veel verstand heeft over hetgeen wat jij wilt leren. Misschien iets duurder per uur dan bijvoorbeeld een onlinecursus, maar ik geloof wel dat je er meer uit kunt halen. Bereid je in de basiskennis zoveel mogelijk voor en zet alvast wat vragen op papier. Vaak leer je het toch beter door het echt te zien en samen te doen.”
Iets anders waar Marit in heeft geïnvesteerd is een coaching sessie bij Snappr, een PR-bureau. Zo’n coaching sessie leert jou hoe je zelf je PR kunt doen. Zo heeft Marit bijvoorbeeld gepitcht bij Workjuice.
“Ik heb de eigenaresse van Workjuice persoonlijk benaderd of ik haar een mailtje mocht sturen met een leuke pitch. In het mailtje had ik haar ook een aantal ideeën gegeven voor artikelen die ze zou kunnen schrijven over mij. De pitch was goed ontvangen en de eigenaresse wilde gelijk een interview met me doen. Het ging over hoe je als ondernemer gezond kunt blijven. Voor hen was dit ook een verfrissende insteek, want hun platform schrijft veel over ondernemers en business. Natuurlijk had ik ook kunnen pitchen bij foodblogs of fitnessblogs, maar daar zul je veel van hetzelfde tegenkomen. Denk daarom out of the box, want dat is leuker voor jou, het platform waar je pitcht én hun lezers.”
Aangezien Marit ook ontzettend fan is van Instagram en andere inspirerende ondernemers vroegen we haar naar haar favoriete Instagram accounts:
Tineke Zwart, businesscoach | @tineke_zwart
Snappr, PR-bureau | @snappr_nl
Yaira, branding fotograaf | @bystudiophylicia