#BUSINESSTALK Online Jungle in gesprek met Tiara van Naturally Granola
Naturally Granola maakte al het perfecte ontbijt voordat de schappen gevuld werden met verantwoorde granola’s. Naturally Granola is gezond, mega lekker en duurzaam. Elke week wordt het gebakken in The Social Bakery Rotterdam met een authentiek (en strikt geheim ?) recept. Hoewel Tiara en Nikos, eigenaren van Naturally Granola, al granola maakten voordat de hele hype begon, doen zij extra hun best om toch uit te blinken tussen alle concurrenten. Dat kan uiteraard niet zonder goede marketing en daar gaan wij het met Tiara over hebben in deze #BUSINESSTALK. Lees je mee?
Nikos en Tiara zijn beide ontbijtliefhebbers, maar de combinatie lekker én gezond konden zij maar niet vinden. Na de nodige experimenten is uiteindelijk Naturally Granola ontstaan.
“Toentertijd waren er nog geen verantwoorde én makkelijke ontbijtjes in de supermarkt. Zeker de granola’s zaten vol met suiker en kunstmatige stoffen. Daarom zijn we aan de slag gegaan met een onderzoek naar de beste ingrediënten en hebben recept na recept in eigen keuken geprobeerd. Uiteindelijk kwam onze huidige original eruit: ‘The Signature Granola’. De verkoop groeide langzaam. Mond-tot-mondreclame was onze grootste vriend. Uiteindelijk hebben we het serieuzer aangepakt. Zo zijn we actief geworden op social media én is er een webshop gebouwd.”
Vandaag de dag verkoopt Naturally Granola zowel aan consumenten als bedrijven. Zo is Naturally Granola inmiddels bij verschillende hotels en ontbijt- én lunchzaakjes te verkrijgen. De markt stroomt inmiddels over van granola, maar wat zorgt ervoor dat mensen toch voor Naturally Granola kiezen?
“Eén van onze USP’s is de chunkyness van de granola; het zijn grote brokken met veel smaak. Ook zijn wij één van de weinigen waarbij de chunkyness niet komt van veel suiker gebruiken. Verder houden mensen echt van de smaak van onze granola. Als ze het eenmaal geproefd hebben, willen ze niets anders meer. Alleen moeten wij er natuurlijk wel voor zorgen dat mensen het gaan proeven.”
En om ervoor te zorgen dat mensen het gaan proeven hebben Tiara en Nikos meerdere dingen bedacht:
“Online zorgen we ervoor dat we goed zichtbaar zijn via Instagram. We posten regelmatig en nemen onze volgers mee in ons verhaal door leuke details te vertellen over ons en de granola. Hoe langer je ons volgt, hoe beter je het bedrijf leert kennen. Ook zorgen we er actief voor dat we in gesprek gaan met de klant. Alle DM’s en e-mails worden met veel aandacht beantwoord.”
Sinds een tijd werkt Naturally Granola ook samen met influencers.
“We vinden het belangrijk om met influencers te werken die ook werkelijk onze granola lekker vinden en die achter het product staan. Ook heb ik gemerkt dat eenmalige posts niet goed werken voor ons en daarom gaan we nu alleen langdurige samenwerkingen aan. De influencer post dan consistent één keer per week wat meer vertrouwen opbouwt bij hun volgers. We werken ook niet samen met influencers die veel volgers hebben, maar juist met influencers die veel actieve volgers hebben. Soms kan een influencer met 1500 volgers net zo waardevol zijn als één met 10.000 volgers. Het is belangrijk om te kijken of hun volgers jouw doelgroep zijn én of ze actief de influencer volgen.”
De online verkopen zijn momenteel het belangrijkst voor Tiara en Nikos. De meeste bestellingen worden namelijk gedaan via de webshop. Op dit moment wordt er niet gefocust op het scoren van nieuwe klanten, maar wel op extra verkopen door middel van upsell.
“We hebben nu een Naturally Granola abonnement waardoor je niet steeds opnieuw je granola hoeft te bestellen. Dit is aantrekkelijk voor onze vaste klanten. Daarom focussen wij ons met de huidige marketing op de klanten die we al hebben. Sinds een tijd werken we ook met een growth hacker die onze ads maakt en ook zij focust zich nu op de upselling. De tip die je hieruit kan halen is dat je soms als bedrijf moet kijken naar wat je al hebt, in plaats dat je je altijd maar focust op nieuwe klanten. Je wilt je huidige klanten niet verliezen.”