Interview met businessmentor Anouk Jose Drayer van NOUX
Pas een jaar geleden is Anouk Jose Drayer gestart met haar bedrijf Noux, waar ze verschillende trainingen aanbiedt en ze in te huren is als no-nonsens businessmentor. Wel heeft ze jaren ervaring in de marketing en helpt ze ondernemers of dienstverleners met het maken van stappen waar ze eerst niet van durfde te dromen. Ook kunnen we Anouk een échte doorzetter noemen, want zij heeft namelijk genoeg redenen gehad om niet meer te dromen van een carrière. Op zeventienjarige leeftijd werd ze namelijk al moeder, maar ze heeft haar ambities nooit links laten liggen. Nu runt ze een succesvol bedrijf én heeft ze twee lieve kinderen. In deze #BUSINESSTALK deelt Anouk Jose Drayer haar verhaal, no-nonsense mindset, tips over neuromarketing en tips over in de media komen. Dit wil je niet missen, dus lees gauw met ons mee.
Ondanks dat ze pas een jaar een eigen bedrijf heeft, werkt ze al een hele tijd in dezelfde branche en heeft ze veel ervaring opgedaan:
“Ik heb jaren gewerkt in de marketing en heb voor meerdere bedrijven zoals ‘Van der Valk’ concepten bedacht en die vervolgens ook op de markt gezet. Eigenlijk is dat waar ik mijn huidige klanten ook mee help. Al lange tijd twijfelde ik erover om voor mezelf te beginnen, maar dat is natuurlijk best een grote stap, zeker met twee kinderen. Uiteindelijk ging mijn laatste functie veranderen en zou ik ook naar een andere locatie verplaatst worden. Toen heb ik de knoop doorgehakt; als ik op een manier opnieuw moest beginnen wilde ik dat met mijn eigen bedrijf.”
Anouk is een businessmentor en ze noemt zichzelf dan ook heel bewust geen coach.
“Ik ben gewoon geen coach, want een coach is iemand die vragen aan je stelt zodat jij zelf over bepaalde dingen na gaat denken. De klant geeft uiteindelijk de antwoorden, maar ik vertel mijn klanten bepaalde antwoorden. Ik stel natuurlijk ook wel vragen die hen aanzetten tot nadenken, maar ik denk ook met hen mee. Ook ik kom met ideeën en deel mijn visie om die op een passende manier toe te passen in hun business en leven; dat is niet coachen. Daarom maak ik heel duidelijk dat onderscheid.”
Eén van de dingen waar Anouk zich de afgelopen jaren erg in heeft verdiept is neuromarketing: een vakgebied waarbij de neurowetenschap wordt toegepast op het gebied van marketing.
“Ik vond neurowetenschap altijd al interessant, want de hersenen werken zo fascinerend. Wat ik vooral een makkelijk trucje vind, is dat je altijd het ‘wat’ moet verkopen en niet de ‘hoe’. Leer praten in bestemmingstaal. Ik zal het toelichten met een simpel voorbeeld. Stel je eens voor dat je op vakantie gaat naar een tropisch eiland. Je wilt jezelf daar zien zitten in de zon met een cocktail en je voetjes in het zand. Dat wil je dus ook horen van de reisorganisatie. Je wilt niet horen dat je ver moet reizen en dat je vlucht misschien vroeg gaat of dat je waarschijnlijk krap zult zitten tijdens die vlucht. Dus: sell them what they want and give them what they need. Eerst moet je zorgen dat ze het willen en daarvoor hoef je ze alleen maar te laten zien wát zij krijgen en niet wat ze in moeten leveren.”
Als Anouk 1-op-1 een klant begeleidt in haar ‘Mind your own business’ traject combineert ze altijd mindset met business.
“Als jij op persoonlijk vlak groeit, helpt dat je waarschijnlijk ook op zakelijk vlak. Aan het begin van het traject nemen we dus vaak de mindset onder de loep. Soms wordt het mindset gedeelte door bijvoorbeeld volgers weleens als zweverig opgevat, maar ik vind het jammer dat mensen het zo zien. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat jouw gedachten beïnvloeden wat je uiteindelijk manifesteert. Het is voor mij als mentor dus essentieel dat we gaan kijken naar jouw mindset, angsten en dromen. Anders klopt het hele zakelijke traject daarna ook niet meer of gaat het moeizamer.”
Anouk is binnen een jaar ontzettend hard gegroeid met haar bedrijf Noux en dat is niet zomaar. Ook zij heeft het lef gehad om de verandering aan te gaan en bijvoorbeeld actief bezig te zijn met Instagram.
“Het is gewoon een drempel waar je overheen moet. Op een gegeven moment kun je gewoon niks meer aantrekken van wat anderen over je denken. Ik zeg altijd: ‘Niet iedereen zit op je te wachten, maar er staan ook mensen om je te springen’. Dát zijn de mensen die het belangrijkst zijn en geloof me: ze zijn er. Je moet je angst niet groter laten zijn dan je missie. Uiteindelijk is het ook zo dat hoe meer uitgesproken je bent, hoe meer kritiek je gaat krijgen, maar zo creëer je ook fans. Ik vergelijk het altijd met ijssmaken. Je kunt vanille zijn, wat betekent dat je het veilig speelt, want er zijn weinig mensen die niet van vanille houden. Alleen je kunt er ook voor kiezen om een smaak zoals pistache of watermeloen te zijn. Die smaken zijn een gevalletje: you love it or hate it. Alleen zijn dat uiteindelijk wel de soort smaken waar mensen voor naar de ijssalon gaan.”
In het eerste jaar van haar onderneming is Anouk Jose Drayer ook al een aantal keer in de media gekomen. Ze heeft ze vooral zelf benaderd, maar ze is ook een aantal keer gevraagd.
“Er bestaat een Facebookgroep genaamd ‘Roept U maar’ waar journalisten dagelijks oproepen doen voor bijvoorbeeld interviews. Daar reageer ik weleens op en zo bouw je ook een netwerk aan journalisten om je heen. Ik vraag ook altijd waar de journalist nog meer over schrijft en dan kom ik vaak weer met nieuwe invalshoeken. Ik kijk natuurlijk bewust naar rubrieken waar ik het kan hebben over mijn bedrijf, maar reageer ook weleens op dingen die misschien niet werk gerelateerd zijn, maar waar ik wel een sterk gevoel bij heb. Vaak noemen ze dan toch ook dat je ondernemer bent en je bedrijfsnaam.”
Een onderwerp wat bijna altijd terugkomt in de interviews is het feit dat ze een tienermoeder was en alsnog een succesvolle carrière heeft gerealiseerd.
“Journalisten zijn altijd op zoek naar iets unieks of iets aantrekkelijks wat ze kunnen gebruiken in hun titel. Het is niet per se dat ik bekend wil staan als een tienermoeder, maar het is wel een onderdeel van mijn verhaal. Ik ben niet bang om me kwetsbaar op te stellen, zeker niet als het me op deze manier helpt. Ook vind ik het mooi dat ik misschien anderen kan inspireren met mijn verhaal. Iedereen komt bepaalde obstakels tegen in het leven, maar uiteindelijk heb je jouw reactie daarop altijd nog in controle. Als je maar kleine stapjes blijft zetten, kun je ergens komen.”