Wat is een KPI? En hoe gebruik je het?
KPI’s: wat zijn het en hoe kun je het gebruiken om je bedrijf te laten groeien? Als onderneming heb je (als het goed is) doelen, of ze nou korte- of lange termijn zijn. KPI’s zijn een manier om je doelen werkelijk te meten en in te zien hoe de vooruitgang ervan gaat. Ze helpen je met meer overzicht in je bedrijf en overzicht=inzicht natuurlijk. Ben je benieuwd naar wat een KPI precies is? En hoe jij deze kunt gebruiken? Lees dan met ons mee.
KPI betekenis
De afkorting KPI staat voor Kritieke Prestatie Indicatoren. Je zou de afkorting ook kunnen vertalen naar het Engels, want het betekent hetzelfde: Key Performance Indicators. Nu je de betekenis weet, is het natuurlijk ook wel fijn om de definitie ervan te weten: een KPI is een operationeel instrument om de prestaties van een bedrijf te monitoren met als doelstelling deze te verbeteren. KPI’s maken de voortgang binnen een bedrijf meetbaar en tastbaar. Zo kun je zien wat er goed gaat en waar je nog aan kunt werken; best wel handig, toch?
Voorbeelden KPI
Eigenlijk kun je KPI’s gebruiken voor al je doelen (in je bedrijf). Het zal je namelijk verbazen hoe meetbaar alles eigenlijk is. Je kunt zelfs KPI’s opstellen voor het doel: ‘Ik wil binnen een jaar een succesvol bedrijf hebben’. Dit klinkt heel breed en dat is het ook, maar toch heb jij een definitie van succes. Er hangt waarschijnlijk een prijskaartje aan of een bepaald aantal klanten etc. Uiteindelijk kun je dus alles meten binnen een bedrijf. Hieronder staan een paar voorbeelden van KPI’s:
- Winstmarges.
- ROI (Return on Investment)
- Conversiepercentages.
- Aantal leads.
- Gemiddeld aankoopbedrag van klanten.
- Nieuwe inschrijvingen voor de mailinglijst.
En zo kun je nog veel meer verzinnen.
SMART model
Waar moet een KPI aan voldoen? Een goede KPI voldoet altijd aan het SMART principe. Dit is een makkelijk model wat je kunt hanteren en dat ziet er zo uit:
- Specifiek: De KPI moet duidelijk geformuleerd zijn, zodat er geen misvattingen over kunnen komen. Het moet zo gesteld zijn dat er maar één uitleg mogelijk is.
- Meetbaar: Er zitten gegevens aan verbonden waar je het doel mee kunt meten. Het moeten gegevens zijn die beschikbaar blijven in de tijd van de KPI en die je tussentijds kunt meten.
- Acceptabel: Is het een doel wat acceptabel is voor het bedrijf en het management? Wanneer dit niet zo is zal er minder toewijding zijn om het doel te bereiken.
- Realiseerbaar: Is het doel realistisch? Is het doel mogelijk met de huidige budgetten, het personeel en de actuele markt?
- Tijdsgebonden: De periode waarin de KPI gemeten wordt is exact en heeft een duidelijk begin- en eindpunt waarop het gemeten wordt. Ook tussentijdse meetmomenten moeten idealiter worden ingepland.
Het gebruiken van de KPI’s
Een fout die vaak wordt gemaakt door bedrijven is dat ze te veel KPI’s opstellen. In dit geval is het namelijk minder=meer, want anders verlies je de focus. Drie tot zes KPI’s zijn vrijwel altijd voldoende en hoe groter je bedrijf is, hoe eerder je tegen de zes aanzit. Je moet ook als bedrijf niet te veel in één keer willen. Natuurlijk is het goed om groots te dromen, maar in de praktijk kun je je beter focussen op wat kleinere stappen, want de kans dat je dan je dromen gaat bereiken, is veel groter. Eventueel kun je ook je KPI’s uitbesteden aan professionals binnen je bedrijf of bijvoorbeeld een business consultant (of iets in die richting) inhuren die ervaring heeft met het scherp instellen van KPI’s.
Richt je niet alleen op geld
Al je KPI’s instellen op winstmarges, omzet en ROI’s kan heel logisch lijken, maar het is vaak niet het enige wat belangrijk is. Consumenten of andere bedrijven kopen meestal niks de eerste keer dat ze op je website belanden of op een andere manier in contact komen met je bedrijf. Bij zowel de B2B als B2C gaat het om relaties bouwen met je (potentiële) klanten, dus het is verstandig om daar ook bijvoorbeeld een KPI voor te creëren. Denk bijvoorbeeld aan vragen zoals: ‘Hoeveel mensen openen er onze nieuwsbrief? Hoeveel engagement hebben we op socials? Hoe vaak wordt er geklikt op een advertentie? Hoeveel mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief?’. Denk dus verder dan alleen KPI’s die direct betrekking hebben op de portemonnee en ga zorgvuldig om met de data die je hebt. Een bepaalde campagne hoeft het namelijk niet per se slecht te doen, omdat het niet veel omzet oplevert. Kennis van je data en de gevolgen daarvan zijn uiterst belangrijk om te meten, weten en begrijpen.
Elk bedrijf kan KPI’s gebruiken en als je het goed doet, kun je als bedrijf ook groeien. Inzicht is namelijk zó belangrijk om te kunnen groeien met je bedrijf, want anders doe je eigenlijk ook maar wat. Uiteraard heeft Online Jungle zijn eigen KPI’s, maar wij stellen deze ook weleens op voor klanten in de campagnes die we doen. Als we bijvoorbeeld adverteren op Google of Facebook stellen we altijd wat KPI’s op om het succes van de campagnes te meten. Zou je daar wel meer over willen weten? Neem dan even een kijkje op onze pagina over Google adverteren of social adverteren.