Interview met zakelijk vlogger Lieke van der Plas van LEF media

Interview met zakelijk vlogger Lieke – LEF Media

Vloggen is hip! Je hoeft YouTube maar te openen en er poppen video’s op van vloggers die over hun eigen leven, kledingstijl, make-up of games vertellen. Maar naast dat vloggen dé manier is om meer over jezelf te laten zien, is dit natuurlijk ook voor bedrijven mogelijk. En daar zag vlogger Lieke een gat in de markt. Met haar bedrijf LEF Media maakt Lieke (samen met haar team) bedrijfsvlogs om bedrijven op een creatieve manier in the picture te zetten.

Als zakelijk vlogger geef je een kijkje achter de schermen bij verschillende bedrijven door middel van een vlog. Maar is een bedrijfsvlog voor iedere branche mogelijk?

“Elk bedrijf heeft een persoonlijk verhaal en een vlog geeft je de kans om dat verhaal vast te leggen. Mensen zijn tegenwoordig meer op zoek naar het persoonlijke achter een bedrijf en daarom zijn vlogs zó populair geworden. Ooit ben ik alleen begonnen, maar nu werk ik samen met verschillende zakelijk vloggers, zodat we de juiste vlogger bij een opdracht kunnen plaatsen. Verder werk ik samen met een editor en vlogmanager, zodat we een bedrijf volledig kunnen ontzorgen op het gebied van zakelijk vloggen.”

De week van zakelijk vlogger Lieke

Als eigenaresse van LEF Media leidt zakelijk vlogger Lieke een druk leven waarin ze van hot naar her rijdt. Wij zijn benieuwd hoe Lieke dit allemaal managet en vroegen haar daarom hoe een gemiddelde week eruitziet als ondernemer.

“Ik probeer elke maandag een dag op kantoor te zijn. Op deze dag doe ik mijn administratie en een stukje (after)sales. Verder ben ik vooral veel onderweg om te filmen of te presenteren op locatie, maar ik geef ook in-company workshops ‘zakelijk vloggen’ en 1-op-1 coachingssessies  om zzp’ers zelf te leren vloggen.”

Maar als er zoveel vloggers rondlopen, waarom zou een bedrijf dan juist voor LEF Media moeten kiezen?

“Ik heb heel veel plezier in mijn vak. Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk en ik ben altijd mezelf voor de camera. Mijn missie is om anderen op hun gemak te stellen, zodat zij ook stralend voor de camera zullen staan. Daarnaast denken wij strategisch mee, zijn we creatief en hebben we uiteraard lef. Op die manier creëren we voor ieder bedrijf een unieke vlogserie.”

Lieke van der Plas Lef MediaNaast het vloggen is Lieke ook cameravrouw, presentatrice, regisseuse en producente. Natuurlijk wordt Lieke hier tegenwoordig in versterkt door haar team, maar de diversiteit vindt ze nog altijd terug op de werkvloer. Vloggen is namelijk méér dan even snel een video opnemen en online plaatsen. Zakelijk vloggen bestaat niet zonder een strategisch plan.

“Eerst wordt er geluisterd naar de reden wáárom een bedrijf een vlog in wil zetten. Vanuit daar bespreken we de hoeveelheid vlogs, de frequentie en de inhoud. Ook wordt er gekeken via welk platform we de vlogs het beste kunnen verspreiden, want elk platform is weer anders. Een vlog kan ook verspreid worden via de website en in een presentatie, nieuwsbrief of e-mailhandtekening. Iedere vlog heeft één kernboodschap. Voor elke vlog schrijven we een script en streven we het doel per vlog na. We zorgen ervoor dat aan het einde van een video duidelijk is wat de kijker zojuist heeft gezien én vooral wat ze met die informatie kunnen gaan doen. We zorgen dat er een actie mogelijk is: bijvoorbeeld het bekijken van de website of een aankoop doen.”

Als een bedrijf besluit om een vlog in te gaan zetten, wat zijn dan de mogelijkheden? 

“Een vlog kan breed worden ingezet. Tegenwoordig zijn de wervingsvlogs heel populair; we verfilmen dan de vacature van een bedrijf. Verder kunnen we een vlog maken met de focus op een product om deze te promoten of lanceren. Ook kun je een vlog inzetten om meer over jouw bedrijf te vertellen. Bijvoorbeeld ‘the behind the scenes’ vlog, waar je een kijkje neemt achter de schermen bij een bedrijf of een video waar we een dag meelopen met een personeelslid. En heb je nou een leuk event waar je een originele aftermovie van wilt? Dan komen wij gewoon gezellig langs om te vloggen op jouw event.”

Waarom zou een bedrijf een vlog moeten gebruiken en niet gewoon een foto met een leuke tekst?

“Als je een verhaal sterk wilt overbrengen, raad ik zeker een zakelijke vlog aan. Vloggen zorgt voor een échte connectie met de kijker, omdat deze vorm van videomarketing heel persoonlijk is. Je wordt meegenomen in het verhaal en je kan een bepaalde emotie overbrengen. Het is niet voor niks dat de kijkers van een bekende vlogger het gevoel hebben dat de vlogger een goede vriend of vriendin van hen is. Door de inzet van vlogs veranderen jouw kijkers in fans en zo creëer je meer verbinding. Dat betekent niet dat we alleen nog maar vlogs moeten gaan toepassen in onze contentstrategie, want juist een combinatie van verschillende soorten content werkt goed. Dus die foto met een leuke tekst moet je zeker blijven posten. Alleen wie echt verbinding wil creëren en mee wil gaan in deze tijd, past zakelijk vloggen toe.”

Onlangs heeft Royal IHC LEF Media ingeschakeld om vlogs te maken voor de jongere generatie. Instagram is dé online plek voor jongeren. Omdat Royal IHC nog geen Instagram had, zijn LEF Media en Online Jungle een samenwerking aangegaan om een Instagramaccount op te starten met foto en video content. Lieke en Vyella werken vaker samen aan opdrachten en binnenkort gaan ze samen aan de slag voor een hele leuke nieuwe klant! #staytuned

En weet je wat éxtra leuk is! Deze vlogs voor Royal IHC zijn geëdit door Jessy van Sticky Chapters, die wij eerder interviewde over de kracht van video!

Heb je zoiets van hey, zo’n bedrijfsvlog lijkt mij ook wel wat, maar hoe kan ik deze strategisch inzetten? Neem dan zeker vrijblijvend contact op!