Op 13 jarige leeftijd speelde zij haar eerste gastrolletje in Grijpstra & de Gier. Inmiddels is zij in iedere Nederlandse bioscoop te bewonderen met haar hoofdrol in ‘Alles is zoals het zou moeten zijn’.
In deze nieuwste #BUSINESSTALK vertelt acteur Barbara Sloesen alles over hoe haar droom werkelijkheid werd, haar Instagramkanaal (met ruim 89K volgers!) en hoe zij om gaat met influencermarketing. Lees je mee?
Met een flinke dosis doorzettingsvermogen wist Barbara Sloesen het te schoppen tot de toneelschool, wat haar uiteindelijk een rol in Nederlands langstlopende soapserie ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ opleverde. Na 2,5 jaar in deze serie gespeeld te hebben, besloot zij dat het tijd werd voor iets nieuws.
“Sommigen verklaarden mij voor gek, maar leergierig als ik ben voelde ik dat het tijd was voor de volgende stap. Ik heb daarom flink in dubio gezeten. Hak ik de knoop zelf door of moet ik er pas uit gaan als ik iets nieuws heb? Ik heb naar mijn gevoel geluisterd en dat heeft goed uitgepakt. Op de allerlaatste draaidag van Goede Tijden Slechte Tijden deed ik tussendoor auditie voor ‘Soof de serie‘ en vijf dagen later stond ik daar op de set. Dat was dus wel een briljante overgang. Ik ben van mening dat je het soms moet afdwingen. Je gooit een deur dicht, dan opent zich wel weer een nieuwe.”
Voelde ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ als hét moment dat je zoiets had van m’n droom zou nog weleens uit kunnen komen?
“Om eerlijk te zijn is dat eigenlijk geleidelijk gegaan. Dat gevoel begon namelijk al op te komen toen ik hoorde dat ik aangenomen was voor de toneelschool. Vervolgens word je volgende doel afstuderen en dan ben je afgestudeerd en dan is het een kwestie van audities doen, keihard werken en hopen dat je eruit springt. ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ voelde voor mij daarom meer als de bevestiging dat al het harde werken en doorzetten weleens beloond zou kunnen gaan worden.”
Op dit moment draait de film ‘Alles is zoals het zou moeten zijn’ in de bioscopen, die ver voor de Coronatijd al opgenomen is. Hier hebben we destijds maar weinig van gezien op Instagram. Wat is daar de reden van?
“Dat is het lastige in de acteerwereld, je mag er pas veel over zeggen als het er is. Tijdens de draaidagen mag ik er wel iets over kwijt, maar dat is dan nog heel vaag en oppervlakkig. Dat is voor mezelf ook weleens lastig, want mensen denken dat ik op bepaalde momenten niks doe, omdat het online niet zichtbaar is. Terwijl ik dan eigenlijk keihard aan het werk ben.”
Qua marketing is juist die storytelling zo belangrijk. Denk je niet dat het meer bezoekers op kan leveren als de doelgroep meegenomen wordt in het proces?
“Ik snap wat je bedoelt, maar helaas werkt het niet zo. Een groot deel van de tijd moet alles namelijk nog geheim blijven, zodat het niet uit kan lekken. Wat ik wel altijd doe is tussendoor foto’s maken tijdens de draaiperiode. Deze foto’s sla ik vervolgens op in een aparte map, zodat ik ze later toch nog kan gebruiken. Pasgeleden heb ik bijvoorbeeld een foto online geplaatst waarbij ik zogenaamd lig te bevallen. Deze foto is vorig jaar tijdens de opnames van ‘Alles is zoals het zou moeten zijn’ gemaakt en komt nu qua promotie dus goed van pas.”
Is jouw Instagramkanaal meegenomen in de marketingstrategie van ‘Alles is zoals het zou moeten zijn’?
“Zelf heb ik een marketingbespreking gehad met Dutch Film Works, maar het is niet zo dat dit bij iedere acteur gebeurt. Ik ben geïnteresseerd in marketing, dus ik vind het dan meer fijn om te bespreken hoe we elkaar kunnen ondersteunen. Zij maken reclame voor mij en ik voor hen. Het is alleen niet zo dat ik iets van een contentkalender aangeleverd krijg. Dat verzin ik dus zelf.”
Op dit moment post je vooral over je werk. Heeft dat een reden?
“Zeker! Ik wil namelijk niet dat m’n volgers té veel de persoonlijke Bar zien. Mensen moeten mij ook nog kunnen blijven zien als een personage die transformeert naar iemand anders en dat gebied vind ik soms wel vaag. Waar is die grens? Want aan de ene kant kan het meehelpen omdat mensen je gaan volgen omdat ze het tof vinden om een kijkje achter het personage te nemen, maar ik ben ook bang dat het juist tegen me kan gaan werken.”
En wat vind je van (betaalde) samenwerkingen?
“Die heb ik heel lang afgehouden, maar inmiddels doe ik dat af en toe. De voorwaarde is dan wel dat mijn eerste reactie ‘Wat leuk, dit wil ik’ moet zijn! Een tweede vereiste is of ik dit kan vertalen naar iets wat bij mij past als persoon. Kan ik dit geloofwaardig vertellen en overbrengen? Ik zie mijzelf daarom ook niet als influencer. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik steeds meer in begin te zien dat ik mijn Instagramkanaal in kan zetten voor leuke samenwerkingen. Zo kan ik nee zeggen tegen projecten die ik als acteur liever niet doe. Hoe mooi zou het zijn als ik inkomsten kan genereren door wat ik het allerleukste vind; acteren, aangevuld met samenwerkingen waar ik 100% achter sta.”
Last but not least: Wie is jouw favo Instagrammer?
“Pfoee, lastige vraag. Misschien niet echt een uniek antwoord, want ze wordt door ruim 7 miljoen mensen gevolgd, maar dan is toch wel @Celestebarber m’n favoriet.”