Influencer, business coach, moeder én trotse founder van drie succesvolle bedrijven, dat is Aranka van der Voorden. Aranka weet als geen ander hoe het is om een bedrijf draaiende te houden en heeft niemand anders nodig voor haar sales en marketing, want dat kan ze heel goed zelf. In dit interview praten we met Aranka over de waarde van community building, hoe het is om een groot bereik te hebben op Instagram en geeft ze waardevolle tips over hoe je leads kunt halen uit Instagram. Het verhaal en advies van deze businesslady wil je niet missen; vergeet niet dat je er normaal voor zou betalen.
Haar eerste bedrijf Jogha, een sportkledingmerk voor vrouwen, richtte ze op in Januari 2014 en lanceerde haar eerste lijn in november 2014. Al gauw kwam Aranka erachter dat het groots aangepakt zou moeten worden en begon gelijk met het uitproberen van verschillende marketingstrategieën:
“Tijdens het productieproces kwam ik erachter dat ik minstens 5000 producten moest inkopen, wat betekende dat ik ook 5000 producten moest verkopen. Zoiets verkoop je niet zomaar en besloot toen een marketingstrategie te ontwikkelen voor Instagram. Vanuit mijn vorige baan was ik al goed bekend met influencermarketing, want ik heb zelf influencers ingezet voor opdrachtgevers zoals G-Starr, Mexx en DKNY. Daarom wilde ik ook influencermarketing inzetten voor Jogha, maar ik besefte me dat mijn merk niet zo bekend was als de merken waar ik vroeger voor werkte. Het moet wel interessant zijn voor de influencers en daarom besloot ik zelf een groter bereik te creëren.”
Haar tweede bedrijf Fitgirlcode heeft vandaag de dag meer dan 84.000 volgers, wat Aranka begonnen is vlak na de lancering van Jogha. Maar waarom zou je al zo snel een tweede bedrijf bouwen?
“In het begin had Fitgirlcode helemaal geen verdienmodel, want ik deelde samen met mijn team alleen maar waardevolle content voor de bezoeker. Ik wilde een community bouwen van vrouwen die bezig waren met gezond eten, afvallen en sporten. Het was een marketingtool waarmee Jogha gepromoot kon worden, maar dat deden we ook voor andere merken. Al snel werden we benaderd door merken zoals Nike en werden we betaald om content te creëren. Uiteindelijk hebben we de community uitgebreid naar een blog waar we ons verhaal, recepten en relevante verhalen en producten deelden. De community heeft zoveel waarde gegeven aan mijn bedrijf Jogha en zonder had ik nooit zoveel kleding kunnen verkopen. Het ging echt als een malle. Zeker toen we strategisch gingen posten; we hebben toen in drie weken tijd de magische 10K volgers aangetikt.”
Dankzij de community Fitgirlcode groeide Jogha’s kledinglijn hard en was Jogha zelf ook populair op Instagram. Zo werd het dus makkelijker om aan influencermarketing te doen. Als klein bedrijf kost het veel geld om influencers in te zetten en daar had Aranka in het begin geen budget voor. Na een tijd hard werken, had ze dat wel en heeft ze een aantal influencers betaald voor het promoten van Jogha. Onder de influencers werd Jogha bekend en toen hoefde ze er helemaal niet meer voor te betalen.
“Op een gegeven moment werden we zelf benaderd door influencers. Aangezien we zoveel aanvraag hadden, konden we kiezen én hoefden we niet meer te betalen. Het was een win-win situatie: zij postte over ons en wij over hen. We hadden inmiddels zo’n groot bereik dat het voor hun account ook waardevol was.”
Uiteindelijk hadden Fitgirlcode en Jogha een lijst van ongeveer 500 influencers die allemaal in de gaten gehouden moesten worden. In het begin merkte ze namelijk dat de influencers zich niet altijd aan het aantal afgesproken posts hielden. Daarom is zij na gaan denken over een methode om ervoor te zorgen dat zij dit wel zouden doen.
“Voor elk soort bereik hebben we een verdienmodel ontwikkeld. Als iemand bijvoorbeeld tussen de tien- en dertigduizend volgers had, moest zij vijf keer posten. Voordat we akkoord gingen met het opsturen van onze producten, ontvingen zij een ‘rules & regulations form’, waar onze voorwaarden duidelijk instonden. Verder kregen ze bij hun laatste post een gratis voucher ter waarde van vijftig euro, zodat zij nieuwe artikelen aan konden schaffen. Dat gaf hen meer motivatie om alles te posten.”
Mede door de influencers groeiden Fitgirlcode en Jogha, maar dat is niet het enige. De community building werd steeds serieuzer aangepakt. Heb je bijvoorbeeld de tas in de afbeelding hiernaast weleens gezien?
“Naast dat we waardevolle online content weggaven, is er ook een offlinestrategie ontwikkeld. Er werd namelijk een tas gemaakt met de quote ‘Do your squats, eat your vegetables, wear red lipstick and don’t let boys be mean to you’. Een echte powerquote voor vrouwen, die onwijs gewaardeerd werd. De tassen gaven we weg via give away’s op onze kanalen en de engagement steeg daardoor onwijs. De community feeling werd hierdoor alleen maar sterker.”
Nu hebben we het veel over Aranka’s bedrijven gehad, maar what about Aranka herself? Naast Pretty Ambitious business coach gaat zij tegenwoordig ook als workingmom én bride to be door het leven. En dit alles deelt zij maar al te graag op haar account @aranka.world. Volg je Aranka nog niet? Snel doen! We kunnen je namelijk vertellen dat haar zoontje Lennon het toppunt van cute is!
En precies om deze reden heeft Aranka het roer omgegooid. Zowel Jogha als Fitgirl code zijn inmiddels verkocht, zodat zij meer tijd heeft om te genieten van momlife!
“Er werd elke dag gepost en ik was dag en nacht bezig met bouwen. Als toentertijd schermtijd bestond, zat ik zeker aan de tien uur én had ik ook nog mensen die met me meekeken. Als je zoiets groots wilt bouwen, kan dat niet met een béétje strategie en community management. Je moet er vol voor gaan en dat heb ik gedaan. Ik ben onwijs trots op alles wat ik heb neergezet, maar op dit moment heb ik een bedrijf met minder personeel en doe ik wat ik echt leuk vind: andere ondernemers helpen met hun succes.”
Én daar is ze super goed in; ze heeft al tientallen ondernemers geholpen, waaronder onze eigen Vyella. Daarom vroeg ik mij af wat dé goudentip is om je zichtbaarheid te vergroten?
“Eén antwoord is daar niet op te geven, maar ik heb wel een trucje waar Fitgirlcode veel volgers mee heeft gekregen. Ik ging namelijk samenwerken met andere communities die dezelfde doelgroep hadden. We gaven elkaar shout outs en zo kwamen er weleens honderden volgers bij uit onze doelgroep. Tegenwoordig werkt dat niet meer op die schaal, maar toch is het waardevol. Elke volger kan namelijk een klant worden. Probeer ook verder te denken dan je letterlijke concurrenten. Wij werkten met Fitgirlcode bijvoorbeeld samen met iemand die kookboeken verkocht. Denk bijvoorbeeld na over: Welke bedrijven zijn gerelateerd aan mijn product of welke interesses heeft mijn doelgroep nog meer?”
Zelf is Aranka influencer, met een bereik van 25.000 volgers, maar er zit een groot verschil tussen een influencer zijn en een succesvol business account runnen:
“Als ik een bedrijf coach, zorg ik niet dat ik allemaal Kim K’s opleid. Een business account is heel anders en je hebt geen duizenden volgers nodig om succesvol te zijn. Je wilt volgers uit jouw doelgroep die werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, anders is het van weinig waarde. Pretty Ambitious groeit bijvoorbeeld veel harder dan mijn persoonlijke account, omdat ik het veel strategischer aanpak. Wel heeft het een stuk minder volgers, maar het account is gericht op het vinden van leads en die omtoveren tot sales. Dat gaat zo goed dat ik op dit moment mijn website eigenlijk niet eens nodig zou hebben.”
Dat Aranka een échte businessexpert is één ding wat zeker is. Heb jij veel geleerd uit dit interview en zou je meer willen leren van Aranka? Ben je na dit interview helemaal geïnspireerd om aan de slag gaan met een sales strategie in de vorm van Influencer marketing? Dan heeft Online Jungle leuk nieuws voor jou! Wij mogen namelijk 10% korting geven op de online Influencer Marketing Masterclass van Aranka. Hierin vertelt Aranka in 90 minuten alles wat ze weet over samenwerkingen met influencers en hoe je deze opzet voor jouw bedrijf. Klik op de link en vul de kortingscode 'onlinejungle' in en you are ready to go!
Wist je trouwens dat Aranka met haar team van Pretty Ambitious is gevestigd op het kantoor van Hashtag Workmode in Rotterdam? Wij hebben met Emilie Sobels, de eigenaresse van Hashtag Workmode, een interview gedaan over haar all female co-workingspaces door heel Nederland. Voor het geval je nog niet uitgelezen was ;)