#BUSINESSTALK: Online Jungle in gesprek met Remco om meer te leren over presenteren
Leren presenteren, het is een vak apart en precies daarom startte Remco Verwaijen zijn bedrijf Remco Presenteert. Met jaren ervaring in marketing en communicatie, toneelspelen en presenteren was dit de logische vervolgstap voor de presentatie expert Remco. Dat presenteren belangrijk is voor een ondernemer, daar kunnen we niet meer omheen. Vroeger was het vooral offline, maar tegenwoordig is online presenteren net zo belangrijk. Online presenteer je weliswaar niet voor een ‘echt’ publiek, maar in de camera presenteren is ook niet makkelijk. Het vergt oefening en doorzettingsvermogen om ook maar enigszins natuurlijk over te komen voor de camera. Daarom deelt Remco vandaag tips over presenteren, hoe je dat online toepast en vertelt hij waarom presenteren zo belangrijk is.
Remco had altijd al een passie voor toneelspelen en hij is daar ongeveer twintig jaar geleden mee gestart. Dankzij zijn studie Marketing en Communicatie is hij tot het heden werkzaam in deze branche. Een tijd lang dacht hij er al over na om zijn vaardigheden met elkaar te combineren:
“Nadat ik de theaterschool Rabarber heb afgerond, kreeg ik al snel aanbiedingen om te spelen in verschillende producties. Dit heb ik altijd gedaan naast mijn banen in marketing en communicatie. De afgelopen jaren merkte ik, met de opkomst van video, dat ik toneelspelen en mijn baan mooi kon combineren. Bijna een jaar geleden ben ik mijn bedrijf gestart. Dit geeft mij de mogelijkheid om anderen te leren presenteren. Vooral voor ondernemers is dit een nuttige vaardigheid. Het is tegenwoordig belangrijk dat je jezelf en je bedrijf goed op de kaart zet. Met video kan dat.”
Ooit weleens gehoord van de uitspraak ‘oefening baart kunst’? Dit geldt ook voor leren presenteren. Alleen blijft het wel zo dat het de één wat beter afgaat dan de ander. Remco is er voor diegenen die het zelf moeilijk vinden om te presenteren of er in korte tijd écht goed in willen worden.
“Niemand is een natuurtalent wanneer je het hebt over presenteren. Maar dat is helemaal niet erg, want er is één voordeel: iedereen kan het leren! Daarvoor zul je wel moeten oefenen. Iedereen heeft een valkuil in het begin en dat verschilt van stotteren tot te snel praten tot te veel ‘uhm’ zeggen. Voor elke valkuil heb ik wel een techniek, maar er is één techniek die overal op toe te passen is: oefenen. Tijdens het leerproces moet je ervoor zorgen dat je jezelf leert kennen als presentator. Een goede manier om dat te doen is jezelf filmen. Zo kun je zien hoe je overkomt en gedraagt voor een “publiek”. Zo zie je jouw valkuilen en kun je jezelf verbeteren. Elke keer zal je zien wat al beter gaat en wat nog verbetering nodig heeft. Superhandig.”
Als je Online Jungle al een tijd volgt, zal je de volgende zin vast herkennen: ‘De kern van een goede marketingstrategie is weten wie je doelgroep is’. En presenteren is toevállig ook een vorm van marketing, dus is de doelgroep natuurlijk essentieel. Wel is het net even wat anders:
“Wanneer je presenteert, heb je meestal niet één vaste doelgroep. Waarschijnlijk heb je wel een vaste doelgroep voor je sociale media, maar wat nou als je een pitch gaat houden? Of als je wordt gevraagd om op een evenement te spreken? In zulke gevallen is het belangrijk om te weten wie je publiek is. Speel in op hun kennis, interesses en humor. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen een business event voor startup bedrijven of bedrijven met +5 jaar ervaring. Pas je stijl en inhoud daarop aan.”
We leven in een tijd waar de term monopolie bijna niet meer voorkomt. Daarom is het éxtra belangrijk dat jij als ondernemer toch een manier vindt om je zichtbaar te maken. Jouw bedrijf presenteren op sociale mediakanalen zoals YouTube, Facebook, TikTok of Instagram zijn daar gunstig voor.
“Als je gaat presenteren op sociale media is het belangrijk dat je jouw kracht kan laten zien. Wat maakt jou en jouw bedrijf zo uniek? Waarom zouden klanten voor jou moeten kiezen en niet de concurrentie? Wat is jouw verhaal? Dit zijn onder andere vragen die je kan beantwoorden voor de klant door video’s te maken. Ieder bedrijf heeft wat te vertellen en dat is vaak waar ze in kunnen uitblinken. Maar ook al is jouw verhaal het beste verhaal ooit; als je het niet goed weet te presenteren, ben je nog nergens.”
Presenteren is een vak apart waar je lef en doorzettingsvermogen voor nodig hebt. Remco beheerst dit natuurlijk als geen ander, maar wij waren wel benieuwd welke ondernemers hij goede presentators/marketeers vindt. Hij kwam uit op de volgende ondernemers:
- Valerie Communiceert | @valeriecommuniceert
- Shauna | @shauna.blijvenleren
- Elise Darma (uit Canada) | @elisedarma
- Carmen Groenefelt | @carmengroenefelt_art
- Aranka van der Voorden | @aranka.world