#BUSINESSTALK: Sharon van Lady Lawyer vertelt wanneer e-mailmarketing illegaal is en wat de juridische gevolgen zijn.
Online Jungle gaat in gesprek met Sharon, de eigenaresse van Lady Lawyer, om meer te weten te komen over de juridische kant van ondernemen. Natuurlijk is ondernemen leuk en je kunt er veel creativiteit in kwijt, maar sta jij er weleens bij stil of alles wat je doet wel legaal is? Er zijn namelijk veel zaken waar een ondernemer rekening mee moet houden; zeker wanneer we het hebben over marketing. Vragen zoals: Wanneer mag ik iemand op mijn e-maillijst zetten? Wanneer is e-mailmarketing illegaal? Wat zijn de juridische gevolgen van illegale marketing? Heeft mijn website cookies nodig? Deze en nog meer vragen beantwoordt Sharon in deze #BUSINESSTALK. Ook vertelt ze het een en ander over haar eigen marketingstrategie, want een groot deel van haar klanten haalt Sharon uit haar eigen onlinenetwerk.
Sharon de Rooij is een jurist voor ondernemers en helpt hen onder andere met het opstellen van juridische documenten in begrijpelijke taal. Een tijd lang heeft Sharon dit in loondienst gedaan, maar dat bleek uiteindelijk niet helemaal haar ding te zijn. Dat besef kwam hard aan nadat ze anderhalf jaar in China had gewoond:
“Toen ik weer terug was in Nederland, kon ik gelijk weer aan de slag voor mijn oude werkgever. Alleen was ik als persoon in die anderhalf jaar tijd heel erg gegroeid en was ik een stuk zelfstandiger geworden. Dat werkte door in mijn werk en daardoor kwam ik thuis te zitten. Toen ontstond het idee om voor mezelf te beginnen. Twee weken lang heb ik me geïnteresseerd in het ondernemerschap door Webinars te kijken van andere ondernemers. Na die twee weken heb ik aan mijn netwerk laten weten dat ik voor mezelf ging beginnen en zonder dat ik een website of naam had, kon ik al aan de slag voor mijn eerste klant.”
Lady Lawyer werd geboren in januari 2018 en Sharon zag gelijk een nieuwe kans in die periode. In mei 2018 trad namelijk de AVG in werking, de nieuwe privacywetgeving voor ondernemers.
“Ik wist dat ik daarop moest inspelen en kondigde daarom in januari aan dat ik een webinar zou geven over de AVG in maart. Het was echt een hot topic, omdat niemand nog wist wat de AVG was en wat wel en niet mocht. Het webinar was gratis en er deden de eerste keer al 200 ondernemers mee. Ik kreeg ook zoveel positieve reacties van de deelnemers dat ik besloot om er nog één te geven in april. Toen was ik al helemaal verbaasd, want de tweede keer waren er maar liefst 600 deelnemers. Dit is echt een klapper geweest voor mijn zichtbaarheid. Deelnemers taggen mij vandaag de dag nog steeds in juridische oproepen uit hun netwerk.”
@sharon.ladylawer is vandaag de dag een welbekend juridisch account op Instagram. Sharon was altijd al dol op Instagram, maar juist over haar werk vertelde ze niet veel. Langzaamaan begon zij steeds meer delen over haar vakgebied en nu staat ze er bekend om. Inmiddels twee jaar later heeft ze de nodige goede marketinghacks ontdekt:
“Eén van de dingen die ontzettend goed werkt op mijn Instagram is het plaatsten van reviews. Vaak vinden mensen het toch fijn om te zien wat anderen ervan vinden en het is zonde om die reviews alleen te laten zien op je website. Als ik een leuke review binnenkrijg, post ik hem altijd in mijn verhaal en tag de klant erin. Het leuke is dat de klanten het ook vaak reposten, waardoor mijn bereik weer groter wordt.”
Je kunt inmiddels wel zeggen dat de marketingstrategie van Sharon on point is én ook nog eens allemaal volgens de regels. Veel ondernemers doen namelijk aan illegale marketing zonder dat ze het doorhebben en op de vraag: 'Wanneer is e-mailmarketing illegaal?' weten ondernemers vaak het antwoord niet. Een voorbeeld: een goede manier om je e-maillijst te vergoten is iets gratis weggeven (een freebie) in ruil voor een e-mailadres, maar is dit wel legaal?
“Hangt ervan af. Je mag niet iemand aan je maandelijkse mailinglijst toevoegen als hij of zij zijn e-mailadres heeft achtergelaten voor zo’n freebie. Je mag wel diegene nog een keer mailen als het te maken heeft met de inhoud van de freebie, dus dan kun je eventueel een vorm van upselling toepassen. Als je iemand aan je standaard mailinglijst wilt toevoegen, is dat namelijk iets moeilijker. Je moet een apart vakje hebben om te vragen of ze toegevoegd willen worden. Alleen als ze dat vakje zelf aanvinken, mag je ze toevoegen. Je mag het ook niet andersom doen; dat ze een vakje moeten aanvinken om NIET op je mailinglijst te komen. Het moet een vrije optie zijn en ook als ze het vakje niet aanvinken, moeten ze de freebie kunnen downloaden.”
Toch blijft dat veel ondernemers het nog fout doen, want het haalt simpelweg veel meer e-mailadressen binnen. Maar wat kunnen de gevolgen zijn van illegale e-mailmarketing?
“Iedereen kan een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die de bescherming van persoonsgegevens bevordert en bewaakt. Door hen kan een boete worden opgelegd tot 4% van je jaaromzet. Voor kleine ondernemers zal het dus wel meevallen, maar het is geen prettig bedrag om te betalen. Ook zou je als ondernemer niet zo om willen gaan met de gegevens van je klanten, want als consument vind jij dat ook niet fijn. De boete kan daarom voor van alles zijn. Wat bijvoorbeeld ook in je e-mails verplicht is, is het bieden van een opt-out aan de lezer. Onderaan elke e-mail moet je de lezer de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven voor jouw e-maillijst.”
Naast de vraag: 'Wanneer is e-mailmarketing illegaal?' zijn er nog vele vragen over illegale marketing waar te weinig mensen nog het antwoord op weten. Op de bekende websites zie je bijvoorbeeld vaak een pop up om te vragen of je akkoord gaat met de cookies. Wij vroegen ons af hoe het precies zit én wanneer je cookies nodig hebt op je website. Sharon maakte dat duidelijk aan ons:
“Ik zie het vaak fout gaan met de Facebook-pixel. Veel bedrijven gebruiken dit om meer data te vergaren over hun websitebezoekers voor marketinggerichte doeleindes. Heel fijn dat het er is, maar als je dat doet is het verplicht om een cookie statement en cookie banner te hebben op jouw website. Een cookie statement is een juridisch document wat je op je website hebt staan over welke cookies jij gebruikt. Een cookie banner is een balk die ergens op je website te zien is waar mensen kunnen aanvinken welke cookies ze willen toestaan.”
Met de bovenstaande informatie heeft Sharon al honderden ondernemers geholpen en de aanvragen blijven binnenstromen. Misschien een leuk weetje: Sharon helpt namelijk ook Online Jungle met alle juridische documenten zoals de privacyverklaring, algemene voorwaarden én onze cookies! En is onze e-mailmarketing illegaal? Nee, absoluut niet! Ben jij erachter gekomen dat je per ongeluk (of expres ?) aan illegale marketing doet? Check dan snel de website van Lady Lawyer!
Als jouw juridische zaken al on fleak zijn, blijf dan gezellig nog even hangen op online-jungle.nl om de andere #businesstalks te lezen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het interview met Heleen Lameijer. Heleen is arts, professor, ondernemer en geeft online reanimatiecursussen, hoe tof is dat!