Zoekwoorden onderzoek | Onderdeel van een SEO-strategie
Een zoekwoorden onderzoek is essentieel voor het creëren van een ijzersterke SEO-strategie. Het geeft je namelijk veel inzicht: je weet op welke woorden je je moet focussen in een tekst, wat voor woorden nog meer relevant zijn voor jouw website, wie je concurrenten zijn en welke woorden je beter niet kunt gebruiken. Allemaal waardevol én handig wanneer je bezig bent met SEO, toch? Daarom gaan wij je vandaag stap voor stap uitleggen wat een zoekwoorden onderzoek is en hoe je het gebruikt. Ben je er klaar voor, toekomstige SEO-wizard? ;-)
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Een zoekwoorden onderzoek gebruik je om op zoek te gaan naar relevante zoekwoorden voor je SEO-strategie. Echter kun je het ook gebruiken om trends te ontdekken, je concurrenten te analyseren, je doelgroep beter te leren kennen of je buyer-journey te ontwikkelen. Een zoekwoorden onderzoek is een hulpmiddel in de marketing. Wanneer je een zoekwoorden onderzoek uitvoert, gebruik je bepaalde tools en analyseer je de zoekwoorden aan de hand van een aantal factoren. Je kunt het zoekwoorden onderzoek zo simpel en zo moeilijk maken als je zelf wilt. In dit blog leggen we je een aantal simpele stappen uit die je al een heel eind op weg helpen met het analyseren van je zoekwoorden. Onze focus ligt in dit blog op het zoekwoorden onderzoek voor je SEO-strategie.
1. Creatief zijn
De eerste stap van een zoekwoorden onderzoek is creatief zijn. Bedenk zelf zoekwoorden die relevant kunnen zijn voor jouw blog of webpagina en typ ze allemaal uit in bijvoorbeeld een Word-bestand. Zorg wel dat je clusters maakt, zodat je per pagina of blog een aantal ideeën hebt. Probeer tussen de vijf en twintig woorden of zinnen te verzinnen per pagina. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk combinaties maakt zoals: ‘Zoekwoorden onderzoek SEO’, ‘SEO zoekwoorden onderzoek’ en ‘Zoekwoorden onderzoek voor SEO’. Het kan namelijk zomaar zijn dat een andere combinatie veel beter scoort, terwijl ze in essentie hetzelfde betekenen.
2. Google Keyword planner
Er bestaan talloze tools die je kunt gebruiken om zoekwoorden te analyseren en die je SEO kunnen verbeteren, maar Google Keyword planner is één van de meest bekende en betrouwbare tools. En het is ook nog eens gratis! Google Keyword planner is een fijne tool om mee te beginnen en meer dan dat heb je voor nu ook echt niet nodig. Om Google Keyword Planner te gebruiken kopieer de woorden van één van de clusters uit de vorige stap (let op maximaal 10 per keer) en plak ze in de tool. Vervolgens klik je op ‘Resultaten ophalen’ en dan zul je per woord of zin belangrijke informatie zien.
3. Het analyseren van de zoekwoorden
Nu je de resultaten hebt opgehaald, zie je een tabel met verschillende kolommen. Uiteraard is het wel handig om te weten wat elke kolom is.
- ‘Zoekwoord’: het zoekwoord wat je hebt opgegeven of een suggestie van Google op basis van jouw opgegeven zoekwoorden.
- ‘Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten’: het gemiddelde van de maandelijkse zoekopdrachten van het opgegeven tijdsbestek en de locatie. Wij doen meestal 6 tot 12 maanden en heel Nederland.
- ‘Concurrentie’: toont de mate van concurrentie aan van de advertentiepositie voor een zoekwoord.
- ‘Vertoningspercentage van advertentie’: is alleen relevant voor adverteerders.
- 'Bod voor boven aan de pagina (laag bereik) en 'Bod voor boven aan de pagina (hoog bereik)': toont het lagere of hogere bereik van wat adverteerders in het verleden hebben betaald als bod voor boven aan de pagina van een zoekwoord. Hoe hoger dit bedrag is, hoe waardevoller een plek in de top 10 is.
4. Concurrenten analyseren
Wanneer je een aantal relevante zoekwoorden hebt gevonden met een goed zoekvolume, is de volgende stap het analyseren van je concurrenten. De concurrentie voor SEO kun je namelijk niet bepalen aan de kolom ‘Concurrentie’ op Google Keyword Planner, want dat is meer bedoeld voor adverteerders. Voor SEO zul je zelf een concurrentieanalyse uit moeten voeren. Dit doe je door een zoekwoord simpelweg op te zoeken in Google en naar de top 20 te kijken. Je analyseert je concurrenten op verschillende factoren om te bepalen hoe sterk hun SEO is. Hiervoor moet je SEO zelf wel snappen en vooral meer leren over tekstuele SEO, zodat je kunt zien wat je concurrenten zowel goed als fout doen. Je gaat heel simpel jezelf de vraag stellen: kan ik mijn SEO beter doen dan mijn concurrenten?
5. Moz bar voor je zoekwoorden onderzoek
Moz bar is een gratis tool die je helpt bij het analyseren van je concurrenten, omdat zij voor jou in beeld brengen wat hun DA- en PA-score is. DA staat voor ‘Domain Authority’ en dit is een indicator voor het meten van de sterkte van een website. PA staat voor ‘Page Authority’ en dit is een indicator voor het meten van de sterkte van een pagina. Wanneer er in de top 20 alleen maar websites staan met een PA en DA van boven de 30, maak je waarschijnlijk met een beginnende SEO-strategie weinig kans om daartussen te komen. Uiteraard hangt het ook van jouw website en strategie af. Als je jouw concurrenten analyseert, is het dus slim om ook naar de DA- en PA-score te kijken.
6. Alles noteren in een bestand
Wanneer je een zoekwoorden onderzoek uitvoert, kijk je uiteraard niet maar naar één zoekwoord en daarom is het handig om al je bevindingen bij te houden. Houd het bij in bijvoorbeeld een simpele tabel:
Zoekwoord | Zoekvolume | Concurrentieniveau | Extra's |
Vul hier het zoekwoord in. | Noteer hier de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. | Noteer hier hoe jij het niveau van je concurrenten in de top 20 inschat. (zwak, mild, sterk, supersterk.) | Schrijf hier extra bevindingen op zoals welke kansen je ziet wat je concurrenten wel/niet doen. |
7. Het beste zoekwoord uitkiezen
De laatste stap is natuurlijk het kiezen van zoekwoorden die je ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Daarvoor ga je op zoek naar het zoekwoord wat het beste bij jouw content past, het hoogste zoekvolume heeft én het zwakste concurrentie niveau. Zit zo’n zoekwoord er niet voor je bij? Ga dan terug naar stap één en bedenk nieuwe ideeën. Er is altijd een goed zoekwoord te vinden, dus ga weer terug naar de tekentafel.
Inmiddels hebben we je uitgebreid antwoord gegeven op de vragen ‘Wat is een zoekwoorden onderzoek? En hoe gebruik je het?’, zodat jij nu zelf aan de slag kunt met de volgende stap in je SEO-strategie. Ben je nog niet uitgeleerd en wil je meer over SEO leren? Lees dan eens ons blog over ‘Linkbuilding voor SEO; wat is het en hoe gebruik je het?’ of ‘Het verschil tussen tekstuele en technische SEO’. Misschien wil je ook graag aan je SEO-strategie beginnen, maar ontbreekt er tijd en kennis. Ook daar kunnen we je bij helpen! Online Jungle heeft namelijk twee SEO-experts die je met veel plezier helpen met het creëren van een ijzersterke SEO-strategie. Interesse? Neem dan contact met ons op of bekijk onze pagina over SEO eens.