Hoe kan ik IGTV inzetten voor mijn bedrijf?
Video is de toekomst en Instagram zag dat een hele tijd geleden al in. Sinds 2018 bestaat IGTV op Instagram waarmee je lange video’s kunt uploaden net zoals op bijvoorbeeld YouTube. Inmiddels wordt IGTV goed benut door vele gebruikers en jij kunt IGTV ook voor jouw bedrijf inzetten. Het mooie aan IGTV is dat er ruimte is voor zowel professionele video’s als amateuristische video’s. Je hoeft dus geen bedrijfsvideo te laten maken; je kunt gewoon zelf aan de slag! Begin met IGTV en verhoog je engagement en leer gaandeweg wat jouw volgers interessant vinden. Wil je meer weten over hoe je IGTV kunt inzetten voor jezelf en/of jouw bedrijf? Mooi, want in dit blog leggen we je dat uitgebreid uit en geven we je nog wat handig tips/weetjes.
IGTV
Wat veel mensen niet weten is dat IGTV ‘zelfstandig’ is. Je kunt een speciale app downloaden, maar de functie is ook beschikbaar op Instagram zelf. De maximale lengte van je video is 60 minuten en je kunt via IGTV Analytics precies zien wanneer je kijker afhaakt (verder swipet) via de ‘drop-off graph’. Dit zorgt ervoor dat je jouw video’s makkelijk kunt blijven optimaliseren voor je doelgroep. Instagram heeft allerlei instellingen bedacht voor IGTV zodat het echt een beetje op TV lijkt, zoals het kunnen maken van series. De kijker kan dan op jouw IGTV-feed de serie aanklikken en dan zie je alleen de afleveringen van die specifieke serie. De serie maak je aan als je de eerste IGTV uploadt en dan kun je zelf in de titel het nummer van de aflevering aangeven. Wanneer je de volgende aflevering gaat uploaden kun je gewoon de serie aanvinken en weer je nummer in de titel zetten.
Waarom zou ik IGTV gebruiken voor mijn bedrijf?
We hebben één woord voor je: engagement! Als je regelmatig IGTV’s maakt, zul je ongetwijfeld meer engagement krijgen met je volgers. Je kunt ze kennis laten maken met jouw bedrijf en jouw expertise bijvoorbeeld delen. Ook zou je populaire vragen kunnen beantwoorden van klanten en zo zijn er nog onwijs veel mogelijkheden. Zoals we al zeiden: video is dé toekomst, dus wacht vooral niet langer! Volgens een blog van Later is het namelijk zo dat tegen 2021 mobiele video goed is voor 78% van het totale mobiele dataverkeer. Let us spell it out for you one more time: acht-en-zeventig procent; dat is echt heel veel. Bevindt jouw doelgroep zich op Instagram? Ja? Gebruiken dus die IGTV!
Handige tip: maak een mooie omslag
IGTV gebruikt het volledige telefoonscherm als je erop klikt en dat geeft je de mogelijkheid om een mooie video experience te maken. Wat ook niet geheel onbelangrijk is het hebben van een aantrekkelijke omslag zodat jouw IGTV-feed helemaal on point is! Het is echter anders dan een omslag voor een normale post, want deze is rechthoekig. Ook zie je dat er nog een tekst onder staat, waar je ook rekening mee moet houden. Het is handig om dat stuk dus vrij van tekst of een druk patroon te laten. Ook is er een mogelijkheid om de IGTV in je normale Instagram feed te laten zien en dat wordt dan wel weer een vierkantje. Als je dat graag wilt, is het handig om daar ook rekening mee te houden in je design.
Tip: maak een template in Canva en zet een stuk extra lokkende tekst bij je omslag net zoals je vaak ziet bij YouTube. Zo heb een je dubbele mogelijkheid om je kijker te lokken naar je video.
Leuk weetje over de Explore-pagina
IGTV-video's verschijnen op de Explore-pagina van Instagram wel 4x groter dan een foto. Dit trekt dus sneller de aandacht van de gebruikers op de Explore-pagina en het schijnt dus ook zo te zijn dat een video veel sterker door het algoritme heen komt.
Na dit blog heb je in ieder geval geen smoesjes meer om niet met IGTV te beginnen! ;-) Het kan gewoon heel waardevol zijn en uiteindelijk kun je er toch niet meer omheen. Wist je bijvoorbeeld dat jongeren al 40% minder tv kijken dan een paar jaar geleden? En dat het online gebruik alleen maar toeneemt onder die doelgroep? Dit is dé generatie van de toekomst en ook de volwassenen beginnen steeds meer online te kijken. Zou je nog meer willen leren over video? Dan hebben wij twee hele leuke interviews voor je: de één is met zakelijk vlogger Lieke over de kracht van bedrijfsvlogs en de ander is met videograaf Jessy over de kracht van video.
Psssst: Wist je dat Instagram bezig is met de mogelijkheid om te adverteren op IGTV? Lees er alles over in dit blog!