Ondernemer Hebe Illing vertelt je in deze nieuwe #BUSINESSTALK alles over haar visie op data en marketing.
Sinds 2017 is Hebe Illing ondernemer en helpt ze anderen dagelijks met het creëren van meer inzicht en overzicht. Meten = weten is Hebe’s motto en zo dus ook van haar bedrijf ‘Bureau Up’. Samen met een team gaat ze aan de slag om haar klanten te helpen groeien door gebruik te maken van data. Want hoe weet je anders of je bedrijf gezond is? Welke doorgroeimogelijkheden je kunt benutten? Of hoe je nieuwe content scoort op social media? In dit interview deelt Hebe met ons haar verhaal, haar visie op data en marketing, en hoe ze haar eigen marketing aanpakt. Nieuwsgierig geworden? Lees dan met ons mee.
Hebe heeft als online marketeer bij verschillende bedrijven gewerkt. Zij weet daarom als geen ander hoe belangrijk statistieken zijn. Wij vroegen haar hoe zij tot het besluit is genomen om zich fulltime op data te richten:
“Ik heb bij een aantal bedrijven als marketeer in loondienst gewerkt en dat vond ik ontzettend leuk om te doen. Bij het laatste bedrijf waar ik voor heb gewerkt, ben ik zes jaar gebleven en daar heb ik mij een bepaalde kant op ontwikkeld. Het was een hele toffe baan voor een bedrijf waar ik heel graag voor wilde werken. Enthousiasme ontbrak er bij mij zeker niet en ik wilde graag het bedrijf verder helpen met groeien. Toentertijd besteedde het bedrijf bijvoorbeeld veel geld aan adverteren, maar eigenlijk hadden ze geen idee wat er precies uitkwam. Dit zag ik als een kans, want met de juiste data kun je de groeimogelijkheden analyseren en de valkuilen inzien. Vanaf dat moment ben ik mij eigenlijk hard gaan maken om meer met data te gaan doen binnen dat bedrijf.”
Het data en marketing vuurtje was aangewakkerd, maar welke stappen heb je vervolgens ondernomen om ook daadwerkelijk meer inzicht te krijgen in data?
“Eerst hebben we Google Analytics goed ingericht waarna we, toen nog houtje-touwtje, de data in Excel analyseerden. Vervolgens hebben we hier ook interne bedrijfscijfers aan gekoppeld, waardoor alles inzichtelijk werd. Ik had hier zóveel lol in, waardoor ik eigenlijk in het business intelligence gedeelte gerold ben.”
Inmiddels ben je ondernemer en run je een goedlopend bedrijf, maar dat zal vast en zeker niet vanzelf zijn gegaan. Wat heeft ervoor gezorgd dat je toch wilde gaan ondernemen in plaats van in loondienst te blijven werken?
“Doelgericht werken maakte mij als persoon het meest gelukkig en bij een groot bedrijf duurt alles vaak langer. Ik wilde graag knallen en zo snel mogelijk doorpakken, maar dat lukte dus niet altijd in mijn baan. Daarom wist ik dat het tijd werd om als ondernemer aan de slag te gaan, zodat ik zelf het tempo kon bepalen. De eerste maanden ondernemen was veel uitproberen en had ik eigenlijk ook niet veel klanten, omdat ik toen nog vrij weinig aan eigen marketing deed. In 2018 ben ik eigenlijk pas écht gaan ondernemen en heb ik alles op alles gezet om mijn doelen te behalen.”
Dan zijn wij nu uiteraard nieuwsgierig hoe je jouw eigen marketing in 2018 serieuzer op bent gaan pakken. Kun je daar wat meer over vertellen?
“Allereerst ben ik gestart met het benaderen van mijn LinkedIn-netwerk, dus dat was meer salesgericht. Ik ben al mijn connecties af gegaan en heb er een aantal persoonlijk benaderd met een aanbod wat ook daadwerkelijk bij hen zou passen. Dit werkte goed, want het conversiepercentage was vrij hoog; ik mocht overal op gesprek komen. Daardoor had ik opeens veel werk en kon ik echt gaan bouwen, ook qua marketing. Op LinkedIn was ik dus vrij actief, maar ook op Instagram begon ik steeds meer te delen over mijn werk. Alleen merkte ik dat dit echt mijn doelgroep niet was. Pas een hele tijd later, toen ik het Moneybird dashboard ontwikkelde, werd Instagram ook echt een marketingkanaal voor mij. Dat is namelijk een dashboard voor zzp’ers en kleinere ondernemers om meer inzicht te krijgen in hun financiën. Maar het was niet direct een groot succes hoor."
"Eigenlijk was ik vrij onbekend met marketing voor deze doelgroep, want ik focuste me daarvoor alleen op multinationals, de overheid en mkb-bedrijven. Wat ik destijds heb gedaan met het Moneybird Dashboard is dat ik het in één keer heb gelanceerd zonder enige aankondigingen. Spoiler alert: dat werkte dus helemaal niet. Het verkocht namelijk niet zo goed als ik had gewild. Maar de aanhouder wint. Daarna ben ik mijn strategie om gaan gooien. Ik was bezig met het creëren van een nieuw dashboard: het Instagram dashboard en dit keer heb ik het helemaal anders aangepakt en nam ik mensen al mee in het proces, zodat ik hen alvast warm kon maken voor de lancering. En ja hoor; het werkte! Dit keer was het effect veel groter en werd het goed verkocht.”
Marketing is veel uitproberen en soms ook fouten maken, maar dat is helemaal niet erg als je er maar van leert. Echter kun je soms niet eens doorhebben dat hetgeen dat je aan het doen bent niet heel succesvol is, als je geen inzicht hebt. Daarom zijn wij benieuwd wat Hebe zelf allemaal aan data-analyses doet voor haar bedrijf.
“Als ondernemer ben je constant op zoek naar manieren om te groeien en het is een kwestie van op zoek gaan naar de juiste tools daarvoor. Maar wat je ook doet om te groeien; je moet wel die groei in kunnen zien, want anders doe je half werk. Vandaar dat ik eigenlijk alles wat belangrijk is binnen mijn bedrijf analyseer en in één groot dashboard bijhoud. Dit is natuurlijk ook wat ik voor bedrijven doe, zodat ze gemakkelijk hun belangrijke data in kunnen zien. Daarom is het gedeelte automatiseren ook zo belangrijk, want dat zorgt er voor dat je dagelijks geen tijd kwijt hoeft te zijn aan het verzamelen van je data maar het analyseren en meetbaar maken van je doelen. Want daar gaat het uiteindelijk om; je hebt een bepaald doel en dat wil je zo snel en efficiënt mogelijk behalen.”
Ontzettend inspirerend om zo praktisch naar je doelen te kijken. Dan komen we nu bij de laatste vraag: welke ondernemers op Instagram inspireren jou dagelijks?
“Dat zijn er sowieso ontzettend veel, waaronder de vrouwen in mijn (twee) mastermind groepen en mijn ‘business buddies’. Daarnaast volg ik veel leuke mensen op Instagram, zoals Tineke Zwart (@tineke_zwart), Angela Lodder (ook in mijn mastermindgroep) (@angelalodder.nl), Aranka van Pretty Ambitious (@prettyambitious_com) en Fast Forward Amy (@fastforwardamy).
Maar om er maar een aantal te kunnen noemen, doet eigenlijk af aan al die andere leuke mensen die ik volg en regelmatig interactie mee heb op socials!"
Dat we veel kunnen leren van Hebe en haar datamindset is inmiddels wel duidelijk geworden. Het overzichtelijk maken en automatiseren van je data en marketing kan een goede stap zijn om je serieuzer bezig te houden met de groei van je bedrijf. Houd daarom Hebe zeker in de gaten voor meer waardevolle tips over data en marketing. Ben je nu helemaal geïnspireerd en zou je graag nog meer lezen? Lees dan ook het interview met Aranka van Pretty Ambitious (waar Hebe hierboven ook over vertelt) of één van onze andere inspirerende #BUSINESSTALKS.