TikTok: is het de moeite waard voor mijn bedrijf?
Afgelopen jaar is het nieuwe platform TikTok ontzettend hard gegroeid wereldwijd, maar ook in Nederland. In november 2019 telde TikTok wel meer dan één miljoen gebruikers in Nederland en meer dan 750 miljoen gebruikers wereldwijd. Dit zijn cijfers waar een marketing- en/of ondernemershart harder van gaat kloppen, maar de grote vraag is: is TikTok het ook echt waard? In dit blog gaan wij dieper in op de nieuwe trend, belichten we de doelgroep, wat voor content er te vinden is, leggen we uit of jouw bedrijf TikTok-waardig is, welke marketingopties er zijn en behandelen we een extra nieuwtje voor de ouders onder ons. Ben jij benieuwd of jouw bedrijf héél gauw een TikTok account moet aanmaken? Lees dan met ons mee.
Wat is TikTok?
TikTok is een social media app waarmee je filmpjes van 15 tot 300 seconden kan maken in verschillende categorieën zoals vlog, lyp-sync, comedy, sport of videoclips. Maar laten we voor nu even bij het begin beginnen; TikTok heette eerst helemaal geen TikTok. Het is namelijk de tweede versie van de al eerder bekende app Musical.ly, wat in grote lijnen hetzelfde inhoudt als TikTtok. Musical.ly was gelanceerd in 2014 door de twee Chinese ondernemers Alex Zhu en Luyu Yang en in augustus 2018 werd Musical.ly getransformeerd tot TikTok. Op dit moment staat TikTok op nummer 2 in de ‘Top gratis apps’ van de Apple App store.
De doelgroep.
Vanwege de grote populariteit van de social media app vragen veel bedrijven zich af of ze niet mee moeten doen met deze trend. Een logische vraag, maar eigenlijk kunnen veel bedrijven deze app links laten liggen. De basis van goede marketing ligt namelijk bij het bepalen van jouw doelgroep. Als jij niet weet wie jouw doelgroep is, kan je ook niet de juiste marketing toepassen. Er zijn over de TikTok doelgroep meerdere claims te vinden op het internet, maar het komt erop neer dat de meeste gebruikers van ‘Generatie Z’ zijn. Generatie Z is de opvolgende generatie van de millennials en hebben ruim genomen een geboortejaar tussen 2000 en 2015. Er zijn ook wat millennials te vinden op TikTok, maar Generatie Z heeft zeker de overhand. Generatie Z zit gemiddeld ook langer op TikTok dan een millennial. Onder de millennials zijn Facebook en Instagram nog steeds erg populair.
Wat voor content is er te vinden?
Als jouw bedrijf de doelgroep jongeren wil benaderen is het dus wel aan te raden om een TikTok account aan te maken. Houdt er alleen wel rekening mee dat het een video platform is en dat de populairste video’s zijn in de categorieën lyp-sync, muziek, dans en challenges. De video’s mogen maar max 300 secondes bevatten, dus een tien minuut lange vlog zal niet werken. Generatie Z heeft door een overvloed aan prikkels ook een kortere spanningsboog, dus dat is goed om te onthouden.
Ben jij er inmiddels achter gekomen dat jouw bedrijf TikTok-waardig is?
Dan is het misschien wel handig om te weten wat voor marketing je kan toepassen om jouw doelgroep te bereiken. Als bedrijf kan je namelijk drie dingen doen:
- Adverteren.
- Samenwerken met één van de influencers (In Nederland zijn er inmiddels influencers met miljoenen volgers).
- Een hastag claimen, waarmee je een hashtag challenge kan starten.
Wil je meer weten te weten komen over de bovenstaande marketingopties? Lees dan nu onze blog over adverteren op TikTok. Hierin leggen we uitgebreid uit wat jouw mogelijkheden zijn als bedrijf en wat dat ongeveer gaat kosten.
De 'Family Safety Mode'.
Last but not least; aan het begin van dit artikel vertelden we jou dat we nog een leuk nieuwtje hadden voor de ouders onder ons. Zoals eerder al besproken, is TikTok ontzettend populair. Dit is leuk, maar er zijn ook veel jongeren ‘verslaafd’ aan dit platform en voor de ouders is dat minder leuk. Ook zijn alle TikTok accounts openbaar en wordt er voor de echte jonkies weleens wat ongepasts gepost. Máár gelukkig is TikTok met een oplossing gekomen; de ‘Family Safety Mode’. Deze tool geeft ouders de mogelijkheid om in te stellen hoelang hun kind de app per dag kan gebruiken en wat voor video’s de app mag laten zien, zodat kinderen beschermd kunne worden tegen seksuele en gewelddadige video’s. Ook kan de ouder de optie privé berichten uitschakelen, zodat vreemde mensen geen berichten meer kunnen sturen. You go TikTok!
Nu hebben we het natuurlijk uitgebreid over TikTok gehad, maar ben jij er nou achter gekomen door dit artikel dat Instagram bijvoorbeeld een beter platform is voor jouw bedrijf? Dan hebben wij ook nog wat leuks voor jou! Wij hebben namelijk een gratis 'Insta on point' E-book. Hier vind je veel tips voor het professioneel maken van jouw Instagram. En weetje waar ook veel tips te vinden zijn? Op ons Instagramkanaal, duh! ;-) Bekijk hieronder onze laatste posts en ga op zoek naar de verschillende tips in de captions.