Pinterest inzetten als marketingtool.
Pinterest is één van de vele kanalen die vaak onderschat wordt door bedrijven. Het is namelijk een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten onder je huidige volgers, maar ook daarbuiten. Pinterest geeft je de mogelijkheid om een hele nieuwe volgerstroom te vinden en nieuw verkeer naar je website te leiden, maar hoe doe je dat precies? In dit blog vertellen we jou wat Pinterest is, voor welke doeleinden je het kan gebruiken en hoe je succesvol kan adverteren op Pinterest. Ready voor een businessboost?
Wat is Pinterest?
Pinterest is een platform waarop mensen foto’s en video’s kunnen delen, net zoals bijvoorbeeld Instagram. Alleen ziet het er heel anders uit en wordt het ook gebruikt voor andere doeleinden. Op Pinterest zijn mensen vaak op zoek naar inspiratie voor bijvoorbeeld een fotoshoot, outfit ideeën, decoratietips, reisinspiratie, tattoo ideeën en alles waar je een visuele inspiratiebron voor nodig hebt. Het fijne aan Pinterest is dat je eigen ‘bords’ kan aanmaken zodat je makkelijk een visueel moadboard creëert. Je slaat dan heel simpel een pin (Pinterest taal voor post) op in een specifiek bord. Er zijn zoveel onderwerpen die populair zijn en bijna elk bedrijf heeft wel de mogelijkheid om ergens op in te spelen.
Waarom zou mijn bedrijf Pinterest gebruiken?
Ook op Pinterest hebben mensen de mogelijkheid om accounts te volgen. Jouw pins worden dus sowieso gezien door jouw volgers, maar dit is slechts het begin. Zodra iemand jouw pin opslaat, wordt deze pin direct gedeeld met zijn/haar volgers en op deze manier groeit jouw publiek makkelijk als je goede content hebt. Daarnaast stimuleert Pinterest ook deze acties, dus hoe meer mensen actief bezig zijn met jouw pins, hoe meer jouw content naar boven komt op het platform en weer ontdekt kan worden door miljoenen anderen.
Hoe krijg ik bezoekers naar mijn website?
Pinterest bied je de mogelijkheid om jouw website te linken aan je account, waardoor je een websitelink kan toevoegen aan iedere pin die je plaatst. Met één simpele klik belanden mensen dus direct op jouw website of landingspagina.
Hoe creëer ik waardevolle content?
De pins die je plaatst blijven in principe tijdloos, want maanden of zelfs jaren later kunnen mensen je content alsnog vinden in het Pinterest web. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je waardevolle content creëert, want anders zal niemand interesse hebben in jouw pin. Het geheim achter waardevolle content op Pinterest is zorgen dat je iemand ergens meehelpt. Als je een pin aanmaakt kun je een foto, titel, tekst en URL toevoegen. Omschrijf duidelijk het doel van de afbeelding in de titel, voeg een korte tekst toe (je ziet ongeveer de eerste 50 woorden) en plaats een logische call to action naar je website. Zorg dat mensen wat hebben aan jouw pin als ze bepaalde zoekwoorden intikken, want anders wordt er hoogstwaarschijnlijk over jouw pin heen gekeken.
Wat zijn de voordelen van een zakelijk account?
Voor de bezoekers lijkt er geen verschil tussen een persoonlijk en zakelijk account, maar als accountbeheerder zie je wel degelijk verschil. Je kunt namelijk bepaalde statistieken inzien zoals:
- Impressies: het totaal aantal keer dat je pins getoond zijn.
- Betrokkenheidsacties: het totaal aantal betrokkenheidsacties bij je pins. Hieronder vallen bewaaracties, close-ups, link kliks en vegen op carrouselkaarten.
- Close-ups: het totaal aantal keer dat mensen een close-up van je pin hebben bekeken.
- Bewaard: het totaal aantal keer dat mensen je pins op een bord hebben bewaard.
- Link kliks: het totaal aantal keer dat mensen hebben doorgeklikt op je pin naar een bestemming binnen of buiten Pinterest.
- Videoweergaven: het aantal weergaven gedurende minimaal 2 seconden met 50% van de video in beeld
- Gemiddelde kijktijd: de gemiddelde tijd die iemand besteedt aan het bekijken van je video.
- Pinterest 95%-weergaven: het aantal keer dat je video tot 95% van de lengte is bekeken.
- Totale kijktijd: de totale kijktijd van je video in minuten.
Ook kun je doelgroep statistieken inzien met een zakelijk account.
In deze statistieken vind je de gegevens over gebruikers die de afgelopen 30 dagen jouw pins hebben gezien of er iets mee hebben gedaan. Gegevens zoals:
- De populairste categorieën en gerelateerde interesses.
- Leeftijd en geslacht.
- Woonplaats.
- Apparaat gebruik.
Adverteren op Pinterest
Als je gaat adverteren op Pinterest heb je sowieso een zakelijk account nodig, want je wilt uiteraard al deze gegevens in kunnen zien. Als je wilt gaan adverteren kun je een pin met een foto of video promoten:
- Video's verschijnen met maximale breedte op volledige grootte in de tijdlijn van mobiele gebruikers, waardoor je merk nog meer opvalt.
- Met foto heb je de mogelijkheid om twee tot vijf afbeeldingen te plaatsen in een carrousel zoals het voorbeeld hier rechts van IKEA.
- Promoot een standaard pin en kom bovenaan bij bepaalde trefwoorden en doelgroepen.
Je kunt de gesponsorde video's of foto’s voor allerlei marketingdoeleinden gebruiken zoals:
- Merkherkenning: informeer mensen over je merk of product, of stimuleer videoweergaven.
- Overweging: verhoog het aantal bezoekers naar een bestemming op of buiten Pinterest.
- Conversies: vertel je merkverhaal om meer acties te stimuleren, zoals aankopen, aanmeldingen en leads.
Als je een sterk Pinterest account combineert met adverteren kan Pinterest zeker zorgen voor een verhoogde omzet. Stel jezelf in op een specifieke doelgroep en creëer waardevolle content en verhoog je kansen door te adverteren voor die doelgroep. Om de conversiedoelen te ondersteunen kan je meerdere advertentie-indelingen gebruiken. Of je nu kiest voor standaard gesponsorde pins, gesponsorde video's of carrouselpins, als je maar altijd een duidelijke 'call to action' en een aantrekkelijke website waar de bezoekers op terecht komen. Dan zijn we van Online Jungle benieuwd; ga jij een Pinterest account aanmaken voor je bedrijf?
Wil je graag adverteren op Pinterest, maar heb je geen tijd om het zelf te doen? Geen probleem, want Online Jungle werkt al langere tijd met Pinterest en wij kunnen jouw Pinterest strategie helemaal overnemen. Benieuwd? Neem dan contact met ons op.
Yes, ik wil meer info over adverteren via social media!